Trends in Digitale Media
28-02-2020

GfK rapport
Trends in Digitale Media

Ook dit jaar heeft GfK weer het rapport  ‘Trends in digitale media’ gepubliceerd.

Een greep uit de belangrijkste conclusies:

  • Aantal smart TV’s aanwezig in huishouden blijft toenemen. Meer dan de helft van de smart TV’s is van het merk Samsung.
  • Een vijfde van de Nederlanders heeft een digitale mediaspeler, dit is het hoogst onder 18-34 jarigen. Bijna driekwart van de digitale mediaspelers in Nederland is een Google Chromecast.
  • Op smartphone laten de meer praktische activiteiten (zoals bankieren, online aankopen doen en GPS/navigatie) nog een toename zien. Overige activiteiten stabiliseren.
  • De tablet werd vorig jaar al minder veelzijdig gebruikt en deze trend zet zich voort. Internet, e-mail en spelletjes zijn de meest gebruikte functionaliteiten. Foto’s maken en bekijken laat de grootste daling zien.
  • Het gebruik van apps van smart TV’s neemt verder toe. Ruim een vijfde van de Smart TV bezitters gebruikt de apps bijna elke dag.Dit is het hoogst onder 18-34 jarigen.
  • Bekendheid van virtuele assistenten in het algemeen neemt toe. Bijna een kwart heeft het wel eens gebruikt (20% vorig jaar). Nog maar 15% is niet bekend met het concept van virtuele assistenten.
  • Podcasts waren in 2019 een veelbesproken onderwerp. 12% van de Nederlanders luistert minimaal een dag per week naar podcasts. Podcasts met het thema kunst, cultuur en muziek zijn het populairst.
  • De top-3 van media apps wordt gedomineerd door YouTube, Netflix en Spotify. Als meeste gebruikte app op zowel de smartphone als tablet zien we een stijging van YouTube van de 2e naar de 1e plek. Op de smartphone neemt Spotify de tweede plaats in en op tablet staat Netflix op de 2e plek.
  • nl volgt de grote drie en staat bij meest gebruikte smartphone apps op plek 3 (voor Netflix).
  • De groei van leden binnen social media lijkt te stabiliseren. Instagram vormt hierop een uitzondering en stijgt in aantal abonnees.
  • Onder jongeren 13-17 jaar neemt het aantal abonnees van Instagram, Facebook en Snapchat af ten opzichte van vorig jaar.
  • Het digitaal lezen van dagbladen op smartphone is verder toegenomen naar 48%. Het lezen van dagbladen op de tablet is licht afgenomen.
  • nl blijft dominant als digitaal nieuwsmedium op de smartphone, gevolgd door NOS. AD en De Telegraaf meest gebruikte dagbladenapps.
  • YouTube groeit door en is wederom de #1 televisie & video app op tablet en smartphone. Videoland stijgt van de 9e naar de 3e plaats. Disney+ kort na introductie al op #7.
  • Netflix, YouTube en Video On Demand via televisieprovider de meest gebruikte apps of websites voor het bekijken van films, series of televisieprogramma’s.

Doe er je voordeel mee!

Bron: GfK, Trends in Digitale Media, december 2019