Dé drie podcasttrends voor 2022
24-01-2022

Dé drie podcasttrends voor 2022

Podcasts. Er lijkt op dit moment geen ontkomen aan. Soms gaat er geen dag voorbij, zonder dat je tien podcasts krijgt aangeboden. Toch lijkt er, na jaren, een einde in zicht aan de ongebreidelde groei. Het aantal luisteraars stagneerde dit jaar voor het eerst, en de luisterminuten op weekbasis liepen zelfs een klein beetje terug. Alleen onder hoogopgeleiden was er nog een flinke stijging van 56 naar 69 procent die wel eens een podcast luistert. Toch hebben we bij ZIGT er afgelopen jaar voor gekozen om niet één maar twee podcastseries op te starten. Juist omdat hier zakelijk, en zeker ook business-to-business, veel kansen liggen die een hoop bedrijven laten liggen. Zelf zo’n podcast opstarten, hoe lastig is dat? We hebben zelf de proef op de som genomen door vanaf nul te beginnen. En of je nu al jaren een succesvolle podcast hebt, of dat 2022 het jaar is waarin je gaat beginnen. Deze trends moet je zeker overwegen.

In dit artikel delen we dan ook graag onze drie belangrijkste bevindingen en de podcasttrends voor dit jaar:

  1. Video – Het is een beetje raar om, als het over audio gaat, direct over video te beginnen. Toch is het zo dat wie nu een podcast begint er verstandig aan doet de camera mee te laten lopen. Video biedt namelijk de mogelijkheid je podcasts bijvoorbeeld op YouTube te zetten waarmee de podcast vindbaarder wordt. Bovendien kun je korte stukjes uit je video knippen, bij voorkeur met prikkelende uitspraken, en die elders inzetten. Het kan niet onderschat worden hoe belangrijk distributie is om je podcast van de grond te krijgen. Korte video’s geven je de mogelijkheid om TikTok, Instagram Reels en YouTube shorts in te zetten. Die laatste twee kijken met Argusogen naar de groei die TikTok doormaakt, dus het algoritme is erg vriendelijk voor korte video’s.
  2. Lengte van de afleveringen – Je hebt podcasts in alle soorten en maten. Soms zijn het hele colleges van meer dan drie uur. Toch zal het, in deze tijd waarin we al zoveel content consumeren en zo weinig tijd hebben, niet verbazen dat ultrakorte podcasts helemaal hip zijn. Zogenaamde microcasts duren tussen de 3 en de 5 minuten. Het geeft je naast de mogelijkheid om snel op te nemen, met minimale voorbereiding, ook de kans actueel te zijn. Zo kan je bijvoorbeeld, in plaats van tweewekelijks te horen te zijn, dagelijks via audio in contact komen met klanten, prospects, mogelijke nieuwe medewerkers of welke doelgroep dan ook.
  3. Voorbereiding en kwaliteit – Je wilt iets maken wat direct een bepaalde kwaliteit heeft en uitstraalt. Je kunt en wilt je niets anders veroorloven. In het verleden had contentmarketing de luxe om zijn weg te vinden naar kwalitatieve inhoud. Veel bedrijven stuurden op kwantiteit in een poging om op te vallen. Tot vrij recent. Bij podcasts werkt dat niet zo goed, omdat de inhoud ervan over het algemeen al van hogere kwaliteit is. Podcasts trekken over het algemeen een ander soort publiek aan. Veel podcastluisteraars zijn afgestudeerden, succesvolle professionals en ondernemers. Dit betekent dat de kwaliteit van je podcast slimmer moet zijn om de aandacht van het publiek vast te houden. Een andere reden is dat het speelveld relatief gezien nog vrij klein is. Ja, er zijn wereldwijd achthonderdduizend podcasts.  Maar wist je dat er ook 500 miljoen blogs en 31 miljoen YouTube kanalen zijn?

Met deze drie zaken in het achterhoofd zijn wij ervan overtuigd dat jouw podcast, net als die van ons, hoge ogen gaat gooien in het komende jaar. Benieuwd naar onze podcasts? Je vindt ze hier.

Stefan Rijnders
Stefan Rijnders
Marketing en Content Manager