Trends in Digitale Media 2020
11-02-2021

Trends in Digitale Media 2020

Het was weer eens zover, ook dit jaar ontvingen wij het onderzoeksrapport van Trends In Digitale Media, een onderzoek naar media- en device gebruik onder een grote groep Nederlanders van 13 jaar en ouder, uitgevoerd door GfK (december 2020). De inhoud van het rapport is iets interessanter dan de titel doet vermoeden. Omdat het een nogal veelomvattend rapport is, hebben we de highlights voor jullie geselecteerd, komen ze:

Bezit devices

Het bezit van verschillende devices lijkt wat verzadigd, waar we de afgelopen jaren zagen dat er een nog wel een groei was in het bezit van smartphones en iPads, lijkt het er nu op dat iedereen die er één wilde, er nu één (of meerdere) heeft. Bij de nieuwe devices zien we nog wel een gestage groei, zoals in mediaspelers (24%, waarbij Google Chromecast veruit de grootste is), smartwatches (8%) en smart speakers (12%). Verder heeft inmiddels 61% van de Nederlanders één of meerdere Smart TV’s in huis. Hierin is een flinke groei te zien, wat logisch is, aangezien vrijwel alle nieuwe TV’s – Smart TV’s zijn.

Mediagebruik

Het is duidelijk dat het coronavirus zorgt voor een overall stijging van de mediaconsumptie. Apparaten als de smartphone en tablet worden intensiever gebruikt (meer mensen gebruiken meer functionaliteiten) en media wordt meer gebruikt sinds de uitbraak van het coronavirus.

Mensen gebruiken de smartphone vaak om contact te onderhouden met vrienden en familie, omdat ze om de bekende redenen niet samen kunnen zijn. Het gebruik van ‘traditionele’ toepassingen als bellen, e-mail en sms’en is dan ook toegenomen in 2020. Opvallend hierbij is, dat in 2019 slechts 77% van de mensen de smartphone ook daadwerkelijk gebruikten om te bellen, bijna een kwart dus niet! In 2020 geeft 91% aan dat zij de smartphone gebruiken om mee te bellen. Ook een logisch gevolg van de crisis: het bestellen van eten via de smartphone neemt fors toe (26% in 2019 naar 44% in 2020).

Communicatie(platformen)/ social media

WhatsApp is nog altijd het meest gebruikte communicatieplatform wanneer deze wordt vergeleken met alle vormen van social media, 72% van de mensen geeft aan dat zij gebruik maken van WhatsApp om te communiceren, gevolgd door Facebook (68%) en Instagram (39%). Wanneer we kijken naar gebruiksduur, springt TikTok er met kop en schouders bovenuit. Slechts weinig respondenten geven aan dat zij TikTok gebruiken om de communiceren, maar wanneer zij het gebruiken, doen ze dit gemiddeld 253 minuten per week (zo’n 36 minuten per dag).

Kijken

Naast dat 9 van de 10 respondenten nog live TV kijkt, beginnen ook de andere vormen van videocontent consumeren steeds meer gemeengoed te worden. TV on demand (TV programma’s van de broadcasters bekijken op het moment dat het jou uitkomt) wordt gebruikt door 85%, gevolgd door shortform video met 82% (korte filmpjes). Maar ook video on demand (programma’s die niet op TV zijn, zoals Netflix en Videoland) en het vooruitkijken van TV, zoals bij sommige broadcasters kan, zijn aan een opmars bezig.

Meest gebruikte (betaalde) VOD aanbieder blijft good old Netflix (53% van de Nederlanders geeft aan hiervan gebruik te maken). En wanneer mensen eenmaal beginnen met kijken naar Netflix, kunnen ze blijkbaar ook niet meer stoppen, want met gemiddeld 5,5 uur per week is dit direct ook het langst bekeken kijkplatform.

Nieuws volgen

Bijna negen op de tien Nederlanders leest wel eens nieuws via een app of website. Ruim zes op de tien leest weleens een papieren dagblad en bijna de helft leest weleens een digitale kopie van dagbladen. Door de coronacrisis is het niet verrassend dat het nieuws (nog) meer in trek is; ruim een kwart van de Nederlanders is vaker gebruik gaan maken van nieuwssites en nieuwsapps. Eén op de zes Nederlanders heeft vaker gebruik gemaakt van digitale kopieën van dagbladen, daarnaast geeft 10% van de Nederlanders aan dat zij meer papieren dagbladen lezen.

Tijdschriften

Ruim zeven op de tien Nederlanders leest weleens een papieren tijdschrift en bijna vier op de tien leest weleens een online tijdschrift. Om de verveling tegen te gaan is bijna één op de tien Nederlanders meer gebruik gaan maken van tijdschriften sinds de start van de crisis. Dit geldt zowel voor papieren tijdschriften als voor online magazines.

Luisteren

Live radio is nogal altijd een winnaar wanneer het gaat om ‘luisteren’. Van de Nederlanders luistert 88% naar Live radio. Maar ook andere vormen van luisteren zijn in trek; 60% streamt muziek en bijna 1/3 van de Nederlanders luistert wel eens naar een podcast. In streaming muziek en podcasts is Spotify de grote winnaar; 66% van de streaming muziek luisteraars luistert via Spotify en 27% van de podcast luisteraars luistert via Spotify. Ruim 6 op de 10 luisteraars naar Spotify heeft een betaald abonnement, de rest luistert via de onbetaalde Spotify versie met advertenties. Sinds de uitbraak van corona zegt ruim een kwart van de Nederlanders vaker te zijn gaan luisteren naar podcasts en streamingdiensten, ruim één op de zes zegt meer te zijn gaan luisteren naar live radio en bijna één op de zes Nederlanders zegt meer te zijn gaan luisteren naar eigen muziek/audio.

Staat de ‘trend’ waar jij in geïnteresseerd bent er niet tussen? Wie weet kunnen wij je helpen!

Bron: GfK, Trends In Digitale Media, december 2020.

Merel Tukker
Merel Tukker
Research Director