Hagakure Google Ads structuur: wat is het?!
Grote kans dat je de term ‘Hagakure’ in het SEA landschap al wel eens voorbij hebt zien komen. Zo ken je wellicht ook de SKAG-structuur (Single Keywords Ad Groups).
‘Hagakure’ betekent vrij vertaald “verborgen door de bladeren”. Het is de naam van een praktische en spirituele gids voor Japanse krijgers, de samoerai. Doordat de nadruk binnen Google steeds meer komt te liggen op het automatiseren en machine learning heeft Google de ideale structuur van een campagne bedacht.
Google is de afgelopen jaren druk bezig geweest met de doorontwikkeling van machine learning. Zo is ook deze nieuwe structuur ontstaan om adverteerders zoveel mogelijk baat te laten hebben bij machine learning. Volgens Google is dit de optimale campagnestructuur voor machine learning. Ben je al nieuwsgierig geworden? In dit blog leg ik je uit wat deze structuur precies inhoudt en geef ik je enkele tips.
Wat houdt deze nieuwe Hagakure structuur in?
In de basis is de Hagakure structuur een nieuwe methode om je campagnes te structureren en te optimaliseren, om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van machine learning, automatische biedstrategieën en dynamische zoekadvertenties.
Vooral grote accounts met veel campagnes en data gaan profijt hebben van deze nieuwe structuur. Het idee van de Hagakure-methode is dat je minder campagnes hebt en daardoor ook meer data hebt binnen één campagne. Hoe meer data je hebt, des te beter werkt machine learning.
Deze nieuwe structuur gaat uit van twee automation mogelijkheden en combineert het beste van beide werelden. Dit zijn de Dynamic Search Ads (DSA) en de automatische biedstrategieën.
Hoe ziet de campagnestructuur er uit?
Onderstaande afbeelding geeft de nieuwe structuur weer:
Er zijn een aantal instellingen/eisen die belangrijk zijn bij deze structuur, namelijk:
- Gebruik één landingspagina per advertentiegroep
- Elke advertentiegroep moet minimaal 3000 impressies per week genereren (12.000 per maand)
- Gebruik een slimme biedstrategie (Doel CPA, Doel ROAS, conversies maximaliseren of conversiewaarde maximaliseren)
- Gebruik brede zoekwoorden
- Campagnes dienen overeen te komen met het product / de productcategorieën
- Gebruik alleen landings pagina’s met genoeg verkeer
- Vang overige landingspagina’s met weinig verkeer op met een DSA campagne
- Gebruik IF-functies om relevante advertenties te maken
Het advies van Google is om per advertentiegroep minimaal twee uitgebreide tekstadvertenties te gebruiken en één responsieve zoekadvertentie. Om het ‘overige’ zoekverkeer op te vangen, adviseert Google om ook een advertentiegroep aan te maken met een dynamische zoekadvertentie (DSA). Hierbij maakt Google gebruik van je landingspagina om een relevante advertentie te laten zien. Zorg er daarom wel voor dat de landingspagina geschikt is om te gebruiken voor Google.
Wat zijn de voordelen van de Hagakure structuur?
- Door de campagnes grotendeels te automatiseren zou het beheer in theorie minder tijd moeten kosten
- Betere performance van de campagnes – alhoewel je dit eerst wel goed moet testen(!)
- Je hebt minder campagnes waardoor het account overzichtelijker wordt
Wat zijn de nadelen van de Hagakure structuur?
- Je verliest de controle op de campagnes
- Verwacht (flink) meer geld uit te geven, je adverteert immers breed
- Vooral toepasbaar voor grote accounts, kleine accounts hebben (vaak) te weinig data
Ga je deze nieuwe structuur testen? Denk dan goed na of je voldoet aan de vereisten en blijf het goed monitoren. Google heeft natuurlijk ook baat bij deze nieuwe structuur. Wil je meer weten over de Hagakure structuur? Neem dan contact met ons op!