Een goede samenwerking tussen klant en bureau verricht wonderen

Succesverhaal
Een goede samenwerking tussen klant en bureau verricht wonderen

Centric is een organisatie van 3700 professionals en een EBIT van 17 miljoen euro, bij een omzet van 422 miljoen euro. Ze zijn actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Litouwen, Luxemburg, Noorwegen, Roemenië, Zweden en Zwitserland. Alleen al in Nederland bedient Centric ruim 3500 klanten, met meer dan 200 softwareoplossingen. Miljoenen gebruikers doen iedere dag hun werk met oplossingen van Centric.

 

 

De uitdaging

Het hoofddoel was om de specifieke doelgroep optimaal te bereiken en te activeren. De uitdaging lag in het feit dat we hen voornamelijk moesten aanspreken vanuit een latente behoefte. Kanalen zoals Google Ads search boden zeer beperkte tot geen mogelijkheden om de doelgroep te bereiken.

Mediakeuze

Het zoeknetwerk van Google blijkt niet het ideale kanaal te zijn. Maar welk kanaal dan wel? Is LinkedIn misschien de oplossing? Via dit platform kunnen we wél gericht verschijnen op de tijdlijnen van onze doelgroep. Hoewel het een relatief duur sociaal kanaal is, zorgen we er zo wel voor dat ons budget wordt besteed aan de juiste mensen. Nu restte nog de vraag: hoe konden we de klikprijzen zo laag mogelijk houden? We hebben hiervoor gebruikgemaakt van het SEE-THINK-DO-model.

De klantreis

Een essentieel aspect voor het creëren van kwalitatieve en relevante content is de samenwerking met onze klanten. Zij bezitten de marktkennis, terwijl wij de kanalen beheersen. We hebben voor elke productgroep relevante onderwerpen aangesneden en daar specifieke content voor ontwikkeld. Dankzij deze aanpak kunnen we consequent lage klikprijzen realiseren. Gemiddeld liggen de klikprijzen op LinkedIn tussen de €3 en €10, terwijl wij vaak net iets boven de €1 uitkomen.

In de DO fase gingen we vervolgens targeten op mensen die interactie met onze advertenties hebben gehad in de voorgaande fases. Hierdoor zijn de gemiddelde kosten per lead aanzienlijk gedaald.

Klantlijsten

Dankzij onze duidelijke kennis van de doelgroep maken we gebruik van klantenlijsten op LinkedIn. Het grote voordeel hiervan is dat we het interactiepercentage met onze content per organisatie kunnen bekijken. Hierdoor kunnen we de salesafdeling voorzien van waardevolle input voor klantgesprekken. Daarnaast maken we slim gebruik van deze gegevens via het Google Display-netwerk. We ontwikkelen visuals en adverteren deze binnen een straal van 1 kilometer rondom de locatie van de desbetreffende organisatie. Bijvoorbeeld, als ze zich in een aanbestedingsproces bevinden en een laatste duwtje nodig hebben, kunnen we een succesvolle klantcase tonen.

Consistente aanpak

Het resultaat:
Consistente aanpak

Door onze nieuwe aanpak benaderen we elke campagne op een consistente manier. We volgen het klantreisprincipe en maken gebruik van actuele content om de resultaten te maximaliseren. Het grote voordeel is de synergie die ontstaat tussen ZIGT, het marketingteam van Centric en de samenwerking met de salesafdeling. Wanneer deze drie krachten worden gebundeld, komt marketing pas echt tot leven!