Zes redenen om aan de slag te gaan met digitale audio
28-09-2021

Zes redenen om aan de slag te gaan met digitale audio

Door de coronacrisis weten we één ding zeker: het gedrag van consumenten is definitief veranderd. Dat geldt zeker ook voor audio. Hoe zorg je ervoor dat je ook in deze tijd impact blijft realiseren met de inzet van (digitale) audio? Durf aan de knoppen te draaien om je relevantie te behouden. Wij geven je alvast wat handvatten mee.

Relevant zijn loont

Onze mediaconsumptie verandert voortdurend. Ineens hoor je overal termen als influencermarketing, viral content en TikTok. Het aandeel traditionele media zoals radio blijft echter hoog. Daarom zal radio bij ZIGT voorlopig zeker onderdeel blijven uitmaken van onze media-adviezen. Radio is en blijft een effectief middel om je doelgroep te bereiken. Zo kan met de inzet van radio een groot bereik gerealiseerd worden en is het mogelijk om in korte tijd veel contactmomenten met de doelgroep te bewerkstelligen tegen relatief lage kosten. Maar hoe kom je nu goed tussen de oren van een luisteraar? Door relevant te zijn.

Relevant zijn heeft alles te maken met juiste inzet op het juiste moment. Wanneer we inzoomen op de keuze van een relevant tijdvak is het raadzaam om onder meer in kaart te brengen hoe jouw beoogde doelgroep zich beweegt. Door corona waren mensen veel meer thuis. Voor radioplanning betekende dit bijvoorbeeld dat campagnes rondom het spitstijdvak minder effectief bleken. We waren nu eenmaal minder onderweg. Nu zien we een verschuiving naar het zogenoemde hybride werken: we gaan weer deels naar kantoor, maar blijven

De verwachting is dan ook dat de impactvolle contacten in de spits, waarbij het luisteren naar radio -naast het reizen zelf- de primaire activiteit is. Maar om de thuiswerkers te bereiken is het soms beter om het tijdvak te verbreden, iets wat tevens kostenefficiënt is. Om zowel de thuiswerker als kantoorganger te bereiken is een mix van beide wellicht ons nieuwe normaal.

Go digital

Digitale audio kan een oplossing zijn als je het effect van je radiocampagne wil vergroten. Het radiolandschap is sterk in verandering. Digitaal luisteren maakt daarbij een steeds groter deel uit van onze mediaconsumptie (emerce.nl, 2021). Zo zien we een stijging in het aantal digitale luisteracties en nemen podcasts toe in populariteit. Digitale audio voegen wij binnen ZIGT dan al langere tijd toe aan onze adviezen. Maar wat maakt digitale audio zo interessant?

  1. Digitale audio heeft een enorme reikwijdte
  2. Digitale audio staat altijd aan
  3. Digitale audio is persoonlijk
  4. Digitale audio is intelligent
  5. Digitale audio kent geen ad-blockers
  6. Digitale audio is veilig voor het merk

Kortom, digitale audio is voor adverteerders een kans om een breed, geïnteresseerd en geëngageerd publiek te bereiken. Online audio hoort dan ook zeker thuis binnen ons ‘nieuwe normaal’. Wij raden dan ook aan om tijdens het plannen het aandeel digitale audio te verhogen. Denk hierbij niet alleen aan de Talpa’s, Q’s en Galio’s van deze wereld, maar ook aan andere digitale audiomogelijkheden zoals Deezer of TuneIn. Deze platformen zijn relatief klein, maar kennen goede targeting mogelijkheden op doelgroep en interesse. Maar ook dynamisch creatief valt binnen de opties, waarbij audioboodschappen persoonlijk zijn gemaakt door het gebruik van realtime gedetailleerde informatie over de luisteraar. Net zo interessant is sequential targeting, oftewel een opeenvolging van reclames voor luisteraars in real time, gebaseerd op retargeting-informatie over de doelgroep, zoals eerdere blootstelling of klikgedrag (Targetspot, 2021).

Oneindig veel mogelijkheden

Impact blijven realiseren met de inzet van (digitale) radio betekent simpel gezegd dat er slim naar de mogelijkheden gekeken moet worden. En als het om (online) audio zijn die mogelijkheden oneindig. Neem gerust contact met ons op om te bespreken wat digitale audio voor jouw organisatie kan betekenen.

Rose van Hilten
Rose van Hilten
Media Consultant