Ons stemgedrag door de ogen van een wetenschapper
11-03-2021

Ons stemgedrag door de ogen van een wetenschapper

Op 17 mei zijn de Tweede Kamerverkiezingen. De tijd waarin de politieke messen worden geslepen, debatten worden gevoerd en je wordt overspoeld met politieke campagnes. In de politieke gekte waarin elke partij stemmen voor zich probeert te winnen, is er behoefte aan informatie en duiding.

Om hierop in te springen heeft VICE heeft een platform ontwikkeld (Kiezen met VICE) waarop zij schrijven over diverse onderwerpen rondom de verkiezingen. Dit op een toegankelijke manier en onderwerpen die hun volgers (voornamelijk millennials) belangrijk en interessant vinden.

Een uitgelezen podium voor de Open Universiteit om haar ‘kennis’ over thema’s rondom de verkiezingen te delen met de volgers van Vice (en daarbuiten). Want de onderwerpen binnen de politiek raken de wetenschapsgebieden van de Open Universiteit. En zo is het concept ontstaan: ons stemgedrag door de ogen van een wetenschapper.

In de vorm van verschillende video’s laten we wetenschappers van de Open Universiteit vertellen over onderwerpen vanuit hun vakgebied in relatie tot de verkiezingen. Zo vertelt een universitair docent psychologie over de psychologie achter ons stemgedrag. Een hoogleraar milieubeleid vertelt waar je op kunt letten bij het stemmen als je klimaat belangrijk vindt. Een andere hoogleraar neemt de kijker mee in digitale privacy. Bij elke video hoort een verdiepend artikel op de website van Open Universiteit, voor geïnteresseerden die er nog meer van willen weten.

De sterke driehoek van klant-mediabureau-publisher maakt de samenwerking succesvol, waarin we alle drie sterk inhoudelijk betrokken zijn. Belangrijk was dat we ‘echte’ content zouden maken en het niet ‘te gesponsord’ zou worden. De content (kennis) moest relevant zijn voor de doelgroep én relevant in relatie tot de verkiezingen. Voor de Open Universiteit is het doel dat de kijker wijzer wordt na het zien van de video.

De gecreëerde content wordt op verschillende manieren gepromoot om zo meer personen te bereiken. Natuurlijk binnen het Vice-netwerk zelf: op het platform, de Socials en Youtube. Daarnaast vanuit de Open Universiteit op onder andere Social Media (owned en paid). Om het bereik te verbreden hebben we de promo’s ook als online video ingezet, daar waar een groot deel van het politieke spel zich afspeelt: rondom politieke- en nieuwsprogramma’s bij de broadcasters.

De eerste twee video’s zijn inmiddels live, je vindt ze hier.

En op 17 maart naar het stemhokje!