Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
Afbeelding van Lamme Frans met Bavaria
  1. Home
  2. Cases
  3. Maak je niet zo druk bavaria verovert carnaval met muziek en media

Case BavariaMaak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Carnaval en Brabant zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar ook buiten Brabant is carnaval ontdekt en jaarlijks trekt het feest der feesten een steeds groter publiek. Deze groeiende populariteit brengt ook uitdagingen met zich mee zoals overvolle cafés en pleinen. Voor Bavaria en reclamebureau Fama Volat vormden dit de aanleiding voor een nieuwe carnavalscampagne: ‘Maak je niet Zo. druk’.

Samen met Lamme Frans, het alter ego van radio DJ Rob Janssen, lanceerde Bavaria de carnavalskraker ‘Maak je niet Zo. druk’: een boodschap van relativering voor iedereen tijdens de drukte van carnaval.

Aan ZIGT de opdracht om een media-advies met de juiste mediadruk en bereik binnen de doelgroep uit te werken waardoor geen enkele carnavalsfeestvierder om de campagne van Bavaria heen kon.

Het concept: relativeren in plaats van vermijden

Met de boodschap ‘Maak je niet Zo. druk’ wilde Bavaria een beroep doen op het relativeringsvermogen van de feestvierders. Maak je niet druk en geniet samen vooral van het mooiste feest van het jaar. Met de muzikale boodschap van Lamme Frans werd deze boodschap met een knipoog gebracht.

Media-inzet: van Spotify tot Café d’n Volle Bak in Eindhoven

Ruim een week voorafgaand aan carnaval is het nummer officieel uitgebracht. Met de start van de campagne werd in de eerste fase in korte tijd veel bereik opgebouwd. Dit gebeurde middels een zogenoemde video “big bang” (totale videostrategie met hoge mediadruk) via YouTube, nieuws- en sportwebsites. Een slimme tactiek in deze ‘video big bang’ was o.a. de toevoeging van addressable TV op basis van postcodegebieden in carnaval vierend Nederland. Door deze regionale targeting was het hiermee mogelijk om gerichte TV-reclame in te zetten.

Uiteraard was de inzet van Spotify ook goed vertegenwoordigd waardoor het nummer direct gestreamd kon worden. Hier werden slimme tactics toegepast zoals het targeten op playlists en fanbased relevante artiesten.

Om carnavalsvierders alvast te laten wennen aan de drukte, werd ook een week voorafgaand aan carnaval ook nog Café d’n Volle Bak in Eindhoven geopend – de allerkleinste kroeg van Nederland. Op slechts één vierkante meter kon je alvast wennen aan de drukte.

Tijdens carnaval verschoof de focus van online naar buitenreclame. Hiermee werd de doelgroep bereikt in die drukke gebieden wat de boodschap extra lading gaf. Dit werd gedaan met abri’s, digitale schermen en high impact schermen op o.a. pleinen en rondom treinstations, waardoor in de grote steden en omliggende dorpen niemand om de boodschap heen kon.

Het valt niet te ontkennen: carnaval is kei-populair – en dat is natuurlijk fantastisch. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Maar die groeiende populariteit brengt ook een uitdaging met zich mee. De drukte kunnen we niet oplossen, maar we kunnen wel een beroep doen op het relativeringsvermogen van alle feestvierders. ZIGT heeft ons geholpen om onze boodschap onder de aandacht te brengen, met een sterk 360 graden plan waar zowel video als audio content optimaal werd gedistribueerd.

- Dennis van de Sande • Senior Brand Marketeer – Royal Swinkels

Bavaria feest

Het resultaat

Een succesvolle carnavalskraker voor Bavaria

Samen met alle betrokken partijen zijn we trots op het behaalde resultaat! De campagne had namelijk direct succes. Binnen anderhalve week had het nummer bijna 500.000 streams op platforms zoals YouTube en Spotify. De positieve reacties onder de YouTube video waren het bewijs dat het carnavalsnummer werd gewaardeerd. Ook stond het nummer op #2 in de iTunes 100 voor Nederland wat zorgde voor het bewijs van de brede populariteit.

Door de gecombineerde media-inzet voor én tijdens carnaval werden de juiste contacten met de doelgroep behaald.

Conclusie: carnavalfeestvierders in Brabant konden niet om het nummer heen en de relativerende boodschap werd met een knipoog duidelijk gemaakt. Zelfs in de grootste drukte van carnaval is er altijd ruimte voor plezier en relativering samen met Bavaria.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50
ZIGT
  • Cases
  • Actueel12
  • Werken bij
Contact

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Nicky Levinschi

‘Het draait niet om bereik maar om businessimpact’

Nieuws
23 oktober 2025
DOOH voor videostrategie

Wanneer is buitenreclame interessant voor jouw videostrategie?

Nieuws
20 oktober 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Native ads op telefoon

Native ads: wat, waarom, wanneer & hoe zet je het in?

Nieuws
01 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Mensen op plein

Adverteren via de radio: tijd voor een moderne manier van afrekenen

Nieuws
08 augustus 2025
Header jongerenonderzoek

Het mediagebruik van jongeren anno 2025

Nieuws
17 juli 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding Big tech artikel

Big Tech domineert de Nederlandse advertentiemarkt: gemak boven alles

Nieuws
23 april 2025

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van Milwaukee boor

Milwaukee is jarig en trakteert

  • Design & Technology
  • Paid media
  • Branding
Afbeelding met man die muziek luistert

Open Universiteit: merkpositionering en kennisdeling via podcasting

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van OOH-uiting met tekst 'word examinator'

CBR werft met succes examinatoren tijdens landelijk personeelstekort

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van een Pathé bioscoop

Maximale kijkimpact: offline impact met Pathé Thuis

  • Paid media
  • Performance
Afbeelding van een man op een Veloretti fiets

Veloretti ziet een hogere Click Through Rate en meer Add-to-Carts door de inzet van Partnership Ads

  • Paid media
  • Branding
Twee mensen op een bank van Prominent

Prominent bindt nieuwe doelgroep razendsnel zonder de oude in de kou te laten staan

  • Paid media
  • Strategy & Insights
  • Branding