Hoe blijf je als werkgever voorzien van het juiste talent in een krappe arbeidsmarkt? Key take-outs van Emerce Recruitment Day
20-04-2023

Hoe blijf je als werkgever voorzien van het juiste talent in een krappe arbeidsmarkt? Key take-outs van Emerce Recruitment Day

De krapte op de arbeidsmarkt is voor bijna iedere organisatie voelbaar. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je zelf voorzien blijft van het juiste talent, dan wel door werving van nieuwe collega’s of door het behoud van je huidige personeel? En dit met oog op toekomstige trends en ontwikkelingen. Deze, en vele andere vragen werden donderdag 6 april behandeld tijdens Emerce Recruitment Day. ZIGT was erbij en praat je met dit artikel graag bij!

Schat je (toekomstige) personeel op waarde

De arbeidsmarkt is meer dan ooit in beweging. Met recordaantallen vacatures per werkzoekende, veranderende verwachtingen van werknemers, technologische ontwikkelingen en vergrijzing zijn er genoeg thema’s om menig HR en Recruitment professional kopzorgen te bezorgen. En wat denk je van thema’s als employer wellbeing, inclusiviteit en duurzaamheid? Gedurende de dag zijn deze onderwerpen door een veelvoud aan experts uit het vakgebied behandeld. Dit om inzicht te geven in de vragen die leven in de markt en de manier waarop organisaties zich aanpassen om hiermee om te gaan.

In basis is de boodschap hiervoor vrij simpel: zorg dat jouw personeel en potentiële medewerkers op waarde worden geschat. Medewerkers zijn in de meeste gevallen het grootste kapitaal van een organisatie. Door de tijd te nemen om medewerkers dit gevoel mee te geven, heb je een grotere kans dat zij blij zijn om verbonden te zijn aan de organisatie. Of dit nu door een People Manager in de boardroom, een gedecentraliseerde organisatievorm, werving en selectie middels AI, of aan de hand van een circulair businessmodel is, zal per organisatie verschillen.

Creëer met je employer brand de juiste touchpoints.

En als je dan het juiste personeel wilt aantrekken, besteed dan voldoende aandacht aan het creëren en communiceren van een employer brand die boven de concurrentie uitsteekt. Zet de basis zo goed mogelijk neer, met een professionele werken-bij-website en een gestroomlijnde journey voor kandidaten als basis. Stel jezelf als organisatie eens kritische vragen, past onze online omgeving en boodschap nog in de huidige tijdsgeest? Vragen wij binnen het online sollicitatieformulier wel naar de meest relevante criteria voor het vervullen van deze functie?

Het zelf doorlopen van deze journey op je werken-bij-website kan helpen om bepaalde drempels te ontdekken en mogelijk weg te nemen. Een key take-out: concentreer je bij het inrichten van de werken-bij-website en campagne niet alleen op het daadwerkelijk vervullen van de vacature. Maar denk ook aan andere mogelijke touchpoints waarmee je je potentiële werknemer kunt triggeren en enthousiasmeren, zoals een blog of podcast. En misschien nog even belangrijk, blijf deze basis continu vernieuwen zodat je als werkgever mee zal groeien met de huidige ontwikkelingen in de markt en de verwachtingen van (toekomstige) werknemers.

Gedurende de dag werd dit nog extra bevestigd toen de ontwikkeling van ABN AMRO en KLM als employer brand onder de loep werden genomen. Zo gooide KLM het roer drastisch om en liet een nieuw werkgeversmerk ontwikkelen om de IT- en dataspecialist aan te kunnen spreken. Dit door middel van een out-of-the-box strategie en in het oog springende creatieve uitwerking. En is ABN AMRO als employer brand volop in ontwikkeling om de belangrijkste employee value propositions uit te kunnen dragen en waar te kunnen maken richting kandidaten én medewerkers. Een key take-out: blijf je huidige employer brand beoordelen en doe dit door middel van intern en extern onderzoek. Welk imago heeft je merk of organisatie op dit moment? Welke vooroordelen zijn er? En zet dit af tegen de beoordelingen van medewerkers. Op deze manier kun je achterhalen welke eventuele pijnpunten er zijn en welke EVP’s je extra kunt uitlichten.

Wil je er écht uitspringen als (potentiële) werkgever, denk dan ook eens aan het implementeren van unieke Hero momenten bovenop je always-on communicatie. Hiermee kun je de kans grijpen om te inspireren met indrukwekkende communicatie over je merk. Laat je vooral niet afschrikken door mogelijk hoge investeringen, maar zie hier juist kansen door je bedrijf of organisatie mee te laten denken en te laten bijdragen. Maar ook als er weinig tot geen budget is, dan zijn er genoeg mogelijkheden om op een creatieve manier te inspireren. Het creëren van een employer brand dat zich weet te onderscheiden kan niet vaak genoeg benadrukt worden in een markt waarin elke werkgever lijkt te vissen in dezelfde vijver.

Inclusiviteit en diversiteit: bewustwording en winst te behalen voor bedrijven

Een hot topic was ook diversiteit en inclusiviteit. Deze thema’s zijn vandaag de dag veelbesproken onderwerpen en kwamen dan ook aan bod tijdens de interactieve sessie “How to become an inclusive recruitment guru” van Sacha Martina. Het creëren van bewustwording en in gesprek gaan met medewerkers blijft essentieel. Alleen dan kom je erachter wat er speelt en belangrijk wordt ervaren. Ondanks dat dit al steeds meer wordt gedaan, leert de ervaring dat er voor bedrijven nog veel winst te behalen is op D&I. Key take-out: dit is soms al met relatief eenvoudige stappen te maken. Denk hierbij aan secundaire arbeidsvoorwaarden die rekening houden met een brede doelgroep waarbij bijvoorbeeld een deel van de feestdagen zelf bepaald kan worden.

Al met al een dag vol inspiratie waarbij de opgedane learnings en inzichten kunnen worden toegepast voor onze employer branding klanten en toekomstige campagnes.

Ruby Leenders
Ruby Leenders
Media Consultant