De customer journey van first time mums
23-09-2021

Influencer marketing
De customer journey van first time mums

Wanneer was jouw laatste life changing moment? Het afronden van een studie, het overlijden van een dierbare of een nieuwe baan, het is allemaal bijzonder. Maar het meeste impact van alle levensgebeurtenissen heeft de geboorte van je eerste kind. Onderzoek uit de Verenigde Staten toont aan dat het als een soort resetknop werkt. We staan dan -meer dan in andere levensfases- open voor verandering. Onze merkvastheid, is ineens wat minder vast. En daar liggen interessante kansen voor adverteerders.  

Invloed van de crisis

Mediabedrijf DPG Media doet continu onderzoek onder verschillende doelgroepen. In opdracht van DPG deed onderzoeksbureau CHOICE onderzoek onder 4234 vrouwen, die voor het eerst zwanger waren of net voor de eerste keer moeder geworden waren van een baby, dreumes of peuter. Het onderzoek richtte zich onder andere op hun koopgedrag, merkvastheid en werksituatie. In de cijfers klonk de lockdown en andere gevolgen van de coronacrisis duidelijk door. Toch geeft het onderzoek interessante inzichten voor marketeers en adverteerders. Zo gaf 84% van de deelnemers aan dat corona invloed heeft gehad op de levensstijl en 56% van de moeders geeft aan anders om te gaan met haar gezondheid dan voorheen.  

Het onderzoek laat ook zien dat moeders steeds meer online oriënteren. Liefst 77% gaat eerst op het internet kijken en vergelijken voordat er tot een aankoop wordt overgegaan. In 2019 was dit nog 66%. Op zich een logische ontwikkeling. Net als de constatering dat first time mums zich voornamelijk oriënteren op spullen voor de al dan niet toekomstige kinderen. Dat neemt niet weg dat zij vaak ook de beslisser zijn als het gaat om grotere aankopen zoals een andere (gezins)auto of vakanties.  

De customer journey van een kinderwagen

Nemen we als voorbeeld de customer journey van een kinderwagen, dan zien we dat (aanstaande) moeders zich al vroeg in de zwangerschap gaan oriënteren. Dit gebeurt voornamelijk online, maar de aanschaf vindt uiteindelijk net zo vaak in de winkel plaats. Het onderzoek vertelt ook iets over merktrouw. (Aanstaande) moeders blijken merktrouw bij het kopen van voeding- en verzorgingsproducten zoals flesvoeding, luiers en fopspenen. Bij speelgoed, knuffels en kleding hangen ze minder aan vaste merken. Kiezen first time mums dus voor jouw merk of bepaalde producten, dan hebben ze een hogere Customer Lifetime Value. Adverteer je op dit type producten dan kun je je budget daar dus navenant op aanpassen.  

Zo bezien zijn first time mums interessant om te benaderen met een commerciële boodschap. Van oudsher vertrouwen jonge ouders op de ervaring van diegenen die hen voorgingen. Uiteraard hun eigen moeder, maar ook vrienden en andere familieleden die al kinderen hebben. Mond tot mond reclame is nu eenmaal de beste reclame. Voor de generatie die nu op het punt staat kinderen te krijgen speelt een groot gedeelte van het leven zich online af. Daarbij kiezen ze zelf wie ze volgen en bij wie ze hun inspiratie halen. Met een daling in het vertrouwen in traditionele mediabronnen is het dan ook niet zo gek dat merken steeds vaker werken met influencers. 

Influencer appelmoes

Ook bij ZIGT hebben we goeie ervaringen met de combinatie van traditionele media en influencermarketing. Vooral bij pretparken en foodproducten zien we hier écht kansen. Zo hebben we onlangs een campagne opgezet voor gezonde appelmoes. Een campagne waarbij de match tussen influencer en merk goed terugkomt.

Drie influencers werkten in een blogpost een recept uit met de appelmoes en een Instagramfoto en Story geplaatst van het bakken samen met hun kind(eren). Zelfs de verpakking van de appelmoes kan later nog gebruikt worden voor een gezellige knutselmiddag.  

Op deze manier creëren we awareness en merkvoorkeur voor jouw merk of product. Benieuwd naar deze vorm van adverteren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. 

 

Dounia Mouajib
Dounia Mouajib
Social & Content Specialist