Nieuw privacybeleid TikTok: Europese data kan in China belanden
01-12-2022

Nieuw privacybeleid TikTok: Europese data kan in China belanden

TikTok heeft onlangs een nieuw privacybeleid gedeeld dat op 2 december 2022 in werking zal treden. De geruchten die al tijden de ronde gaan over TikTok worden in het privacybeleid bevestigd: er kan data van Europese gebruikers met China worden gedeeld. Naast China wordt door TikTok ook data gedeeld met onder andere de Verenigde Staten, Israël, Japan, Zuid-Korea en de Filipijnen.

Het is vooral zorgelijk dat data met China wordt gedeeld aangezien de Europese Commissie op basis van de privacywetgeving, de bescherming persoonsgegevens en de onafhankelijkheid van de rechtsstaat heeft geoordeeld dat er in principe geen persoonsgegevens met China mogen worden gedeeld. Een van de grote risico’s hierbij is dat in China bedrijven gedwongen kunnen worden om data te overhandigen aan Chinese inlichtingendiensten, ook al is deze data in het buitenland verzameld.

Data van drie miljoen Nederlanders

De data waarover TikTok beschikt met ongeveer één miljard gebruikers wereldwijd waarvan drie miljoen in Nederland is enorm. Denk hierbij aan foto’s, video’s en livestreams, directe berichten, aankoopinformatie, zoekgeschiedenis en interactie met andere gebruikers. Al deze data kan in handen komen van de Chinese overheid. De vraag is voor welke doeleinden deze data gebruikt en/of verder gedeeld gaat worden.

In Nederland zijn er momenteel drie stichtingen die een rechtszaak willen aanspannen tegen TikTok. Bij elkaar wordt er een bedrag van ongeveer 9,4 miljard euro geëist voor het schenden van de Europese privacy- en consumentenwetgeving. De rechter bepaalt in december welke stichting het voortouw mag nemen en de inhoudelijke behandeling bij de Rechtbank staat gepland voor februari 2023.

Gezien alle (recente) ontwikkelingen met betrekking tot TikTok, de boete die de Autoriteit Persoonsgegevens al heeft opgelegd voor het schenden van de privacy van jonge gebruikers en de onderzoeken die in andere landen naar TikTok lopen is het verstandig dat men zich goed inleest voordat de keuze wordt gemaakt om op TikTok te adverteren.

Indien er naar aanleiding van dit artikel vragen zijn, neem dan gerust contact met ons op.

Simone Strijbis
Simone Strijbis
Social Advertising Director