FAQ: de onderzoekseditie
05-11-2021

FAQ: de onderzoekseditie

Oktober was onderzoeksmaand bij ZIGT. Op de onderzoeksafdeling komen de meest uiteenlopende vragen binnen, zowel van onze klanten als van onze collega’s. Het leek ons leuk om de drie meest gestelde vragen eens onder de loep te nemen om zo meer te vertellen over hoe wij op de onderzoeksafdeling te werk gaan.

  1. Welk effect heeft de campagne gehad op de doelgroep en hoe wordt de campagne gewaardeerd?”

Dit is één van de meest voorkomende vragen op de afdeling. Niet geheel verwonderlijk, aangezien adverteerders hun geld besteden aan een mediacampagne en uiteraard willen weten of dat tot het gewenste resultaat heeft geleid.  Vaak gaat het dan om aspecten als naamsbekendheid, het imago van een merk en in hoeverre men een overweging en voorkeur heeft voor het merk. Hiervoor stellen we vaak een effectmeting voor, waar we voorafgaand (0-meting) aan de campagne en na afloop (1-meting) van de campagne een meting doen. Op deze manier brengen we in kaart wat de campagne-effecten zijn én bekijken we of men de campagne herkend heeft, of de boodschappen uit de uitingen duidelijk zijn overgekomen, in hoeverre men de afzonderlijke campagne-uitingen waardeert én of men na het zien of horen van de campagne van plan is om actie te ondernemen. Adverteerders komen er op deze manier achter of de campagne het gewenste effect heeft opgeleverd. Want daar doe je het uiteindelijk voor.

  1. “Wat gaat de doelgroep van de nieuwe campagne vinden?”

Een andere vraag die regelmatig voorbij komt is wat het effect van bepaalde uitingen zal gaan zijn. Dus nog vóórdat de campagne live gaat. Kan de doelgroep de uiting waarderen of vinden ze het niets? Het kan ook zijn dat de uiting alleen maar irritatie of onbegrip opwekt. Om dat voor te zijn, voeren we vaak een pre-test uit. We leggen de uiting, in uitgewerkte vorm, voor aan de doelgroep om op die manier inzichten te vergaren over de algehele waardering, boodschap overdracht en of deze aanzet tot actie. Met behulp van de pre-test kan nog op tijd besloten worden om bepaalde aspecten van de uiting aan te passen, zodat hij beter landt bij de doelgroep. In dit geval geldt dus absoluut: hoe meer je meet, hoe beter je uiting aan kan slaan bij de doelgroep.

  1. “Wat is het mediagebruik van mijn doelgroep?”

De onderzoeksafdeling wordt vaak geraadpleegd aan het einde van een campagnetraject, maar is óók van wezenlijk belang aan het begin van het traject. Voordat er een campagne ingekocht en uitgewerkt kan worden, is het van groot belang om te weten hoe de doelgroep eruitziet en wat het (media)gedrag van de doelgroep is. Bij ZIGT hebben we een grote verscheidenheid aan doelgroep inzichten over de meest uiteenlopende doelgroepen, die gebruikt worden om af te bakenen waar we de doelgroep het beste kunnen bereiken. Op deze manier kunnen campagnes gerichter worden ingekocht, waardoor iedere gespendeerde euro uiteindelijk beter terecht komt.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van veelgestelde vragen aan de onderzoeksafdeling. Heb je zelf een vraag voor de onderzoeksafdeling? Neem dan contact op met jouw accountverantwoordelijke bij ZIGT of met de onderzoeksafdeling via research@zigt.nl.