Bouwen aan je merk via Google Search

Succesverhaal
Bouwen aan je merk via Google Search

Wanneer je denkt aan het opbouwen van merken, is de kans groot dat je meteen denkt aan het vergroten van zichtbaarheid. Je kunt deze promoties inzetten via offline kanalen zoals TV of radio, evenals online kanalen zoals Display & Video Advertising. Toch zijn er meer mogelijkheden om te overwegen. Heb je bijvoorbeeld al eens nagedacht over het gebruik van het zoeknetwerk van Google Ads?

Gebruikers zoeken naar oplossingen of antwoorden op basis van hun zoekopdrachten in de zoekmachine. Daarom is Google Ads over het algemeen effectief bij het behalen van prestatiedoelstellingen. Mensen zijn al actief aan het zoeken, en jouw doel is om gebruikers zo nauwkeurig mogelijk te targeten en te overtuigen via je advertentie en bijbehorende bestemmingspagina.

Zichtbaarheid op generieke en gerichte termen

Er zijn vaak ook mensen die niet direct op zoek zijn naar een specifiek product of dienst, maar eerder naar tips of methoden om vooruit te komen. Door deze doelgroep ook aan te spreken, vergroot je je bereik en kun je uiteindelijk deze mensen overtuigen om jouw product of dienst te gaan gebruiken. Een voorbeeld hiervan is Google Ads inzet bij Pokon. Pokon biedt een breed scala aan producten voor tuin en planten, variërend van plantenvoeding en potgrond tot graszaad en slakkenkorrels.

We streven ernaar om de oplossingen van Pokon op verschillende punten in het beslissingsproces van de consument te integreren. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar “wanneer gazon zaaien”, staat Pokon er met het aanbieden van een Gazongids, inclusief een gazonkalender die gedetailleerd beschrijft welke stappen het hele jaar door genomen kunnen worden voor een gezond gazon. Als iemand vervolgens zoekt naar “graszaad”, is Pokon er met een specifiek product. Daarnaast worden er via de Gazongids direct doorverwijzingen gegeven naar aanvullende tips en geschikte producten.

Gazongids

Zichtbaar zijn op branded zoekverkeer

Mensen zoeken vaak naar specifieke producten in combinatie met merknamen. Het is essentieel om deze zoekopdrachten serieus te nemen. Als je dit verwaarloost, kunnen concurrenten hierop inspelen door te adverteren met jouw merknaam. Dit betekent dat de investering die je hebt gedaan in dure TV-campagnes, die bedoeld waren om naamsbekendheid te vergroten, uiteindelijk ten goede kan komen aan je concurrenten. Adverteren op merkgebonden zoektermen is meestal kosteneffectief, zeker in vergelijking met een grootschalige TV-campagne. Als je organisch al goed presteert in zoekresultaten, kan het toevoegen van een advertentie aan je strategie ervoor zorgen dat je concurrentie snel lager in de zoekresultaten belandt.

Ook merken we vaak dat er meer wordt gezocht naar branded zoektermen wanneer er advertenties actief zijn om de zichtbaarheid te vergroten. Daarom is het verstandig om sterk aanwezig te zijn in de zoekmachine en geen kansen onbenut te laten.

 

Het succes van zichtbaarheid

Het resultaat:
Het succes van zichtbaarheid

Zelfs met een beperkte intentie van de gebruiker kan je nog altijd aanzienlijke resultaten behalen die verder gaan dan enkel meer bereik of een klik naar een website. We zien bij Pokon dat gebruikers doorklikken naar mogelijke retailers waar ze producten kunnen aanschaffen. Alleen al door zichtbaarheid te creëren binnen de productcategorie ‘gazon’, behaalde Pokon een CTR van 8%, waarbij een aanzienlijk aantal gebruikers doorklikte naar een retailer!