Succesverhaal
DDW22: Het bewijs dat slimme keuzes en efficiënte budgettering lonen
De Dutch Design Week (DDW) in Eindhoven staat al jaren bekend als het meest inspirerende Design Festival ter wereld, aldus The New York Times. Het doel van DDW is om de positie en de betekenis van Nederlandse designers te versterken, en wij mogen daarbij helpen!
Facts
- Hetzelfde bezoekersaantal als 2019, met minder ad budget
- Aandacht voor Nederlandse designers
- Een sterke samenwerking op creatief gebied
Uitdaging
Al sinds 2018 is team Tilburg binnen ZIGT verantwoordelijk voor de digital activatiecampagnes van dit grote event. De vraag is elk jaar weer: hoe kunnen we over de grens van het vorige jaar heen met de ticketverkoop? Het is aan ons om DDW elk jaar weer onder de aandacht te brengen bij nieuwe potentiële bezoekers.
De afgelopen twee jaar stonden we voor een extra uitdaging; in 2020 werd het event in een online variant gegoten door de corona-pandemie. In 2021 kon het event wel fysiek plaatsvinden, maar met allerlei beperkingen. Dit had een duidelijke weerslag op de ticketverkoop. DDW22 was weer een editie zoals gebruikelijk, zonder beperkingen. Het doel was een vergelijkbaar bezoekersaantal als in 2019. Challenge accepted!
Oplossing
De DDW campagnestrategie is opgebouwd volgens het ‘see, think, do, care’ model. In elke fase benaderen we verschillende doelgroepen met een aansprekende en relevante boodschap. Per fase wordt er een duidelijke boodschap bedacht en vervolgens wordt er bepaald welke online kanalen daar het beste op aansluiten. In 2022 zijn Meta, Google Ads en YouTube ingezet. Daarnaast worden de verschillende fases ook meetbaar gemaakt en afgerekend op passende KPI’s (Key Performance Indicators). Dit wordt uiteraard allemaal gedaan met als einddoel een stijging in het aantal ticketverkopen.
Naast focus op ticketverkopen, is er voor het eerst dit jaar een pilot gedraaid waarin de activatiecampagne één maand eerder is gestart. Hierbij was het doel nieuwsbriefinschrijvingen. Buiten deze pilot is de creatie ook uitgebreid met een andere insteek. Hierbij zijn snippets van de aftermovie van het jaar ervoor gebruikt om een indruk te geven wat men kan verwachten van DDW. Het doel was om zo meer toegankelijkheid te creëren en de doelgroep te verbreden. Dit in tegenstelling tot de eerdere creatie, die een ‘design’ insteek hadden met bijzondere visuals en ontwerpen, waarbij het event zelf wat minder naar voren kwam.
Het resultaat:
Blijven optimaliseren en testen
Door continue monitoring, data analyse en tests blijven we tot op de laatste dag optimaliseren en A/B testen uitvoeren.
Na twee uitdagende jaren hebben we met onze strategie bijgedragen aan een vergelijkbaar bezoekersaantal als 2019, namelijk 350.000 bezoekers. Hierbij is 20% minder advertentiebudget ingezet dan in 2019, wat zorgt voor een mooie efficiëntieslag jaar op jaar.
Door campagnes één maand eerder te starten is de ticketsale fase met een kickstart begonnen. Dit heeft, naast de vernieuwde creatie en andere A/B tests, sterk bijgedragen aan het uiteindelijke resultaat.
In samenwerking met de Dutch Design Foundation zijn er dit jaar opnieuw belangrijke learnings opgedaan. Hierdoor zijn we in staat om de activatiecampagne in 2023 nóg krachtiger in te steken.