Met minimaal verschil wél impact maken op het conversiepercentage [CRO Case]

Succesverhaal
Met minimaal verschil wél impact maken op het conversiepercentage [CRO Case]

Je kunt op het gebied van conversie optimalisatie al grote impact maken met minimale verschillen. Ga op zoek naar laaghangend fruit door lessen uit beïnvloedingstheorieën en je data eens naast elkaar te leggen. De impact van CRO kwam al eerder aan bod, maar hoe gaat het er in de praktijk aan toe? In dit artikel vind je een case om je te inspireren.

Het gaat om Salontopper, een webshop voor beautyproducten voor een brede doelgroep. Door de bestelfunnel in Google Analytics in kaart te brengen, was goed te zien dat er uitval was in het bestelproces.

Vanuit gedragspsychologie is bekend dat ons brein keuzes moet maken tussen alle boodschappen die we op ons afkrijgen. In combinatie met de afhakers die we vanuit de data zagen, hebben we de website onder de loep genomen om onnodige afleiding te achterhalen.

Advies is om alle (extra) content op een pagina te zien als elementen die bezoekers allemaal (extra) mentale denkkracht kosten. Niet alleen als ze die content consumeren, maar ook als ze die negeren; ook dat vraagt om mentale inspanning. Oftewel: baat het niet, dan schaadt het wél.’

In het geval van Salontopper bestond het bestelproces uit vier stappen. Zeker op de mobiele weergave waren dat best wat boodschappen in een kleine weergave. De vierde en laatste stap was “bedankt”, terwijl dat eigenlijk geen stap is. Toch is dit wel een boodschap die een gebruiker al ziet staan en dus denkkracht kost.

Het was het testen waard om te kijken wat er zou gebeuren als deze extra stap werd weggehaald.

Stijging in conversiepercentage

Het resultaat:
Stijging in conversiepercentage

De test liet zien dat door het weghalen van deze stap, het conversiepercentage met maar liefst 1,89% steeg!

Doorgerekend met bezoekersaantallen en de gemiddelde orderwaardes leverde dit verschil behoorlijk meer omzet op. Dit laat zien dat testen niet altijd complex hoeft te zijn om grote impact te maken. Denk eens na over wat je kunt weghalen, in plaats van toevoegen om je conversies te verhogen. Het testen waard!

Contact?

Heb je vragen of kom je graag in contact? Mail gerust naar sjoerd.hutmacher@zigt.nl.