Lineair TV kijken blijft dalen, gebruikers wantrouwen TikTok en Twitter
24-02-2023

Lineair TV kijken blijft dalen, gebruikers wantrouwen TikTok en Twitter

Ieder jaar kijken wij reikhalzend uit naar het onderzoeksrapport ‘Trends in digitale media’ van GfK. Dit onderzoek geeft inzicht in het gebruik van verschillende media door de Nederlandse bevolking. Ook dit jaar is het weer een bomvol rapport, waarvan we jullie de highlights uiteraard niet wilden onthouden. Komen ze!

TV en video’s kijken

Minder mensen kijken naar live TV (van 92% die wel eens live TV kijkt in 2021 naar 90% in 2022), maar alle overige kijkvormen worden meer gebruikt. Nog steeds kijkt negen op de tien Nederlanders wel eens live TV. Mannen en 50-plussers doen dit vaker (bijna) elke dag. Van de 13 tot 17-jarigen geeft maar liefst 17% aan nooit live TV te kijken en onder 18-34-jarigen is dat 16%.

Wat doen die jongeren dan? Nou, ruim de helft van de 13 tot 17-jarigen kijkt (bijna) elke dag korte video’s. Van de totaal ondervraagde groep geeft acht op de tien aan wel eens korte video’s te kijken en 73% streamt wel eens films, series of programma’s.

Voor live en uitgesteld tv kijken is het on demand aanbod van de TV-aanbieder het meest gebruikte platform. Voor live TV zijn sportzenders als ESPN en Viaplay populair. Het platform Videoland wordt het meest gebruikt voor het vooruitkijken, maar daarnaast ook voor streamen en uitgesteld TV-kijken. Voor uitgesteld tv kijken wordt NPO Start ook veel gebruikt.

Netflix is nog steeds het meest gebruikte platform voor streamen. Met een gemiddelde kijkduur van bijna 5 uur per week heeft dit platform ook de langste kijkduur. YouTube wordt het meest gebruikt voor korte video’s. Dit wordt het meest gedaan op de smartphone, gevolgd door laptop en pc.

Radio, streaming audio en podcasts

Binnen audio is er niet zoveel veranderd in het afgelopen jaar. Het gebruik van verschillende luistervormen is vergelijkbaar met 2021. Bijna negen op de tien Nederlanders luistert wel eens live radio, ruim zes op de tien streamt muziek of luistert naar eigen muziek/audio en bijna vier tiende luistert wel eens een podcast. Frequent muziek streamen gebeurt het meest onder 13 tot 34-jarigen, dagelijks live radio door 50-plussers en het gebruik van podcasts is het hoogst onder 18 tot 34 jaar.

Spotify wordt het meest gebruikt om muziek te streamen, gevolgd door YouTube. NPO Radio 1 wordt ook relatief vaak gebruikt voor live radio en podcast. Ruim twee derde van de Spotify-gebruikers heeft een betaald abonnement. Dit is het hoogst in de leeftijd 18 tot 34 jaar en het laagst onder 65-plussers.

Tik Tok en andere sociale media

TikTok heeft met ruim 4,5 uur de langste gemiddelde gebruiksduur per week. Dit is vooral hoog onder meisjes en jonge vrouwen. Dit wil zeggen, dat wanneer men TikTok gebruikt, men het ook lang gebruikt.

De betrouwbaarheid van TikTok wordt wel als laag beoordeeld, Men heeft weinig vertrouwen in wat men ziet, leest en hoort op het platform. Het gebruik wordt ook niet als heel veilig gezien. Toch is dit maar in beperkte mate een reden om er minder gebruik van te maken. Mannen geven in dit onderzoek vaker aan dat ze al gestopt zijn met TikTok.

Berichten op LinkedIn worden het meest als veilig gezien en ook heeft men het meeste vertrouwen in wat men ziet of leest op LinkedIn. Stoppen vanwege veiligheid/vertrouwen is het meest aan de orde bij Twitter. De invloed van Elon Musk aan het roer is dus duidelijk te merken. Bij Facebook en Instagram blijft het gebruik het vaakst onveranderd.

Smartphones

De smartphone wordt in 2022 minder gebruikt voor nieuws volgen en voor chatten en sms’en is een licht dalende trend zichtbaar. Het luisteren naar podcasts op de smartphone stijgt echter licht, net als het kijken naar films en series en boeken lezen / luisteren.

Mannen gebruiken hun smartphone meer voor sms’en, nieuws volgen en als bediening voor andere apparaten in huis en vrouwen gebruiken deze juist vaker voor (video)bellen, chatten, social media, boeken, podcasts, films en series, online aankopen, eten bestellen, spelletjes en als mobiele toegangskaart/betaling.

Bron: Trends in Digitale Media, GfK, december 2022.

Merel Tukker
Merel Tukker
Research Director