Een werken-bij-website die werkt!
14-11-2022

Een werken-bij-website die werkt!

In juni stonden er 467 duizend vacatures open – meldt het CBS. Een pijnlijk record waar we in het bedrijfsleven allemaal last van hebben. Nieuwe medewerkers werven kost veel moeite. En geld. Met grootse campagnes, dure recruitmentbureau’s en aanzienlijke aan-breng-fees hopen we interesse voor openstaande vacatures te wekken.

Wil je nog meer inspiratie? Volg ons gratis webinar over werken-bij websites.

Als het lukt om interesse te wekken, is de werken-bij checken het eerste wat zo’n misschien-toekomstige-medewerker gaat doen. En dan wil je wel dat die werken-bij werkt. Dat een sollicitant meteen ziet, leest en vooral voelt waarom hij/zij/hen bij jou zou moeten solliciteren. Of juist niet.

In dit artikel verzamelen we voorbeelden van werken-bij-pagina’s die in één klap duidelijk maken wat voor soort tent ze zijn. Kansen om de organisatie helder neer te zetten zijn bewonderingswaardig goed gegrepen: inspirerende employer branding voor iedereen die zich bezighoudt met arbeidsmarktcommunicatie.

Werken-bij-pagina’s of een hele site?

Om te beginnen een vraag: kun je het houden bij een aantal werken-bij-pagina’s op de corporate website of heb je een aparte werken-bij-website nodig?

Omdat een sollicitant graag een indruk van de hele organisatie krijgt, is het wijs om de werken-bij vorm te geven als onderdeel van de corporate website. Al kies je natuurlijk voor passende content en een eigen tone-of-voice. Als je heel veel verschillende typen vacatures op heel veel verschillende locaties hebt, zou je kunnen overwegen om er een opzichzelfstaande recruitmentwebsite van te maken. In dat geval zorg je uiteraard voor heldere filters. Zoals Picnic doet met vacatures op regio.

Picnic toont vacatures op regio.

Veel HR- en recruitementsoftware biedt templates waarmee je rondom vacatures een werken-bij-website kunt maken in een vast format. Zo’n oplossing is wat mij betreft te veel vanuit de techniek gedacht. Een sollicitant heeft er niks aan: die moet – als hij de werken-bij uit heeft – alsnog op zoek naar de corporate website van het bedrijf waar hij interesse in heeft. Beter is het om de vacatures uit het HR/recruitmentsysteem via een koppeling bij de werken-bij op de algemene bedrijfswebsite te plaatsen.

Vacatures of werken-bij?

Een belangrijk onderdeel van de werken-bij zijn natuurlijk de vacatures. Maar een werken-bij biedt meer. Voor de sollicitant begint het natuurlijk bij een passende functie en mooi salaris, maar vervolgens wil hij weten of hij zich thuis zal voelen in de organisatie. Naast vacatures vindt de werkzoekende er meer over de organisatie, collega’s en arbeidsvoorwaarden. Een belangrijk aspect daarbij is: de wens om wezenlijk bij te kunnen dragen. Een goede werken-bij vertelt een toekomstige medewerker: dit is wat we de wereld bieden en jij kunt daarbij een rol spelen.

Een goed verhaal

Employer branding begint bij de kern van het verhaal. Bij de missie en visie. Bij het antwoord op de vraag: waartoe zijn we met deze organisatie op aarde? Of om het op de Simon Sinek-manier te zeggen: met de why. De beste werken-bij’s openen met een stevig statement: hier zijn we van, daar hebben we jou bij nodig (en word jij ook nog beter van).

De NS zoekt medewerkers voor de reis van morgen.

De meest in het oog springende tekst is De reis van morgen begint bij jou. En dat is goed gekozen. Ze hadden er ook Werken bij NS of Vacatures bij NS kunnen zetten. Dat dat zien we veel gebeuren op werken-bij’s. En dat is zonde van de ruimte. Je mist dan een kans om een purpose-statement te maken.

Er zijn veel voorbeelden van werken-bij’s die inzetten op meer dan alleen een leuke baan met een aardig salaris, we noemen er een paar: Decathlon wil sport voor iedereen toegankelijk maken; Centric spoort sollicitanten aan: verander de wereld met technologie. En bij a.s.r. ‘kom je doen waar anderen over praten’. Een goede baan met een fatsoenlijk salaris is niet genoeg. We werken óók om bij te dragen aan een betere wereld.

Bij Decathlon help je mee om sport voor iedereen toegankelijk te maken.

In woord maar vooral bééld

Goeie werken-bij’s vertellen het verhaal met betekenisvol beeld. Veel werken-bij’s openen met een video met sfeerbeelden van de werkomgeving en collega’s. Korte shots, dynamische montage. Organisaties als Defensie en Coolblue lenen zich natuurlijk voor geweldige video’s, maar ook de Belastingdienst laat zien dat zijn taak midden in de samenleving ‘purpose’ heeft.

Voorbeeld van de Belastingdienst.

Werken bij de Belastingdienst: zorgen dat Nederland blijft draaien.

Productie van een video is duur. Gelukkig kan het ook met fotografie. Een verhaal kun je zelfs vertellen met één welgekozen beeld. Met één knettergoede en grote hero image laten Team Intro, de politie en KLM zien hoe cool werken in recruitment, bij de politie en in de luchtvaart is.

Wil je elke dag leuk werk? Solliciteer bij Team Intro.

Toekomstige collega’s vertellen

Leuke collega’s vinden we allemaal belangrijk. Natuurlijk vertelt je toekomstige baas dat die baan tof is, maar eigenlijk wil je het horen van de mensen die er al werken. Dan wil je een echt verhaal over het werk, wat er mooi aan is en eigenlijk ook waar uitdagingen liggen. Bovendien wil je echte collega’s zien met plezier, ambities en hobby’s. En een beetje diversiteit, graag. Een goede werken-bij zet medewerkers in als unique selling points.

“Na een uitruk samen een ijsje eten” zegt brandweerman Tim op WordBrandweer.nl

We vinden gelukkig veel authentieke verhalen van medewerkers, check bijvoorbeeld Deloitte, de ANWB ‘Grijp je kans, word Wegenwacht’ en het Leger des Heils.

Humor

Grappen maken op een werken-bij kan link zijn. Een nieuwe baan is immers een serieuze aangelegenheid. Bovendien moet humor passen bij het verhaal van de organisatie. Lolligheid en Defensie, de Belastingdienst of een bank gaan niet echt goed samen. Maar als het past, maakt een beetje humor de boel meteen wel sympathiek en echt.

Snackproducent Van Geloven – van Cora van Mora – opent de werken-bij met de vraag: ‘Snack jij naar een (nieuwe) baan?’ Leuk gevonden en passend. Alleen jammer dat er dan geen fijne visual maar alleen een blok tekst naast staat. Een snack is immers een uitstekende metafoor voor een nieuwe baan.

‘Snack jij naar een (nieuwe) baan?’ bij krokettenfabrikant Van Geloven.

Coolblue – alles voor een glimlach – doet het altijd en overal goed met grappige teksten. Ook op de werken-bij. Zelfs voor zelfspot is ruimte. Ze zetten heerlijke bloopers op de pagina die over de bedrijfscultuur gaat.

Zelfspot bij Coolblue.

Het kan ook met alleen tekst. Hoewel hartgrondig vloeken niet bij iedereen in goede aarde zal vallen, kunnen we ons wel voorstellen dat dit Belgische marketingbureau met deze vacaturetekst precies de goede officemanager gevonden heeft:

En nu?

Het ziet er naar uit dat de personeelstekorten voorlopig nog niet opgelost zijn. Als je dus voor het nieuwe jaar de wervingscampagne in de steigers hebt, werp ook nog eens een blik op je werken-bij. Een goede werken-bij vertelt een verhaal dat hout snijdt. Een baanzoeker leest, ziet, voelt, hoort en – wanneer het gaat over bitterballen – ruikt of de organisatie hem past of niet.

Het is dat wij al een leuke, zinvolle baan hebben…

NB Een eerdere versie van dit artikel publiceerden in 2021 op Frankwatching. Omdat werving nog steeds een fikse uitdaging is, actualiseerden we het artikel met met de beste voorbeelden van werken-bij’s van 2022.

Désirée Battjes
Désirée Battjes
Managing Director Design & Technology