Gaat het vriezen of dooien?
09-02-2021

Infoplaza
Gaat het vriezen of dooien?

Onlangs had ZIGT een bespreking met het content- en programmatic team van Infoplaza. Maar wat doet Infoplaza eigenlijk en – misschien nog wel belangrijker – wat hebben onze klanten eraan?

Infoplaza is sinds 2008 actief in Nederland en heeft zich de afgelopen jaren in de kijker gespeeld door de acquisitie van een aantal succesvolle bedrijven die zich bezighouden met het weer, zoals Weersverwachting en Weeronline. Voldoende reden om eens rond de webcam te gaan zitten en naar hun voorspellingen voor komend jaar te luisteren.

De harde feiten

  • Het doel van Infoplaza is om bedrijven en consumenten te helpen met het maken van goede beslissingen om op basis van accurate en actuele weeranalyses.
  • Het weer op het NOS journaal wordt (non branded) aangeleverd door Infoplaza en dit wordt ook aan de dagbladen aangeleverd.
  • Infoplaza is het grootse weerbedrijf in Nederland met:
    • 20 miljoen gebruikers per maand via web en app.
    • 6 miljoen dagelijkse lezers via dagbladen.
    • 10 miljoen gebruikers die dagelijks gebruik maken van de apps.

Weer op maat

Tailor-made oplossingen voor adverteerders staan hoog in het vaandel bij Infoplaza. Zo ontwikkelde zij voor onderstaande adverteerders passende contactmomenten met de doelgroep.
Voor Vue Cinemas is er binnen de activiteitenlijst het weercijfer ‘bioscoop’ toegevoegd en door Vue Cinemas geclaimd. Door deze extra functionaliteit kan de consument direct vanuit de app naar een filmagenda van een Vue bioscoop bij hem/haar in de buurt.

Samen met VELUX is de zongrafiek tot stand gekomen. VELUX maakte de koppeling tussen de zonuren (per dag), de hoogte van de buitentemperatuur en die op een zolderkamer ter promotie van de zonweringproducten. Door middel van relevante advertenties werd er naast een groot bereik bij een nieuw publiek, ook voor klanten gezorgd!

En als laatste is samen met Bever de activiteitsuggestie ontwikkeld. De Weeronline gebruiker werd op een functionele manier gemotiveerd om naar buiten te gaan en lekker bezig te zijn met de specifieke sportactiviteit waarvoor het weer op dat moment geschikt was. Uiteraard met de juiste Bever spullen.

Bereiken & raken

Infoplaza heeft het grootste bereik als er wordt gekeken naar weer gerelateerd nieuws. Met dagelijks 10 miljoen unieke gebruikers, die vaak meerdere malen per dag de apps of sites bekijken om te kijken wat voor weer het wordt. Je kunt de platformen van Infoplaza dan ook prima inzetten om tegen relatief lage kosten veel mensen te bereiken maar dan laat je kans liggen.. Door in te spelen op de weercondities kun je namelijk de relevantie van jouw boodschap (en daarmee de conversie) flink verhogen. Veel aankoop-impulsen worden gedreven door het weer. Denk aan kleding, vakanties, eten, sport & recreatie, tuin-onderhouden, etc. Door de consument op het juiste moment de juiste uiting te presenteren, kun je hen al in in vroeg stadium naar jouw merk/product leiden en soms zelfs een nog latente behoefte actueel maken. Vanuit de online applicaties is het dan nog maar een paar klikken naar een aankoop op het platform van de adverteerder.

Sjoerd Wijtzes
Sjoerd Wijtzes
Media Consultant