Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

Succesverhaal
Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

Riedel is producent van vele bekende frisdranken en sappen van Nederland, zoals Taksi, DubbelFrisss, Appelsientje en Van de Boom. Sinds het begin van de samenwerking tussen ZIGT en Riedel wordt veelvuldig TV en Online Video ingezet. Met de veranderingen van het online medialandschap is Online Retail Media ook steeds aantrekkelijker geworden om de doelgroep te bereiken. Sinds 2023 is dit toegevoegd aan de mediamiddelen mix met inzet van Albert Heijn Media Services.

In 2024 werden er veel introducties van nieuwe producten gepland en heeft Riedel aan ZIGT gevraagd om wederom Albert Heijn Media Services hiervoor in te zetten. Een mooi vraagstuk voor ZIGT om mee aan de slag te gaan!

Van uitdagingen naar oplossingen door middel van slimme tactieken

Bij dit vraagstuk waren er echter wel wat uitdagingen. Logischerwijs was het belangrijk om bij de lancering van de nieuwe producten niet de bestaande producten uit het oog te verliezen en deze dan ook voldoende onder de aandacht te brengen. De grootste uitdaging zat daarnaast ook in de doelgroep. Voor de verschillende merken én producten wordt namelijk veelal dezelfde doelgroep aangesproken. Omdat er bij de sponsored products van Albert Heijn Media Services gebruik wordt gemaakt van een biedingssysteem, liepen we de kans om concurrent te worden van de merken en producten van Riedel zelf. Daarnaast beschikt ieder merk ook nog over een eigen marketingbudget voor de diverse producten, waarmee het niet mogelijk leek om alle beschikbare budgetten tot één te bundelen.

Om al deze uitdagingen te tackelen was de beste oplossing en slimste aanpak om vanuit een productcategorie te adverteren in plaats vanuit de Riedel doelgroep. Hierdoor konden meerdere merken met verschillende producten gepromoot worden. Alle producten werden op basis van relevantie getoond; ongeacht doelgroep of merk. Denk hierbij aan relevantie op basis van zoekterm “vruchtensap” of “limonade”. Aanvullend zorgde het vernieuwde plan van aanpak ervoor dat de bestaande producten ook voldoende aandacht kregen doordat deze afwisselend werden ingezet met de nieuwe producten.

Sponsored products is een effectief middel in het online retail medialandschap. Een sterke campagne neerzetten kost echter tijd en vraagt om kennis. ZIGT neemt hierin veel werk uit handen door mee te denken over de juiste strategie en deze continu bij te stellen waar nodig, zodat we samen een zo sterk mogelijke campagne neer kunnen zetten.

Julie van Bergen Marketing Manager DubbelFrisss en Van de Boom (voorheen Marketing Manager Maaza, Van de Boom & E-commerce)
Samen succesvol aanpakken zorgt voor resultaten om trots op te zijn

Het resultaat:
Samen succesvol aanpakken zorgt voor resultaten om trots op te zijn

Door af te wijken van de geijkte paden, door doelgroep en specifieke producten niet als basisstrategie te gebruiken, én door te focussen op de kracht van een Online Retail Media platform, creëerden we een sterkte basis voor succes. Doormiddel van de intensieve samenwerking tussen Riedel, ZIGT en Albert Heijn Media Services waren we het afgelopen jaar in staat om op meerdere vlakken de campagne uitgebreid te testen. De opgedane learnings werden vervolgens direct weer doorgevoerd en hebben gezorgd voor resultaten om trots op te zijn!

Ondanks dat het jaar nog niet voorbij is, zien we dat de return on adspend (ROAS) gemiddeld met ruim 40% is gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. Niet alleen is onze klant uitermate tevreden, maar zijn de resultaten voor Albert Heijn Media Services ook een succesverhaal!

Heb je vragen naar aanleiding van dit succesverhaal of wil je weten wat Online Retail Media voor jouw merk kan betekenen? Neem dan contact op met ons online team.