We zijn live – het nieuwe kijkonderzoek is gestart!
04-09-2023

We zijn live – het nieuwe kijkonderzoek is gestart!

Vorige week, op 28 augustus, is het nieuwe kijkonderzoek gelanceerd. Omdat de kijkcijfers pas na een week compleet zijn, in verband met het uitgesteld kijken, kunnen we dan nu eindelijk rapporteren op de verschillen die wij zien in de data. 

Wil je weten hoe het ook alweer precies zat met het nieuwe kijkonderzoek? Lees dat dan hier.

Het betreft hier de lancering van fase 1, die afgelopen week van start is gegaan. Dit omvat metingen met behulp van de nieuwe meters, het nieuwe onderzoeksbureau (Kantar), en de inzet van het nieuwe panel.

Met de introductie van het nieuwe luisteronderzoek werd er een verandering doorgevoerd in de tot dusver altijd stabiele cijfers, waardoor alles er opeens anders uitzag. Gelukkig geldt dit niet voor het kijkonderzoek. Dankzij een ander panel en nauwkeurigere meetinstrumenten zijn de cijfers weliswaar lichtjes aangepast ten opzichte van voorheen, maar er zijn geen ingrijpende of alarmerende veranderingen opgetreden. Het is echter belangrijk om op te merken dat alle variaties in de gegevens tussen het nieuwe en oude onderzoek binnen de verwachte normen vallen bij de overstap van het ene naar het andere onderzoek.

We nemen je kort mee in onze bevindingen:

Exploitanten & zenders

RTL/Ad Alliance en Talpa tonen beide bescheiden toenames in hun kijkdichtheid, terwijl NPO/Ster daarentegen aanzienlijke dalingen in kijkdichtheid laat zien. Als we specifiek naar de belangrijkste zenders van deze exploitanten kijken, merken we op dat Talpa met SBS6 de grootste procentuele winst boekt binnen de brede doelgroep (13+). Echter, RTL/Ad Alliance behaalt met RTL4 in absolute aantallen de meeste nieuwe kijkers.

Tijdvakken

Er wordt overdag (tussen 6 en 18 uur) aanzienlijk meer televisie gekeken dan wat eerder werd waargenomen in het SKO-onderzoek. Met name Talpa vertoont hierin een opmerkelijke toename. Het is opvallend dat de kijkdichtheid voor alle exploitanten nu boven de 100% ligt vergeleken met de bevindingen van het ‘oude onderzoek’.

Onderstaande grafiek geeft ook duidelijk weer hoe de piek in kijkgedrag iets meer naar de vroege avond is verschoven. Bovendien valt op dat de blauwe lijn, die de nieuwe kijkcijfers vertegenwoordigt, gedurende de dag iets hoger ligt dan de rode lijn (de oude kijkcijfers).

Nieuwe- & oude kijkcijfers

Grafiek 1: Gemiddelde kijktijd per uur in het nieuwe v.s. het oude onderzoek. (SKO, 13+, 21-24 aug vs 28-31 aug, gemiddelde kijktijd per uur).  

Doelgroepen

Bij NPO/Ster zien we een daling in de kijkdichtheid die vooral toe te schrijven is aan de oudere doelgroep (65+). Deze groep toont weer meer interesse in de RTL-zenders.

In de commercieel interessante doelgroep van ‘huishoudverantwoordelijken met kind(eren)’ zien we een zeer onvoorspelbaar kijkgedrag. Het was al een uitdaging om deze doelgroep met tv te bereiken, en de onvoorspelbaarheid lijkt alleen maar toe te nemen.

Programma’s

Vandaag zijn de eerste definitieve kijkcijfers vanuit het nieuwe kijkonderzoek gepubliceerd.

Vanaf nu mogen de kijkcijfers pas een week na uitzending extern worden gepubliceerd, omdat de ‘uitgestelde kijkers’, dat wil zeggen mensen die later terugkijken, nog worden meegerekend. Dit was al jaren zo, maar voorheen werden ook de voorlopige dagcijfers vrijgegeven.

Voor afgelopen maandag zag de top 10 er als volgt uit:

POS Titel Zender Gem Tot
1 Slimste mens NPO 1 2.056.000 2.614.000
2 Journaal 20 uur NPO 1 1.574.000 2.106.000
3 Huis vol NPO 1 1.528.000 1.976.000
4 Chateau Meiland SBS 6 1.422.000 1.968.000
5 Halft acht nieuws RTL 4 1.190.000 1.432.000
6 Vandaag Inside SBS 6 1.171.000 1.697.000
7 RTL Boulevard RTL 4 1.117.000 1.624.000
8 Goede Tijden Slechte Tijden RTL 4 1.030.000 1.424.000
9 Editie NL RTL 4 950.000 1.100.000
10 Journaal 18 uur NPO 1 873.000 1.027.000

Bron: NMO kijkonderzoek, maandag 28 augustus 2023, 6+ (van kijkonderzoek.nl op 4 september 2023). 

Geen aardverschuiving

Over het algemeen wordt de Ster het hardst getroffen als we kijken naar de diverse analyses. We nemen dit mee in onze strategie en plannen, vooral voor de klanten die volledig op Ster vertrouwen. Mogelijk zullen zij de grootste impact van deze overgang ervaren, als ze al iets merken. Want zoals je leest, heeft fase 1 geen aardverschuivingen veroorzaakt.

We kijken in ieder geval vol verwachting uit naar fase 2: de resultaten van de focal meter, die het online verkeer binnenshuis registreert, inclusief online kijkgedrag. Deze gegevens worden verwacht in 2024 en zullen ongetwijfeld een schat aan nieuwe informatie opleveren.

Contact?

Heb je een vraag over het kijkonderzoek? Stel het gerust aan een van onze experts door te mailen naar kijken@zigt.nl.

Merel Tukker
Merel Tukker
Research Director