Herfst & Winter op Pinterest: de betoverendste momenten volgens het Playbook
05-10-2023

Herfst & Winter op Pinterest: de betoverendste momenten volgens het Playbook

De (wisselvallige) zomer is nu dan toch écht ten einde. De regendruppels beginnen steeds vaker te vallen en de bladeren zijn al aan het verkleuren. Ook zijn de waterijsjes in de supermarkten vervangen voor kruidnoten, liggen de Halloweenversieringen al in de winkel en staan de kerstballen alweer bijna op de boodschappenlijstjes.

Het Pinterest Playbook richt zich in het vierde kwartaal van dit jaar dan ook op de herfst- en wintermaanden. De trends die zich in deze seizoenen voordoen, kun je goed benutten bij het ontwikkelen van je strategieën en eindejaarscampagnes.

Pinners, de gebruikers van het platform, beginnen namelijk al in september met de voorbereidingen voor de feestdagen. Bovendien is de kans om een pinner te converteren tot een klant in het vierde kwartaal hoger dan in de andere kwartalen. Met behulp van deze Q4 momenten & trends kun je de juiste aanknopingspunten voor jouw merk vinden.

Het regent zoektermen in de herfst

Pinterest is een visuele zoekmachine waar pinners inspiratie kunnen opdoen. Het wordt gebruikt om de mooiste make-up looks samen te stellen, de lekkerste recepten te vinden en vakantiebestemmingen te ontdekken. De thema’s die deze herfst via Pinterest worden gezocht, zijn onder andere seizoensgebonden recepten en gerechten, herfst outfits, snacks en persoonlijke verzorging.

Zoektermen die bij deze thema’s horen zijn onder andere “elke dag outfit herfst” en “herfst parfum”. Met deze thema’s en de juiste zoekwoorden kunnen adverteerders hun producten deze herfst onder de aandacht krijgen bij pinners.

Met een kop thee op de bank in de oktober woonmaand

Oktober is de maand waarin de gebruikers van Pinterest volop bezig zijn met hun woningen, decoraties en lifestyle. Pinners zijn bezig met het opruimen van hun woningen, het optimaal benutten van ruimtes en het upgraden van meubels en herfstachtige decoraties. Ook denken ze al aan de feestdagen en het organiseren van etentjes.

Zo wordt er gezocht op termen als “binnenkomst tafel ideeën”, “kleurrijk tapijt” en “groene bank woonkamer idee”.  Dit is de maand waar woon- en lifestyle merken aanwezig moeten zijn op het platform.

Schrikbarende Halloween-inhakers

31 oktober is de dag om een enge horrorfilm op te zetten en je griezeligste outfit aan te trekken. Wist je dat gebruikers van Pinterest al in september beginnen met de voorbereidingen voor Halloween?

  • 6 weken voor Halloween wordt er al gezocht op “Halloween vibes”
  • 4 weken van tevoren op “kwade pompoen snijden”
  • Een week van tevoren op “last minute heksenkostuum”

Een griezelend goed moment om als adverteerder op in te haken.

Vro-ho-holijke feestdagen met bijpassende zoekwoorden

Pinners zijn planners. Ze beginnen al in september met de voorbereidingen voor kerst, met piekmomenten in november, en zoeken op Pinterest naar inspiratie voor “kersthapjes,” “kerst knutselen,” en “winteroutfits.” Zo ziet Pinterest 4 à 5 weken voor kerst een piek in conversies op het platform. Pinterest is namelijk hét platform om inspiratie op te doen voor cadeaus, zowel voor jezelf als voor je geliefden. Er wordt gezocht naar cadeaus in de volgende categorieën: DIY, beauty, fashion, elektronica, kinderen en thuisdecoratie.

De kerstdagen zijn immers momenten die samen met familie en vrienden worden gevierd, in ieder geval voor 46% van de pinners. Om deze bijzondere momenten samen te verfijnen, wordt er gezocht op termen als “borrelplank”, “fotoshoot” en “activiteiten”.

Maar na alle gezelligheid en derde, vierde of zelfs vijfde kerstdag ligt de prioriteit van pinners bij zichzelf en bij het tot rust komen. Thema’s die hierop aansluiten zijn wellness, gezondheid, decoraties en gifting. Rondom de feestdagen kopen ze onder andere iets speciaals voor zichzelf, gaan ze gezonder eten na de feestdagen en ruimen ze het huis op.

Na de kerstdagen breekt het nieuwe jaar aan, wat een geweldig moment is voor merken in de beauty- en food & drink-branche. Als beautymerk kun je hierop inspelen door prachtige make-up looks met glitter voor oudejaarsavond te promoten. En na het grootste feest van het jaar is het tijd voor “a new year, a new me”. Pinners stellen doelen voor zichzelf en richten zich op persoonlijke groei om de beste versie van zichzelf te worden.

Een mooi voorbeeld uit de praktijk van hoe zoekwoordtargeting is toegepast in een campagne, is het succesverhaal van Wakati. Door zoekwoordtargeting toe te voegen aan hun bereikcampagne op Pinterest, hebben ze hun niche-doelgroep ruimschoots en kostenefficiënt bereikt. Lees hier het succesverhaal van Wakati.

Bereik je doelgroep met relevante campagnes en zoekwoorden

Het Pinterest Playbook toont hoe je als merk kunt inspelen op de belangrijkste momenten van dit vierde kwartaal. Denk aan zoekopdrachten naar nieuwe herfstdecoraties voor een opgeruimd huis, griezelige Halloweenhapjes, doordachte kerstcadeaus en de mooiste glitterlooks voor oud en nieuw. Met deze momenten, de juiste zoektermen en passende campagnes kun je als merk doelgericht je doelgroep benaderen en hen inspireren in dit vierde kwartaal.

Contact?

Benieuwd welk belangrijk moment van dit kwartaal bij jouw merk past? Ons social team is altijd bereid om mee te denken. Neem gerust contact op met social@zigt.nl.

Nadine van der Deijl
Nadine van der Deijl
Social Campaign Manager