Weg van die filters: time to BeReal!
31-08-2022

Weg van die filters: time to BeReal!

In de wereld van de perfecte plaatjes is er een platform in opkomst dat flink tegengas biedt: BeReal. Dit social media platform focust zich op échte foto’s, genomen op een onverwacht moment. De afgelopen maanden is de app enorm in populariteit gegroeid, wat opvallend is aangezien ze al langer bestaat. In dit artikel leggen we uit wat BeReal zo uniek maakt en bespreken we de kansen voor merken en marketeers.

BeReal “explained”

BeReal is een social media platform waarbij je elke dag op een ander tijdstip een spontane foto deelt met je vrienden. Elke dag wordt er op een ander moment een notificatie verstuurd dat het ’tijd is om echt te zijn’. Iedereen ontvangt op hetzelfde tijdstip deze notificatie. Vanaf dat moment heb je twee minuten de tijd om een foto te maken. De app fotografeert twee kanten zodat zowel jijzelf als jouw omgeving in één oogopslag te zien zijn. Je kunt de foto opnieuw maken als je niet tevreden bent, maar het aantal pogingen wordt wel gedeeld met je vrienden. Pas wanneer je de foto deelt, kun je de foto’s van je vrienden bekijken.

Ontstaan vanuit een maatschappelijke behoefte

Het platform BeReal is gecreëerd vanuit een maatschappelijke behoefte voor kleinschalige en echte sociale media. Zo wordt de app door hun makers ook wel de ‘anti-Instagram’ genoemd. De app stimuleert tot het maken van échte foto’s. Zo biedt BeReal geen mogelijkheden om je foto’s te bewerken en kun je je niet voorbereiden aangezien je niet weet op welk tijdstip de notificatie verstuurd zal worden. Doordat de app deelt hoeveel pogingen je hebt genomen, wordt je uitgedaagd om in één keer een foto te maken en die te durven delen.

Deze aspecten van de app maken dat hij goed past binnen de huidige tijdsgeest waarin jongeren juist op zoek zijn naar authenticiteit. Ze willen zichzelf kunnen zijn, (juist) ook online. Daarnaast is er een groeiende bewustwording over de negatieve effecten van social media gebruik en social media verslaving. Deze app, waarbij je maar op één moment actief bent voor enkele minuten en waarbij je niet eindeloos hoeft te scrollen, laat zien hoe het anders kan. De aansluiting met de huidige tijdsgeest kan verklaren waarom de app pas nu populair wordt, terwijl het al sinds 2020 bestaat.

Mogelijkheden voor marketeers

Vooralsnog lijkt het platform met name geschikt om samen met je vrienden te gebruiken. Toch is de groei van het platform niet onopgemerkt gebleven bij bedrijven en marketeers. Zo zijn er al een aantal merken gespot die een eerste poging op het platform wagen. Het platform wordt door hen gebruikt om een kijkje achter de schermen, sneak-peaks van nieuwe producten of kortlopende kortingscodes te delen. Natuurlijk vragen de meeste marketeers zich af of het platform in de toekomst ook mogelijkheden zal bieden om te adverteren. Hoewel hier nog geen aanwijzingen voor zijn, zou het ons niet verbazen als de app deze mogelijkheden wel gaat aanbieden, wanneer het een bepaald gebruikersaantal heeft bereikt. Mocht adverteren een mogelijkheid worden, is het afwachten wat de resultaten zullen zijn. Gezien de korte gebruiksduur per dag zou het uitleveren van advertenties wel eens problematisch kunnen zijn.

Daarom zien wij vooral kansen met owned content: bijvoorbeeld het delen van een stukje merkidentiteit door middel van authentieke foto’s. Op deze manier kun je aansluiting bij de doelgroep creëren door bijvoorbeeld kernwaarden te highlighten. Dit kan bijdragen aan het opbouwen van merkvoorkeur. Daarnaast zien we ook kansen voor influencer marketing wanneer deze een grote following op kunnen bouwen. Hierbij is het dan wel belangrijk om duidelijke afspraken met de influencers te maken aangezien je de content niet van tevoren kunt goedkeuren.

Toekomstperspectief

Hoewel de toekomst van dit platform nog onzeker is, verwachten wij dat BeReal de komende tijd nog aan populariteit zal winnen. Het verdienmodel en de kansen voor marketeers wachten we af. De toekomst zal uitwijzen of dit platform aanwezig zal blijven of dat de hype van beperkte duur zal zijn zoals eerder te zien was bij Clubhouse.

Ondanks dat het platform nu voornamelijk gebruikt wordt door vriendengroepen, oefent het platform wel invloed uit op de social media cultuur. Zo heeft Instagram al ingehaakt op de trend met het lanceren van een nieuwe story filter dat twee kanten op fotografeert. Daarnaast laat de populariteit van de app zien dat jongeren een behoefte hebben aan authentieke content. We hopen dat dit platform inspireert om ook op de andere social media platformen meer onbewerkte en échte content te delen.