Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
  1. Home
  2. Actueel
  3. Roas uitgelegd wat het en waarom het belangrijk
Nieuws
13 september 2020

ROAS uitgelegd – Wat is het en waarom is het belangrijk?

Iedere online marketeer heeft wel één of meerdere KPI’s waarop aangestuurd moet worden. De ene keer is CPA (Cost Per Acquisition) leidend, de andere keer is traffic of gemiddelde waarde en omzet een KPI, maar een veelgebruikte KPI (vooral wanneer er daadwerkelijk omzet wordt gerealiseerd via de site) is ROAS, ofwel: Return On Advertising Spend. Bij laatstgenoemde wil ik graag even stilstaan in dit blog en ik ga je wat meer vertellen over deze populaire KPI. Kijk je liever? Onderaan deze blog is een vlog te vinden van ons YouTube kanaal.

Wat is ROAS en hoe bereken je de ROAS?

Het is niet meer dan logisch dat iedere geïnvesteerde euro ook iets op moet leveren, en dat is precies wat dit getal aangeeft. Op het moment dat je bezig bent met online marketing en je betaalde kanalen inzet (bijvoorbeeld Google Ads), is rendement uit je euro belangrijk. Ik geef je een voorbeeld over het veelgebruikte Google Ads.

De afgelopen maand was je Google Ads spend € 1.750,- en de opbrengst die je daarmee hebt gerealiseerd is € 4.350,-. Als je nu wilt weten wat je per geïnvesteerde euro hebt verdiend is de rekensom als volgt:

Opbrengst / Kosten à € 4.350,- / € 1.750,- = € 2,48

In bovenstaand voorbeeld levert iedere geïnvesteerde euro dus € 2,48 op. Je kunt de ROAS ook in een percentage uitdrukken. De formule die je dan gebruikt is:

Opbrengst / Kosten * 100 à € 4.350,- / € 1.750,- * 100 = 248%

Op welke manier je ROAS uit wilt drukken is geheel aan jezelf.

Waarom is ROAS belangrijk?

Het meest simpele antwoord dat hierop gegeven kan worden is dat het je inzicht geeft of je online marketing-inspanningen winstgevend zijn. Als je weet welke ROAS je moet behalen, loop je in principe niet meer tegen budgetbeperkingen aan. Doordat je een ROAS hebt bepaald weet je wat iedere geïnvesteerde euro oplevert waardoor je ‘oneindig’ kunt spenderen, zolang de ROAS op het gewenste niveau blijft.

Vaak wordt de keuze gemaakt om een vast budget beschikbaar te stellen voor bijvoorbeeld Google Ads. Met dat budget probeer je zo veel mogelijk conversie en/of omzet te behalen. Maar dat betekent vaak ook dat je met je campagnes tegen budgetbeperkingen aanloopt. Hierdoor word je minder vaak getoond in zoekresultaten dan je zou willen. Dit is zonde, omdat de resultaten die je behaalt dusdanig goed zijn dat je eigenlijk meer budget zou willen vrijmaken om nog meer uit je campagnes te halen.

Waar moet je op letten bij ROAS

In het geval van Google Ads kan ik me voorstellen dat je een brand campagne live hebt staan, oftewel een campagne met zoekwoorden waarin jouw bedrijfsnaam terugkomt. Naarmate het omzetaandeel vanuit je brand campagne groter wordt, zal dit een steeds grotere invloed hebben op je totale ROAS. Dit komt omdat CPC’s op je merknaam vaak een stuk goedkoper zijn dan meer algemene zoekwoorden en de kans op conversie hier ook groter is, omdat men blijkbaar je naam al kent en heel bewust naar jou zoekt. Mijn advies in dat geval zou zijn om ook kritisch te kijken naar ROAS die je behaalt op niet bedrijf- of merknaam gerelateerde campagnes. Dat die lager is, is niet vreemd, maar wanneer deze opvallend veel lager ligt dan bij je brand campagne, is dit niet positief en wordt je ROAS toch enigszins vertroebeld.

Om ervoor te zorgen dat je echt goed bezig bent met het sturen op ROAS, kun je bijvoorbeeld beslissen dat je voor non-branded campagnes ook een ROAS doelstelling gaat bepalen. Daarnaast is het vaak zo dat non-branded campagnes ook ondersteunend kunnen zijn aan je branded campagne. Iemand zoekt bijvoorbeeld op een bepaald product, komt op je website maar koopt niet direct het product. Op een later moment zoekt hij toch weer naar jouw bedrijf waar hij of zij het product zag, en koopt het product wel. De conversie wordt uiteindelijk via je branded campagne gerealiseerd, terwijl je non-branded campagne het voorwerk heeft gedaan. Dit soort paden zijn inzichtelijk te maken in bijvoorbeeld Google Analytics.

Hoe hoog moet de ROAS zijn?

Er is geen vast getal (of percentage) dat goed is in dit geval. De perfecte ROAS is afhankelijk van alle andere kosten die je maakt om een conversie winstgevend te laten zijn. Door zelf goed te kijken naar wat, naast de kosten voor je advertentie, de kosten zijn die je maakt om je conversie te realiseren, kom je tot een concreet bedrag of percentage. Zodra je dit weet kun je toewerken naar winstgevende campagnes.

Wat is nu de conclusie van dit artikel? Bepaal wat jouw ROAS moet zijn en geef de marketingkanalen de ruimte om jou onder de aandacht te brengen, bezoekers naar je website te krijgen en conversie en omzet te realiseren. Zo wordt jouw omzet niet beperkt door een vooraf bepaald budget, maar vormgegeven door een onderbouwde verwachting.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel
  • Werken bij
  • Over ZIGT
Contact

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding van dj bij een festival

Toffler Festival wederom uitverkocht, zelfs met gehalveerd budget

  • Paid media
A62-thumbnail

Optimaal profiteren van het onvoorspelbare Nederlandse weer

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024
Cover meta

Meta en privacy: de impact op adverteerders

Nieuws
08 juli 2024
Juichende mensen

De ‘Programmatic’ sportzomer 2024

Nieuws
08 mei 2024
Demand gen mensen

Demand Gen: dé vervanger van Discoverycampagnes

Nieuws
27 maart 2024