Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

Succesverhaal
Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

De brand elementen van Swapfiets zijn enorm sterk; iedereen kent de iconische blauwe band. Alleen, hoe zorg je ervoor dat men niet enkel de fiets herkent, maar ook op de hoogte is van alle gemakken waarin Swapfiets voorziet?

Swapfiets biedt een all-inclusive maandelijks abonnement aan in ruil voor een hoogwaardige stads- of elektrische fiets van Nederlandse bodem. Hierin vervult Swapfiets niet alleen een dienst, maar nóg belangrijker: de behoefte van zorgeloos fietsen. Dat betekent o.a. alle reparaties inbegrepen, vervanging bij diefstal en opzeggen wanneer je wilt.

Daarin vond Swapfiets een creatieve partner in ZIGT om de socialadvertentie-uitingen meer aan te laten sluiten bij die boodschap. We werken al bijna vijf jaar samen, van operationele naar strategische samenwerking. Die strategische partnership wordt op meerdere vlakken vervuld; in design, social performance, display en overall strategie.

Samenwerken met ZIGT was een geweldige ervaring. Hun diepgaande digitale inzichten en creatieve aanpak waren een echte aanvulling op onze visie, waardoor we een meer impactvolle en samenhangende online aanwezigheid voor Swapfiets vorm konden geven. De expertise van ZIGT op het gebied van best practices en creatieve inspiratie heeft ons begeleid bij het bouwen van een template die zowel impactvol als efficiënt is voor onze online campagnes. Ons nieuwe template grid is gebruikt om meer dan 30.000 (en steeds meer) advertentievarianten voor Swapfiets te genereren, een bewijs van de expertise van ZIGT en hoe dynamisch het template is.

Aoife Kilpatrick Creative Lead (vertaald vanuit Engels)

Strategische inzichten leiden tot innovatieve ideeën

We zijn het strategische traject en de voorbereiding gestart door op een ruimdenkende manier naar de uitingen en brand identity van Swapfiets te kijken. Deze feedback en kennis hebben we gedeeld in een creatieve sessie met alle betrokken van Swapfiets zoals designers en het Brand- en Performanceteam.

In het eerste gedeelte van de creatieve sessie hebben we veelal best practices, tips & tricks en voorbeelden gedeeld. Dit werd gevolgd door een brainstorm waarin alle aanwezigen konden meedenken over de toekomst van hun creaties. Daarin werd de toegevoegde waarde van het combineren van verschillende teams in één sessie meteen duidelijk. Zo kwamen we uiteindelijk samen op verfrissende en innovatieve ideeën, die direct werden gedragen door het gehele team.

Duidelijke kaders voor het vernieuwen van creatie

Tijdens het creatieve gedeelte van de sessie en het vervolgtraject hebben we vanuit drie kaders gewerkt om tot het uiteindelijke resultaat te komen:

  • Analyseren van de huidige visuele stijl.
  • Definiëren van een eenduidige stijl.
  • Bepalen van branding: het stroomlijnen van de uitingen, positioneren van een sterk merk en verbinden met de doelgroep.

Vanuit bovenstaande kaders zijn een aantal concepten ontstaan. Doordat we met specifieke kaders werken sluit alles goed aan bij de nieuwe visual stijl, maar tegelijkertijd is het nieuw en verfrissend én rijmt het beter met de doelgroep, het merk en vooral de boodschap die verteld wordt.

Na de succesvolle sessie zijn we het vervolgtraject gestart met het designteam van Swapfiets en creative consultants vanuit ZIGT’s designteam. Dit bestond uit het samen opzetten van een creative template voor de socialadvertentie-uitingen. Zo heeft de kennis van ZIGT een permanente plaats gekregen in de manier waarop creatives gemaakt worden.

Het was inspirerend om samen tot een nieuw designgrid voor de Swapfiets performance ads te komen. De designers van ZIGT hebben nauw samengewerkt met onze in-house creatives. Door deze co-creatie konden we ZIGT's expertise kennis van best practices gebruiken en tegelijkertijd hands-on leren om het nieuwe grid toe te passen in de praktijk.

Alexandra Marketing Manager Acquisition & Retention
stijging in afgesloten abonnementen

Het resultaat:
stijging in afgesloten abonnementen

De afgelopen maanden is de verfrissende aanpak in creatie voor meerdere campagnes en always-on-uitingen gebruikt (zie hierboven een before en after). Over het algemeen ziet Swapfiets sinds het aanpassen van de creaties een gemiddelde stijging van 21% in aankopen en een daling van bijna 10% in CPO. Buiten het kwalitatieve resultaat ziet het merk ook meer aansluiting met de boodschap vanuit andere kanalen en de website.

De toekomst is blauw en verfrissend

Het nieuwe social ad template wordt tot op heden actief gebruikt voor de social ad creaties. Het testen van de uitingen is hierbij de sleutel tot succes om te bepalen wat nu écht het beste resoneert met de doelgroep. Daarin werken Swapfiets en ZIGT doorlopend en intensief samen in de vorm van een strategisch partnership.

Ben je nieuwsgierig of de creatie van jouw (socialmedia-)uitingen een opfrisser kunnen gebruiken om zo nóg betere resultaten te behalen? Neem dan contact op met dt@zigt.nl.