Een nieuwe Salsa Shop is booming business

Succesverhaal
Een nieuwe Salsa Shop is booming business

Elke retailer kent het wel: een nieuwe vestiging openen. Een avontuur dat altijd vragen en onzekerheden met zich meebrengt, er is tenslotte nooit een garantie voor succes. Wat als het op de nieuwe locatie niet lukt? Kortom, een nieuwe vestiging openen zit vol met uitdagingen.

Salsa Shop staat bekend om lekker en knisperend vers Mexicaans eten. Je kunt er afhalen, laten bezorgen of gezellig binnen zitten. Zo’n propositie verkoopt zichzelf, zou je denken. Dus des te belangrijker dat de onderneming de aandacht krijgt die het verdient. Salsa Shop en ZIGT hebben daarom de handen ineengeslagen en zijn samen de uitdaging aangegaan.

Hapklare informatie communiceren

De opening van een nieuwe vestiging gaat altijd gepaard met het zenden van informatie. Zo moeten de mensen in de buurt van alles over de onderneming te weten komen. Denk daarbij aan het introduceren van het merk en het concept, maar ook praktische informatie zoals de openingstijden en het adres.

De uitdaging zit dus in het stroomlijnen van al die informatie. Vanuit strategie is daarom gekozen voor een gefaseerde aanpak, waarbij per fase de uitingen en daarbij horende boodschap elkaar afwisselen. Op die manier werd de doelgroep op het juiste moment van de juiste informatie voorzien. Zo werd er na de opening bijvoorbeeld social ingezet met een link naar een handige kortingscode voor je eerste bezoek.

De eerste testcase was direct een succes. We hebben zojuist de nieuwste Salsa Shop in Amsterdam Noord geopend, in samenwerking met ZIGT, en het was de meest succesvolle opening tot nu toe, waarbij de verwachte omzet met 25% is overschreden.

Louis Wesseling Eigenaar

De kers salsa op de taart taco

De campagne was alleen zichtbaar in een specifieke regio rondom de nieuwe vestiging. Voor een zo relevant en effectief mogelijke campagne is gebruikgemaakt van een geavanceerde manier van geotargeting. Die techniek maakte het ook nog eens mogelijk om bij te houden wie de vestiging daadwerkelijk bezocht ná het zien van de campagne.

Daarnaast werden binnen de regio verschillende mediakanalen ingezet om de doelgroep op meerdere touchpoints, met verschillende boodschappen te bereiken.  Door met verschillende touchpoints te werken, kan informatie worden opgeknipt in kleine stukjes waardoor het voor de gebruiker makkelijk is om te begrijpen.

Rap met de tanden, is rap met de handen

Het bleef in de aanloop naar de opening niet bij enkel een betaalde mediacampagne verzorgd door ZIGT. Ook Salsa Shop stak letterlijk de handen uit de mouwen om de vestiging vanaf dag één een succes te maken. Onder meer door eigenhandig flyers uit te delen en een aankondiging op de eigen social media kanalen. Door gezamenlijk op te trekken wordt de inzet van beide partijen versterkt. Een mooi voorbeeld van samen succesvol aanpakken!

Door het werken met ZIGT heb ik het gevoel dat alles samenkomt en met elkaar communiceert, waardoor het eindproduct wordt versterkt. Daarbij zorgt de professionaliteit en kennis binnen het bedrijf voor gemoedsrust, omdat de juiste keuzes voor je worden gemaakt. Dat heb ik op deze manier nog niet eerder meegemaakt.

Louis Wesseling Eigenaar
Resultaat om je vingers bij af te likken

Het resultaat:
Resultaat om je vingers bij af te likken

De gerichte en gefaseerde aanpak bleek een succes. De kosten om de doelgroep binnen de specifieke regio te bereiken bleken bijna twee keer lager dan vooraf ingeschat, op basis van de meest actuele benchmarks in de branche. De lagere gemiddelde kosten zorgde ervoor dat er met het beschikbare budget een hogere mediadruk gerealiseerd kon worden, wat heeft geleid tot veel contacten én een hoog uniek bereik in de regio.

Het succes bleef bovendien niet alleen beperkt tot groene cijfers in de campagne. Vanaf de eerste dag dat de nieuwe vestiging opende, was de nieuwe vestiging een doorslaand succes.

Blik vooruit

Na een succesvolle eerste samenwerking is duidelijk geworden dat ZIGT en Salsa Shop hetzelfde DNA bezitten. Freedom to grow was niet eerder zó van toepassing. Inmiddels staan er drie nieuwe openingen gepland in dit najaar. Dus dit smaakt naar meer!