Verslag van het Social Today event
24-02-2021

Verslag van het Social Today event

11 februari werd opnieuw het Social Today event georganiseerd met een mooi programma vol inspiratie en kennis sessies over social media.
En net zoals alle events tijdens deze corona tijden, was ook het Social Today event omgetoverd tot een online editie opgenomen in Instagram experience ‘The Upside Down’ van Anna Nooshin. In dit artikel geven we een korte recap over de sessies die ons zijn bijgebleven en ons interessante inzichten hebben gegeven.

Hit or miss

Om 10:00 zaten Sanne en Jeanne van het ZIGT social team met een cappuccino klaar en werd de dag afgetrapt door Tim Zuidgeest, de neuromarketeer die in 2020 ook een interessante sessie heeft gehouden. Tijdens deze keynote gaf Tim een kijkje achter de schermen van ERG metingen voor reclames. Door te registreren waar mensen naar kijken en welk gevoel er in de hersenen ontstaat, kun je een voorspelling doen van het succes van een commercial. Via een interactief spel waar het publiek kon aangeven of een commercial een ‘hit’ of ‘miss’ was in het brein, kwam je tot interessante inzichten over de werking van je hersenen en de invloed hiervan op media campagnes.

Een van de inzichten uit deze sessie die ons is bijgebleven: momenten die wij fysiek als negatief ervaren, ervaren we mentaal vaak ook zo. Iemand fysiek de rug toekeren ervaar je als negatief, hetzelfde negatieve effect is te zien in je brein als een acteur in een commercial zich omdraait en zijn rug gefilmd wordt.

Hoe bereik je jongeren tijdens corona?

Het Wellant College deelde in samenwerking met Social.INC een interessante case over de manier waarop zij hun huidige studenten, afgestudeerden, maar ook toekomstige studenten bereikte om de bekendheid en ‘coolness’ van Wellant College te vergroten. Zo werd Wellant Live bedacht, een live digitaal schoolfeest dat onder andere via de inzet van TikTok influencers werd verspreid en geteased om jongeren te bereiken op de plek waar zij actief zijn. Een van de influencers binnen deze selectie was tevens een van hun eigen studenten. Uiteindelijk hebben 32.000 kijkers in 24 uur het digitale schoolfeest van Wellant bijgewoond. Wat ons betreft een heel mooi voorbeeld van connecten met je doelgroep in deze tijd en het inzetten van eigen talent!

Experimenten op social

Tijdens deze expertsessie nam Celine van Fingerspitz ons mee in de wereld van experimenteren op social media. Via de kleinste aanpassingen in advertentieteksten, de manier waarop je een lead formulier inricht of verschil in call to action button kun je grote verschillen maken en innoveren.

Een opvallende strategie die Celine gebruikt is de ‘inverted unicorn targeting’, waarbij je specifieke interesses binnen je kerndoelgroep gebruikt en je advertentie hierop aanpast om de doelgroep extra te triggeren.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van experimenteren op social of heb je een experiment wat je graag wilt uitvoeren? Ons Social team denkt graag met je mee!

Influencer case Persil: tag de vlek

Wat doet een wasmiddelmerk op social media? Dat was de vraag die tijdens de presentatie van Persil en Wavemaker centraal stond. Het merk begon in 2020 met een aantal goede voornemens om de nieuwe generatie emotioneel aan zich te binden om zo de aankoopintentie te verhogen.

Persil ontdekte dat 60% van hun doelgroep actief is op social media én graag foto’s deelt van hun kids die helemaal onder de viezigheid zitten. Zo ontstond de ‘Tag de Vlek’ activatie campagne waarbij ouders het nieuwe Persil account genaamd @tagdevlek konden taggen in hun vlekken foto’s om zo kans te maken op een jaar gratis wassen. Via grote influencers werd deze campagne extra onder de aandacht gebracht en ontstond in samenwerking met een van deze influencers (Nienke Plas) zelfs een Persil serie ‘Picture Perfect’. Via deze strategie kreeg Persil het voor elkaar om de jongere generatie ouders te bereiken en hen emotioneel te binden aan het merk.
Een belangrijke learning uit deze case: verdiep je in je doelgroep en denk buiten de gebaande paden als het gaat om het inrichten en gebruiken van social media.

Bij ZIGT draait influencer marketing al een tijdje mee in de huidige mediaplannen en zien we ook in de huidige corona crisis veel mogelijkheden om via influencers een boodschap over te brengen aan je doelgroep. Als je concept past bij de doelgroep en je rekening houdt met de eventuele knelpunten waar zij momenteel mee te maken hebben, kun je een succesvolle campagne opzetten. Een mooi voorbeeld hiervan is de Paascampagne van Servero die inhaakt op je kinderen entertainen nu zij thuis zitten (knelpunt van vele ouders) én een heerlijk Paas recept uitwerken (relevant haakje met product). Lees hier meer over de relevantie van influencer marketing in deze tijden.

Compliment voor Social Today over de online opzet van dit evenement, het was goed georganiseerd en zelf tijdens deze online versie was er voldoende interactiviteit.

Sanne ’t Hooft
Sanne ’t Hooft
Social Advertising Consultant
Jeanne Oskam
Jeanne Oskam
Social Advertising Consultant