Overstappen naar GA4: dit moet je weten
13-12-2021

Overstappen naar GA4: dit moet je weten

Recentelijk heeft Google zijn nieuwe versie van Google Analytics aangekondigd, namelijk Google Analytics 4. Google geeft aan dat dit op termijn de nieuwe default versie wordt van hun data collectie en website traffic analyse software. Je zult dus, mocht je dat nog niet gedaan hebben, binnenkort over moeten schakelen naar de nieuwste tag.

Wat is GA4?

Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte tool om website verkeer, mobiel verkeer, app verkeer en eventuele offline API’s te tracken en analyseren. In de praktijk gebruiken de meeste bedrijven het om het websiteverkeer te monitoren. Ze maken analyses hoe hun advertentiekanalen zoals Google Ads, Facebook en email het doen. Nu komt Google dus met een nieuwe versie die zeer verschilt van de traditionele “Universal” Analytics.

Het nieuwe GA4 gaat een heleboel nieuwe features introduceren. Zo ingrijpend dat het voor de huidige gebruikers van GA zeer anders aan zal voelen. Er zal zeker sprake zijn van een gewenningsperiode. Veel vertrouwde features zijn verdwenen en de nieuwe interface en de nieuwe features zijn echt even wennen.

Privacy first

Een van de grootste verschillen tussen het huidige GA en het nieuwe GA4 is de nieuw data-moddeling toepassing. Deze toepassing gebruikt AI om de gaten in de data, die in de traditionele versie ontstaan door bijvoorbeeld cookie-consent, geblokkeerde JavaScript en privacy-instelling, aan te vullen.

Google geeft aan dat GA4 is ontwikkeld vanuit de volgende behoefte: “next generation approach to ‘privacy first‘ tracking, and cross channel measurement, and AI based predictive data all at once.” Vooral dat laatste is interessant. Google geeft aan dat ze door het toepassen van AI websitedata en klantgedrag kunnen opwaarderen en aanvullen zonder hiervoor hits nodig te hebben op elke pagina van een website.

GA4 samengevat

Het belangrijkste doel van GA is om de de focus van de data te verleggen naar gebruikers, of users, in plaats van visits. Daarnaast draait het bij GA4 met name om events. Deze events zijn in GA de manier om data weer te geven.

Google Analytics 4 samengevat

  1. Gebouwd met machine learning als belangrijkste vorm voor datacollectie.
  2. Gebruik van modeling om bestaande data te verrijken. (gebruikersgedrag)
  3. Marketeers moeten een completer inzicht krijgen in de customer journey van hun bezoekers. Natuurlijk over verschillende devices heen.
  4. Dit is volgens Google Future Proof.
  5. Het heeft de feature “data streams” die de “views and segments” vervangt in de oude GA properties
  6. Er is dus geen “view” niveau meer in GA4. (oude versie heeft 3 niveaus: Account, property en View).
  7. Event tracking is the way to go. GA4 claimt dat voor het tracken van events aanpassingen in het script niet meer nodig zijn en dus volledig binnen de userinterface kan.
  8. Makkelijker integreren van Apps andere APIs?
  9. Makkelijker aanmaken van Events (er zijn zelfs een paar standaard events die in GA4 al ingesteld zijn)
Eddy Latumalea
Eddy Latumalea
Strategy & CRO Director