Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht
03-03-2025

Wat is de CTR van topposities in Google (2025)? Dit onderzoek geeft je inzicht

Wat is de gemiddelde CTR van positie 1 tot en met 10 in Google? Heeft het nog zin om te investeren in SEO of kun je je tijd en geld al beter in GEO (Generative Engine Optimization) steken?

Net als in 2024 en 2023 hebben we onderzoek gedaan naar de gemiddelde CTR van positie 1 tot en met 10 in Google. Dit jaar hebben we 190.024 zoekwoorden geanalyseerd, afkomstig uit 100 Google Search Console-accounts. In dit artikel kijken we naar de gemiddelde CTR per positie en geven we tips hoe je deze data kunt gebruiken. De CTR is voor ieder zoekwoord en elke sector anders, aan het einde van het artikel vind je een handleiding hoe je dezelfde analyse voor jouw accounts kunt uitvoeren.

Hoe is de data verzameld?

Met de Google Search Console API hebben we de data kunnen ophalen. Door de recente toevoeging van een ZIGT locatie in België konden we ook data uit België meenemen in het onderzoek. In het kort:

  • De data is afkomstig van het laatste kwartaal van 2024.
  • Statistieken zijn uitgesplitst per zoekwoord én apparaat.
  • Zoekwoorden met minder dan 50 vertoningen en/of minder dan 5 klikken hebben we buiten beschouwing gelaten.
  • Accounts met te weinig data per positie zijn er handmatig uitgefilterd.
    • Dit resulteerde in 100 accounts met genoeg data.
      • 59 accounts uit NL, 41 accounts uit België
  • In totaal zijn er 190.024 zoekwoorden meegenomen in dit onderzoek.
    • 56.355 zoekwoorden vanuit desktop
    • 133.669 zoekwoorden vanuit mobiel

We moeten nuances aanbrengen

Zonder nuances is het niet eerlijk om uitspraak te doen over de CTR per positie. De CTR is afhankelijk van superveel factoren en verschilt per zoekwoord en branche. Grote factoren zijn advertenties en actieve SERP-features op het zoekwoord.

Daarnaast is de looptijd van dit onderzoek een kwartaal, hierin kunnen posities wisselen. Omdat we de CTR per apparaat willen berekenen en daarom resultaten uitsplitsen, moet een account redelijk wat data bevatten om meegenomen te worden in het onderzoek.

Zie de resultaten in het onderzoek dan ook als een indicatie. De gemiddelde CTR per website en zoekwoord blijven van vele factoren afhankelijk.

Wat valt er gelijk op?

  • Op positie 2 na was er op desktop op elke positie een hogere CTR.
    • In vergelijking met 2024 steeg de gemiddelde CTR op desktop met 6,66% en op mobiel met 8,69%.
  • Zowel op desktop als op mobiel is de CTR in België hoger dan in Nederland.
    • Op desktop 6,54%
    • Op mobiel 4,83%

De CTR in Nederland

In Nederland is de gemiddelde CTR op positie 1 op desktop 26,46% en op mobiel 25,68%. Het gat naar positie 2 is het grootst, daarna worden de verschillen kleiner.

De CTR in België

In België is de gemiddelde CTR op positie 1 op desktop 28,19% en op mobiel 26,92%. Opvallend is dat op bijna alle posities, zowel op desktop als mobiel, de CTR hoger is dan in Nederland.

Waar komen verschillen vandaan?

Een belangrijk verschil met vorig jaar is dat we dit jaar, net als in 2023, onderzoek over Q4-data hebben gedaan. In 2024 analyseerde we over data uit Q1, seizoensgebonden trends kunnen meespelen. Alhoewel we in 2023 over veel minder data geanalyseerd hebben, was de CTR op desktop in 2023 28,84% en op mobiel 27,26%.

Het verschil met België is deels te verklaren met de accounts in de dataset. Om 100% een eerlijke vergelijking te doen moet je evenveel accounts vergelijken die uit dezelfde branche komen. Wat hier ook kan meespelen is de concurrentie / aanwezigheid van advertenties op de SERP.

Gemiddeld 30,63% stijging bij één positieverbetering

Posities winnen op de SERP gaat gepaard met een stijging in verkeer en het uiteindelijke doel: conversies. Uit onze data blijkt dat als je één positie wint, de CTR gemiddeld met 30,63% stijgt.

Hoe meer posities je wint, des te hoger deze groei. Als je nu op positie 8 staat, levert je dit bij 10.000 zoekopdrachten op desktop 380 bezoekers op. Stijg je naar positie 5, dan leveren dezelfde 10.000 zoekopdrachten je 627 bezoekers op. Dit is een groei van 247 bezoekers, wat gelijk staat aan 65% groei.

Hieronder een totaaloverzicht:

Positie Desktop Mobiel
10 > 9 -1,27% 5,78%
9 > 8 16,44% 17,76%
8 > 7 24,70% 19,82%
7 > 6 5,37% 22,34%
6 > 5 25,66% 20,57%
5 > 4 16,22% 29,93%
4 > 3 36,10% 32,36%
3 > 2 32,29% 39,98%
2 > 1 111,20% 96,15%
Gemiddeld 29,63% 31,63%

Bereken de exacte CTR per positie voor jouw situatie

Zoals vaker benoemd in het artikel kan dit afwijken van jouw situatie. Wil je een prognose maken op basis van jouw data? Dan kan dat door onderstaande stappen te volgen:

  1. Exporteer alle data met de Google Search Console API. Dit kan bijvoorbeeld met een Python-script.
  2. Stel de kolommen zoekwoord, apparaat, klikken, vertoningen, CTR en positie in bij het exporteren.
  3. Open de verzamelde data in Excel, voeg een extra kolom toe en gebruik de AFRONDEN-functie in Excel om de gemiddelde positie af te ronden.
  4. Gebruik de GEMIDDELDEN.ALS functie om de gemiddelde CTR van een positie te berekenen.
    In ons onderzoek zijn de volgende voorwaarden gebruikt: positie 1, meer dan 50 vertoningen en meer dan 5 klikken.

Wat is de toekomst van de CTR op positie 1?

Dat AI overviews impact hebben op zowel de betaalde als organische CTR, werd duidelijk uit een recent onderzoek. Op het moment dat dit naar de Benelux komt heeft dit ongetwijfeld impact op de manier van zoeken én de CTR op positie 1.

Contact?

Heb je vragen over dit artikel of kom je graag in contact? Stuur gerust een bericht naar thijs.van.hal@zigt.nl.

Thijs van Hal
Thijs van Hal
Online Marketing Consultant