Get spoiled by SIXT

Case
Get spoiled by SIXT

Met 19 vestigingen in Nederland, actief in meer dan 100 landen én de mogelijkheid om te kiezen uit een ruim assortiment, van busje tot SUV, een sportieve auto of cabrio, staat SIXT Rent a Car in Nederland voor je klaar. In een concurrerende markt heeft SIXT een enorme uitdaging om klanten blijvend voor zich te winnen. Reden te meer om medio 2019 te starten met een grootschalige campagne om SIXT onderscheidend neer te zetten als aantrekkelijke autoverhuurder in Nederland. Om zo top of mind te worden en te blijven bij (potentiële) klanten. Top of mind worden is een hele klus (of een mooie uitdaging). In deze nieuwe campagne volgden we de klanten van SIXT die iets te veeleisend zijn geworden na het huren van een auto. Get Spoiled by SIXT!

Van single media naar crossmedia

Na enkele succesvolle campagnejaren met ‘Gefixt met SIXT’ werd het hoog tijd om het unieke karakter van SIXT nog meer onder de aandacht te brengen. SIXT staat voor premium: premium in aanbod én premium in service. Met het nieuwe campagneconcept ‘Get Spoiled’ laat SIXT zien hoe snel je gewend kunt raken aan de premium kwaliteit die SIXT te bieden heeft.

Het doel van SIXT voor deze ‘Get Spoiled’ campagne was luid en duidelijk: SIXT moet top of mind worden als het op autoverhuur aankomt. Na jarenlang succesvol investeren in campagnes op televisie stagneerde de groei in naamsbekendheid. Om dit plafond te doorbreken was een nieuwe koers nodig. Namelijk een strategie die bestaat uit meerdere contacten, verschillende contactmomenten, op verschillende plekken en via verschillende kanalen. Oftewel, voor deze campagne van SIXT was een kruisbestuiving van verschillende media noodzakelijk.

In de periode van september 2019 tot februari 2020 bouwden we voort op de naamsbekendheid van SIXT door middel van een crossmedia strategie, waarbij het campagneconcept werd uitgerold op TV, digital, radio en online. Het doel? Een optimaal bereik en het realiseren van zoveel mogelijk touchpoints. Zodoende heeft SIXT gedurende 6 maanden continue campagne gevoerd. SIXT was dan ook niet te missen!

Strategische keuzes onder de loep

De basis werd gelegd op TV. De eigenschappen van TV; autoritair, video dragend, premium, massa, maakten TV het perfecte kanaal voor het laden van het nieuwe campagne concept. De aanvulling met online video zorgde ervoor dat de onderkant van de doelgroep ook in contact kwam met de video’s en zodoende SIXT een betere breinpositie kreeg bij de gehele doelgroep. Radio was een essentiële toevoeging in de mix. Met alleen video hadden we wel diverse contactmomenten, maar we misten een stuk bereik. En uit onderzoek wisten we dat we nog 16% extra bereik konden realiseren met radio. De toevoeging van radio heeft ervoor gezorgd dat SIXT niet te missen was gedurende de dag. Juist ook door digitale radio toe te voegen was SIXT op vele audio kanalen te horen. Niet alleen onderweg in de auto, maar ook thuis of op kantoor.

Autoverhuur? SIXT!

Het resultaat:
Autoverhuur? SIXT!

De resultaten overtroffen de verwachting. De unaided brand awareness binnen de doelgroep 25-49 jaar is significant gestegen. Tevens steeg de top of mind positie binnen deze leeftijdscategorie ook boven onze prognoses. De resultaten voor de secundaire groep 18-64 jarigen woonachtig in de Randstad wijzen in dezelfde richting: de unaided brand awareness sten de top of mind positie stegen significant!.

De nieuwe mediastrategie in combinatie met het nieuwe concept hebben hun vruchten afgeworpen. Met een toename op zowel de spontane bekendheid van SIXT als de top of mind positie is de kans groter dat potentiële klanten als eerste aan SIXT denken voor autoverhuur. Dit maakt dat SIXT de concurrenten een stap voor is. Missie geslaagd!