Het geheim van een succesvolle branded content samenwerking
Om een succesvolle branded content samenwerking neer te zetten is de match tussen merk en content van levensbelang. Perfect uitgevoerd, kan branded content een positieve invloed hebben op de merk herinnering en je imago (Nielsen, Quality branded content outperforms pre roll advertising, 2016).
Binnen een branded content samenwerking zijn er grofweg drie manieren om een match te maken tussen merk en content.
1. Native match – content is het merk
Bij een native match is de content je merk. Je vertaalt je merk direct door naar content. Een goed voorbeeld: de vrienden van Amstel Live. Een bekende evenementenreeks die Amstel bier jaarlijks organiseert. Het biermerk is opgericht door twee vrienden en zet vriendschap centraal in hun media en communicatie. Hoe kun je je biermerk beter op de kaart zetten dan de grootste kroeg van Nederland te organiseren en vrienden bij elkaar brengen voor een Amstel biertje? Het merk en de content zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.Een ander voorbeeld is het TV programma ‘Lego Masters’. Hierin is ‘content is het merk’ duidelijk zichtbaar. Vanuit het product en de gebruikswijze is één op één content geproduceerd in de vorm van de TV wedstrijd ‘Lego Masters’.
2. Strong match – content ondersteunt het merk
De sterke match bestaat uit content die het merk duidelijk ondersteunt. Het merk is niet noodzakelijk om de content te creëren, maar levert een sterke, natuurlijke bijdrage aan de content die logisch voelt voor de doelgroep. Een mooi voorbeeld is het TV programma ‘Het perfecte plaatje’ in samenwerking met camera merk Canon. Het gebruik van de camera’s past naadloos in het concept zonder de flow van het programma op een onnatuurlijke manier te onderbreken.Canon communiceert deze strong match niet alleen via het Tv-programma, maar ook via hun website en YouTube kanaal. Op de website van Canon kun je de winnende foto’s van de afleveringen vinden, net als de thuisopdracht en de exacte cameramodellen, lenzen en accessoires die de deelnemers in het programma gebruiken. Op YouTube maakt Canon educatieve content om de fotograferende liefhebber meer te leren over het gebruik van hun camera’s. Denk aan video’s over het kiezen van de juiste lens of het maken van de perfecte reflectiefoto. Zo bezorg je de doelgroep een 360 graden beleving van je branded content samenwerking.
3. Audience match – perfecte fit met de doelgroep
De derde richting: zoek een match op basis van je doelgroep. Vind content die een perfecte fit heeft met jouw doelgroep en haak hierbij aan. Zo zocht Quooker de samenwerking op met Gooische vrouwen. Quooker’s kerndoelgroep was vrouwen met een druk leven. Dit kwam in grote mate overeen met de doelgroep van de serie en films van Gooische vrouwen.De Quooker is opgenomen in de producties van de Gooische vrouwen, waarbij de gebruiksmomenten op verschillende manieren getoond werden. De samenwerking ontstond op basis van een perfecte fit met de doelgroep en kreeg zo een natuurlijke plek in de Gooische vrouwen-content.
Kwaliteit is key bij een branded content samenwerking. Wanneer de uitwerking van een branded content samenwerking perfect is uitgevoerd, kan dit positief invloed hebben op je image en de merkherinnering bij je doelgroep (Nielsen, Quality branded content outperforms pre roll advertising, 2016).