Online strategie bepalen: gebruik de SWOT-analyse
Als (online) marketeer weet je dat een online strategie onmisbaar is om je houvast te geven bij online activiteiten en om resultaten meetbaar te maken. Je kunt dit op verschillende manieren aanpakken, maar de denkwijze komt meestal op hetzelfde neer.
Je vraagt jezelf namelijk af:
- Waar ben ik goed in?
- Waar ben ik niet goed in?
- Waar wil ik beter in worden?
- Hoe gaat het in de markt, wat zijn trends en ontwikkelingen?
- Hoe doet mijn concurrent het?
Een model dat je hierbij kunt gebruiken is de SWOT. Door het invullen van dit eenvoudige model krijg je direct inzicht om de juiste strategie te bepalen. Daarom wordt in dit blog een voorbeeld SWOT uitgewerkt.
De SWOT-analyse is in de vorige eeuw samengesteld en is vandaag de dag nog steeds een veelgebruikt model voor een ondernemingsplan, marketingplan of zelfs voor een persoonlijk ontwikkelingsplan. Het model is genoemd naar haar vier delen: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Oftewel: sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen, met daarin de verdeling tussen intern en extern. Hieronder is de SWOT-analyse te zien.
Hieronder wordt stap voor stap uitleg gegeven hoe je de SWOT kunt invullen als online marketeer.
Sterktes – intern
Als je de SWOT wilt invullen, begin je eigenlijk altijd bij de sterktes. Bedenk wat je sterktes binnen je bedrijf of marketingafdeling zijn. In de ‘offline wereld’ zijn dit vaak onderwerpen zoals een breed assortiment, innovatieve producten of een hoge kwaliteit. Oftewel: je USP’s. Waar sta jij voor en doe je echt goed? Voorbeelden van sterktes binnen de online marketing zijn:
- Veel kennis op gebied van SEA
- Grote naamsbekendheid
- Het gebruik van kwalitatief goede tools en systemen
- Effectieve marketingcampagnes
Waarin denk je het te kunnen winnen van de concurrent? Meet je al veel data door in de gehele klantreis zodat je daar ook perfect op kunt inspelen? Is er een in-house online marketingteam beschikbaar om te werken aan een online strategie? Ben je een van de goedkoopste in de markt en kan je je daarin onderscheiden? Of ga je juist inzetten op je kwaliteit omdat er enkel mensen met 10 jaar ervaring in je bedrijf werken?
Zwaktes – intern
Na het invullen van sterktes, is het bepalen van zwaktes iets eenvoudiger. Je bedenkt je simpelweg wat niet nog (voldoende) goed is aan je online marketingbedrijf of online marketingactiviteiten. Voorbeelden hiervan zijn:
- Geen volledige inzet van online marketingactiviteiten zoals het ontbreken van e-mailmarketing
- Weinig volgers op social media
- Weinig specialistische kennis over SEO
- Medewerkers hebben weinig ervaring in het online marketingvak
Wat zou je beter kunnen en willen doen? Wellicht wil je graag werken aan je naamsbekendheid. Check (of laat checken) ook eens de zoekvolumes en trends van concurrenten. Of is je website niet vindbaar of gebruiksvriendelijk? Te weinig kennis in-house of misschien te weinig capaciteit? Of zit je naamsbekendheid wel goed, maar wil je gerichter werken aan retentie?
Kansen – extern
Ook in de online wereld zijn talloze kansen, die je bij dit onderdeel op een rijtje moet zetten. Hier vallen ook trends en ontwikkelingen onder. Onderstaande opsomming bestaat uit (fictieve) voorbeelden:
- Er is een verschuiving in het social media landschap; het Facebookgebruik neemt af terwijl Instagram groeit
- Naar verwachting wordt er in de toekomst steeds meer gebruik gemaakt van influencer marketing
- De online marketingbudgetten worden steeds hoger
De opkomst van nieuwe features en kanalen kunnen hier een grote rol inspelen (zoals de opkomst van TikTok) of nieuwe targetingopties in de online kanalen. Of is er een concurrent minder gaan adverteren of ten onder gegaan?
Bedreigingen – extern
Het laatste onderdeel gaat over alle externe bedreigingen die je in kaart moet brengen. Ook online zijn die er, zoals:
- Er is veel concurrentie in Google Ads waardoor de CPC hoger wordt
- Er is afname in het zoekverkeer
- De privacywet is veranderd waar je je als marketeer rekening mee moet houden
- Het gebruik van ad-blockers wordt steeds populairder omdat de consument online reclame irritant vindt
Aan de slag met jouw online strategie
Zet alles op een rijtje en vergelijk sterktes met kansen, sterktes met bedreigingen – oftewel: vul de confrontatiematrix in. In onderstaande matrix koppel je de delen door te beoordelen hoe relevant ze samen zijn. Stel vragen zoals: kan je de sterkte inzetten om de bedreiging af te weren? Verhindert de zwakte om de kans te benutten? Je kunt de verschillende delen beoordelen met een cijfer op de schaal van 1-5 of je kunt werken met – en + (en ++ en +++ et cetera). Hieronder zie je een voorbeeld.
Je kunt op basis van de hoogste scores uit de confrontatiematrix beslissen wat je wilt gaan uitwerken. Bestudeer de hoogste scores goed en bedenk hoe je ze kunt inzetten.
Sterkte 1 (veel kennis op gebied van SEA) en bedreiging 1 (er is veel concurrentie in Google Ads waardoor de CPC hoger wordt) krijgen een score van 5, omdat je de sterkte goed kunt gebruiken om de bedreiging af te weren.
Na het invullen van de SWOT heb je genoeg inzichten op een rijtje staan om de online strategie te bepalen. Bedenk dat je bij het bepalen van een online strategie keuzes moet maken en prioriteiten moet stellen, zoals: welke online doelgroepen krijgen voorrang, wat wil je precies bereiken en welke online activiteiten zijn daarvoor nodig? Om je online activiteiten succesvol te maken stel je online doelstellingen en KPI’s op. Het helpt om een online marketing roadmap op te stellen. Daar helpt Fabian je in deze video graag bij!
Op bovenstaande manier heb je door middel van de SWOT-analyse op een strategische manier een online strategie bepaald.
Op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes? Graag eens sparren over jouw online strategie? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact op, we denken graag met je mee!