Ook samenwerken aan meer impact?

Contact
(023) 554 06 50
ZIGT

Services

  • Paid Media
  • Strategy & Insights
  • Design & Technology

Solutions

  • Arbeidsmarktcommunicatie
  • Branding
  • Charity
  • E-commerce
  • Leadgeneratie
  • Performance
  • Retail
  • Sustainable Advertising

ZIGT

  • Actueel
  • Contact
  • Drupal
  • AVG
  • Nieuwsbrief
  • Last Minute Media Deals
  • Over ons
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Werken bij

Footer

  • Algemene voorwaarden
  • Algemene inkoopvoorwaarden
  • Verwerkingsverantwoordelijken
  • Cookies
  • Disclaimer
  • Privacy
Ga naar hoofdinhoud
ZIGT
  • Cases
  • Werken bij12
  • Actueel
Contact
  1. Home
  2. Actueel
  3. Hoe user generated content je merk geloofwaardig authentiek maakt
Nieuws
15 december 2025

Hoe user generated content je merk geloofwaardig & authentiek maakt

Dit artikel werd ook gepubliceerd op Frankwatching.

User generated content (UGC) is vaak dé ultieme vorm van social proof: het oogt authentiek, geloofwaardig en organisch, in veel gevallen een geregisseerde illusie.

Binnen de wereld van UGC zijn twee typen creators te onderscheiden:

  1. Gebruikers die spontaan content maken en delen op hun socialmediakanalen
  2. Gebruikers die content creëren en dat tegen betaling doen

In dit artikel richt ik mij op de betaalde UGC-creator en video, de meest voorkomende vorm van UGC.

Wat is UGC?

User Generated Content, oftewel ‘gebruiker-gegenereerde content’ is content over een merk, product of dienst, dat wordt gemaakt en gedeeld door gebruikers in plaats van een merk. Door het persoonlijke en geloofwaardige karakter én de organische uitstraling van UGC zien consumenten deze vorm van reclame als minder commercieel dan traditionele advertenties.

Strategische voordelen

Voor de samenwerking met UGC-creators zijn geen grote producties nodig; aan de hand van een korte briefing kan snel en eenvoudig social proof-content worden gemaakt. UGC is dan ook kostenefficiënt en schaalbaar én draagt vanwege de persoonlijke aanbeveling bij aan de geloofwaardigheid van een merk.

De inzet van UGC-creators in je mediamix heeft dus strategische voordelen. Enerzijds vanwege de authentiek-ogende content die de geloofwaardigheid beïnvloedt en anderzijds vanwege de controle over de uiting. UGC-creators werken in jouw opdracht, dus je hebt invloed op de vorm, inhoud en boodschap.

Balanceeract

Maar hoe rijmt die controle dan met het spontane karakter van UGC? De meerwaarde zit immers in de authenticiteit.

Vooropgesteld is het ontzettend belangrijk om de juiste UGC-creator te selecteren: iemand die resoneert met jouw doelgroep, die het product daadwerkelijk zou willen kopen en er daarom oprechte content over kan maken. De kijker moet kunnen geloven dat de creator het product of de dienst uit eigen initiatief zou gebruiken, de geloofwaardigheid leidt tot engagement.

De persoonlijkheid en stijl van de creator moeten daarnaast intact blijven en daarvoor is het uitoefenen van controle over de content een balanceeract. Want net als bij influencer marketing gaat er bij UGC-campagnes een proces vooraf van creatorkeuze, briefing, previews, planning en livegang. En samen met de creator overleg je bijvoorbeeld over de hoeveelheid video’s, de inhoud van de video’s en welke USP’s naar voren moeten komen.

Maar daar blijft het bij voorkeur ook bij: om de authenticiteit te bewaken en te voorkomen dat het een commercieel verhaal wordt, blijft de directe invulling van die boodschap zoveel mogelijk bij de creator. Maar, als jij als marketeer goed je werk hebt gedaan, weet je wat je van de specifieke creator kunt verwachten.

Bekijk hier voorbeelden van Guhl, Bamboo Basics en Veloretti.

Geregisseerde authenticiteit

Ja, UGC is authentiek, maar wel met de nodige regie. De controle vanuit een campagne zit in het vinden van de juiste creator voor jouw product, niet in het zoveel mogelijk vastleggen en aansturen van de inhoud. Hoewel die ruimte er wel is, kun je de creator het beste gewoon zijn of haar eigen gang laten gaan, dit leidt tot de meeste geloofwaardigheid en engagement.

Telefoons

User Generated Content voor jouw merk? De checklist!

  • Past UGC bij jouw dienst of product?
    Het is van belang om na te gaan of jouw product of dienst social proof is en UGC past bij je manier van uitstraling en communicatie door middel van creator content.
  • Heeft jouw merk Gen-Z en Millennial als doelgroep?
    Deze doelgroep is gevoelig voor peer-to-peer content en delen graag hun ervaringen.
  • Wil je met jouw merk meer geloofwaardigheid en authenticiteit uitstralen en sta je open voor meer regie binnen deze authenticiteit?
    Met UGC wek je vertrouwen bij potentiële klanten.

Benieuwd hoe we jou
kunnen helpen?

We denken graag met je mee en geven je eerlijk en helder advies.

Plan een kennismaking
(023) 554 06 50

Contact?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen of kom je gewoon graag in contact? Neem gerust contact op!

Eva Ridder

Eva Ridder

Social Consultant

Gerelateerde cases

Bekijk alle cases
Kansfonds fotografie

De kracht van beeldvorming

  • Paid media
  • Charity

Lichtgevend onderscheid in een overvolle EV markt met firefly

  • Paid media
  • Branding

Maak je niet Zo. druk: Bavaria verovert carnaval met muziek en media

  • Paid media
  • Branding

Swapfiets: nieuw design resulteert in stijging abonnementen

  • Design & Technology
  • Strategy & Insights
  • Branding

Development van online bloemenplatform

  • Design & Technology
  • Branding
afbeelding van searchbar

Efficiënt zoekwoordenonderzoek voor Kookwinkel Oldenhof

  • Paid media
  • Performance
A58-thumbnail

Huidfonds & TikTok-influencers zorgen voor positieve impact en interactie onder jongeren

  • Paid media
  • Sustainable advertising
Riedel-thumbnail

Forse stijging van ROAS voor Riedel met Online Retail Media

  • Paid media

Laatste ontwikkelingen

Bekijk alle berichten
Header website- en designtrends 2026

Website- en designtrends 2026: AI, kleur, micro-animaties & meer

Nieuws
11 december 2025
Nicky Levinschi

‘Het draait niet om bereik maar om businessimpact’

Nieuws
23 oktober 2025
DOOH voor videostrategie

Wanneer is buitenreclame interessant voor jouw videostrategie?

Nieuws
20 oktober 2025
A038-thumbnail

Waarom de toekomst van media menselijk blijft

Nieuws
08 september 2025
Artikel fomo naar jomo

Van FOMO naar JOMO: Gen Z is kritischer & selectiever op social media [onderzoek]

Nieuws
25 augustus 2025
Header mediabureau keuze

Welk type mediabureau past bij jouw merk? Zo maak je de juiste keuze

Nieuws
04 juni 2025
Afbeelding van AI persoon

AI-influencers: geef ze de tijd

Nieuws
19 maart 2025
Telefoon met meta logo ligt op een laptop toetsenbord

Conversion Lift Study van Meta; wat is het en wat kun je ermee?

Nieuws
20 november 2024
Vrouw aan het bellen

Spraakfunctie van Google: de toekomst van adverteren

Nieuws
29 juli 2024