Het Swiebertje effect van Big Brother werkt
05-01-2021

Het Swiebertje effect van Big Brother werkt

Heb ik me gisteren toch gewoon vermaakt met Big Brother? Ja, ik durf het bijna niet toe te geven maar het is waar. Banijay, de Franse eigenaar van EndemolShine, brengt een oude bekende weer terug op de Nederlandse en Belgische TV en het lijkt te werken. Er gaat niets boven een het opnieuw uitbrengen van oude bekenden, zoals Swiebertje, de vakantieman en dus nu ook Big Brother. Het lijkt de oplossing om lineaire TV levend te houden en voor mij werkt het. Ja, geeft het grote publiek in de saaie januari maand midden in de pandemie brood en spelen en ze blijven rustig. We moeten stil blijven zitten en vermaakt worden. En hoe?

De set ooit verstopt in Almere staat nu middenin Amsterdam. De ruimte rondom de locatie is groot genoeg om een grande finale te organiseren over 100 dagen. De uitstraling van de uitzending doet bijna folkloristisch aan met een studio die zo uit de negentiger jaren lijkt te zijn geland. De meeste deelnemers vinden het prachtig maar alles uit die tijd is dan ook echt nieuw voor ze, laten we wel wezen, ze waren heel jong toen Big Brother in 1999 startte. En dan de deelnemers. Belgen en Nederlanders bij elkaar, daar waren we sinds expeditie Robinson toch vanaf gestapt? Extremen hebben voorrang gekregen bij de keuze van de redactie en psychologen die bij het programma horen zijn feitelijke animatoren die olie op het vuur gooien. Heerlijk. De presentatie is in handen van Geraldine Kemper en Peter van de Veire en het is een genot om beiden goed in de gaten te houden. Peter kan het handen wrijven als volleerd stalmeester niet laten en Geraldine staat werkelijk te huppelen van zoveel genot. Dat beloofd wat voor het vervolg. En dan mogen wij als kijker ook meedoen. Hoe leuk is dat.

6+ 15-24 25-34 35-44 45-54 55-64 jaar 65 jaar e.o.
RTL 4 6,2 K% / 1.006,27 K# 3,7 K% / 77,894 K# 6,9 K% / 150,837 K# 11,6 K% / 242,828 K# 4,5 K% / 106,228 K# 4,8 K% / 115,34 K# 8,1 K% / 261,246 K#
RTL 5 2 K% / 327,407 K# 1,5 K% / 32,406 K# 4,7 K% / 103,171 K# 2,4 K% / 49,959 K# 3 K% / 70,515 K# 0,4 K% / 9,075 K# 1,4 K% / 45,373 K#
Totaal 1.333,67 110,3 254,008 292,787 176,743 124,416 306,619

De kijkcijfers vallen vooralsnog wat tegen. Ja veel mensen hebben op RTL4 wel even gekeken maar met een gemiddelde kijkdichtheid van 6,2% is een miljoen kijkers toch net even wat te laag. RTL5 voegt hier nog wel wat aan toe. Ook de doelgroep is wat ouder. Ja wij kennen Swiebertje nog. Maar dat kan allemaal veranderen. We mogen niets doen, het is januari en de er gaat zeker wat gebeuren in het huis dat op de social kanalen uitgemolken kan worden door het professionele marketing team van RTL en dan ziet de jeugd het ook. Ik ga zeker nog een keer kijken. Maar 7 op 7 en 24 op 24 zoals de Belgen zeggen wordt het denk ik niet. Daarvoor is, zelfs opgesloten, mijn tijd te waardevol.

Beeld: ©RTL

Update

In een week tijd (gemeten op vrijdag 8 jan) is het programma gedaald naar 418 000 kijkers.  Wij zijn benieuwd of dit op Videoland nu meer activiteit oplevert.