Leolux meubels – De leeuw is los

Case
Leolux meubels – De leeuw is los

Leolux is een van Europa’s leidende merkfabrikanten van designmeubelen. Het familiebedrijf is opgericht in 1934 en de vakmensen in thuishaven Venlo produceren alle meubelen op bestelling, zodat de consument onbeperkte mogelijkheden heeft in modellen, bekledingen, afwerking en opties. De huidige doelgroep van Leolux is inmiddels een beetje op leeftijd en daarom wil het bedrijf een nieuwe generatie bereiken. Om dit te realiseren, nam Leolux reclamebureau BlahBlahism en mediabureau ZIGT in de arm.

Leolux ís de leeuw

Leolux is geen doorsnee meubelproducent en dat vroeg om een opvallende en unieke campagne. Een campagne is aantrekkelijk voor een jongere doelgroep (35+) die houdt van luxe en ook iets te besteden heeft. BlahBlahism bedacht een concept waarbij de leeuw (leo) centraal staat; trots en dapper, precies de eigenschappen waar Leolux voor staat. De jongere doelgroep en het concept van de leeuw vroegen om een heel andere aanpak in media dan de print-inzet die Leolux gewend was. Een leuke uitdaging voor ZIGT!

De leeuw wordt losgelaten

De campagne werd afgetrapt met een bijzondere guerrilla-actie. Een bewegende schaduw van een leeuw werd geprojecteerd op diverse opvallende en grote gebouwen door heel Nederland zoals het EYE filmmuseum in Amsterdam. Een opvallende en gave actie, die vragen moest oproepen bij de doelgroep. Waar staat de leeuw voor en vanuit wie komt dit? Ook social influencers als AndC, Interior Junkie en WinQ waren aanwezig bij deze actie en hadden geen idee waar ze naar aan het kijken waren. Maar dit zou niet lang meer duren…

“Vanaf het eerste moment waren we heel blij met de deskundige, professionele werkwijze van ZIGT. En ook in de uitvoering was dat niet anders. Zowel de samenwerking met ons als opdrachtgever als die met de andere partijen verliep heel soepel, haast intuïtief. Met een prachtig resultaat als gevolg.”

Hans Filippini, Marketing Director Leolux

Een crossmediale en visuele campagne

Een aantal dagen na de guerrilla-actie werd duidelijk waar het om ging: de leeuw verscheen op televisie rondom mooie en kwalitatieve programma’s van de publieke zenders. Leolux is op televisie met twee flights goed zichtbaar geweest bij de doelgroep. Meer dan 80% van de doelgroep is met de commercial bereikt. Ook online was de leeuw aanwezig door middel van pre-rolls en inzet van social kanalen. Om uiting te geven aan de trots en het lef van de leeuw was de campagne op impactvolle wijze zichtbaar op grote digitale schermen en masten (Blow Up Media en Interbest). Ten slotte was de campagne terug te zien in selectieve printtitels: ELLE, Eigen Huis&Interieur, LINDA., VK Magazine, JAN en Flying Dutchman.

Waar staat de leeuw nu?

Het resultaat:
Waar staat de leeuw nu?

Op basis van een nulmeting en een één-meting zijn de merkeffecten van de campagne in kaart gebracht. Alle doelstellingen zijn ruimschoots behaald! De geholpen naamsbekendheid is onder de doelgroep met ‘double digit’ cijfers significant gestegen en ook de spontane naamsbekendheid groeit sterk. Op overweging én voorkeur, de variabelen die doorgaans wat minder snel groei laten zien, was de stijging indrukwekkend. De campagne heeft eveneens een positief effect gehad op het imago van Leolux: de associatie met goede kwaliteit is na de campagne flink gestegen.

De leeuw heeft dus indruk gemaakt op de doelgroep en dit zien we ook terug in het search volume en de traffic naar de website. Dit ligt respectievelijk drie keer en twee keer hoger dan vooraf als doel is vastgesteld.

Al met al een campagne om trots op te zijn! Heb jij de leeuw gemist (wat we ons haast niet kunnen voorstellen) en ben je benieuwd naar Leolux? Neem vooral een kijkje op de website: www.leolux.nl en haal de leeuw in jou naar boven!