Succesverhaal
Cheesepop laat ook omzet knallen met slimme campagne
Voor een effectieve campagne is niet altijd een hoog mediabudget nodig. Dat laat de campagne van Cheesepop mooi zien. Door de relevantie op te zoeken is met een klein(er) budget een groots effect gerealiseerd.
Cheesepop is met recht een innovatie in het supermarktschap te noemen. De unieke kaassnack is gemaakt van 100% Goudse kaas, Cheddar of zelfs geitenkaas, zonder kunstmatige toevoegingen. Door het unieke poffen is het verrassend luchtig en knapperig. Cheesepop was zowel als merk, maar ook als product nog relatief onbekend en kwam bij ZIGT om verder te groeien.
Uniek Product
Cheesepop is uniek. Dat is leuk, maar brengt wel een uitdaging met zich mee. Het is voor de consument niet meteen duidelijk wat het product precies is. Wil je merkgroei realiseren, moet je dit aan de consument uitleggen. Het overbrengen van de zogenaamde category entry points is daarom het belangrijkste uitgangspunt van de media-aanpak. We willen niet alleen duidelijk maken wat Cheesepop is, maar ook welke gebruiksmomenten en toepassingen er zijn. Daarnaast waren visuele media een vereiste. Het product en de verpakking moesten duidelijk in beeld zijn zodat de consument deze in het schap herkent.
Het compacte budget maakt dat we keuzes moesten maken. We hebben de communicatiedoelgroep aangescherpt zodat we duidelijk op het netvlies hadden wie de potentiële koper is, bij wie we het snelst effect verwachten te realiseren en waar we deze bovengemiddeld goed konden bereiken.
Micro influencers koken met Cheesepop
Tijdens een social advertising campagne op Facebook en Instagram lieten we potentiële kopers verschillende gebruiksmomenten en toepassingen zien. Op Pinterest hebben we de consument bereikt met korte inspiratie video’s met onderwerpen als ‘Inspiratie voor je soep’ en ‘Maak je carpaccio verrukkelijk’. Voor het toevoegen van specifiekere gebruiksmomenten zijn kwalitatieve micro influencers ingezet die met zelfgemaakte recepten tonen waar Cheesepop voor gebruikt kan worden.
Deze samenwerkingen zorgden voor een bron aan culinaire toepassingen en mooie content waarbij het gebruik van Cheesepop centraal stond. Het enthousiasme over het product was overduidelijk en dit leidde tot een engagement rate boven onze benchmark.
Billboarding op hét kookkanaal
Om het bereik en de impact op een kostenefficiënte wijze te verhogen is TV billboarding aan de mix toegevoegd. Ook hier wilden we de verschillende gebruiksmomenten centraal zetten. Die gebruiksmomenten bereiken een grote groep kijkers, omdat mensen over het algemeen een programma in zijn geheel uitkijken en per programma het billboard meerdere keren voorbij komt.
De billboards zijn door team Create van ZIGT gemaakt en laten drie verschillende gebruiksmomenten en toepassingen van Cheesepop zien. Namelijk: voor op de borrelplank, als topping voor een salade en als snack tijdens het werk. Hier hebben we gekozen voor laagdrempelige momenten, category entry points die relevant zijn voor een grote groep consumenten. Naast grote bereiksprogramma’s is extra relevantie gezocht door zichtbaar te zijn op hét kookkanaal 24Kitchen en rond kookprogramma’s.
Het resultaat:
Fors gestegen omzet
Deze eerste campagne voor Cheesepop heeft niet alleen lekkere recepten opgeleverd en het goed gedaan op de gestelde media KPI’s. Het effect is ook terug te zien in de verkoop van Cheesepop in de supermarkt tijdens de campagneperiode. De omzet is namelijk fors gestegen. Voor Cheesepop een reden om het hier niet bij te laten. Op naar de volgende succesvolle campagne!