Succesverhaal
Monteurmakelaar: topclub zoekt monteurs
Croonwolter&dros is aanjager van nieuwe technologische ontwikkelingen. Met voldoende kennis, ervaring en vakmanschap om intelligente systemen en integrale, duurzame oplossingen te bedenken, te ontwikkelen, te implementeren, te beheren en te onderhouden. Om dit te kunnen blijven doen is extra technisch talent nodig. Met Theo Janssen als publiektrekker voor de doelgroep monteurs en een brede en slimme mediamix loopt de werving als een trein. En dat in een tijd waarin gekwalificeerd technisch personeel nauwelijks te vinden is.
In een zeer uitdagende arbeidsmarkt, waarbij monteurs meestal niet actief op zoek zijn naar een nieuwe werkgever, is een creatief en ijzersterk concept nodig om de aandacht te trekken en monteurs te enthousiasmeren om van baan te wisselen. Om deze uitdagende opdracht uit te voeren is door PROOF het concept ‘Monteurmakelaar’ uitgewerkt. Theo Janssen is het gezicht van de campagne en legt in voetbaljargon aan de markt uit wat medewerkers al weten: Croonwolter&dros is een topclub. ZIGT is gevraagd om een mediastrategie uit te werken waarmee Croonwolter&dros als zodanig wordt neergezet en waarmee nieuwe monteurs worden aangetrokken.
Absolute topclub
Op basis van het inzicht dat recruiters, eenmaal in contact met monteurs, de potentiële kandidaten over de streep kunnen trekken, is een mediamix uitgewerkt. Monteurmakelaar is hierin groots neergezet; potentiële kandidaten worden geïnformeerd en vervolgens naar de recruiter gebracht. Passend bij het concept, en op basis van de inzichten omtrent het mediagebruik van de doelgroep, was Monteurmakelaar voor de doelgroep overal te zien en horen: op snelwegmasten, de radio, sociale media, display en YouTube. Eenmaal in contact geweest met een van de uitingen, of na een bezoek aan de website zijn de voordelen van topclub Croonwolter&dros in communicatie verder benadrukt.
De eerste stap van de campagne was het realiseren van contacten met de doelgroep. Hierbij is gekozen voor bereikmedia die de autoriteit van Theo Janssen als Monteurmakelaar onderbouwen en secundair goed zijn voor het genereren van bezoekers naar de campagnepagina. Deze pagina is geheel in stijl met de overige communicatie ingericht, waarbij bezoekers met een knock-outvraag eenvoudig zien of ze gekwalificeerd zijn voor één van de vacatures. Daarna kunnen ze hun gegevens achterlaten om in contact te komen met een van de recruiters. De belangrijkste KPI’s zijn overzichtelijk in ons dashboard CTRL ondergebracht, dat doorlopend door Croonwolter&dros, PROOF en ZIGT is gebruikt ter optimalisatie van de campagne.
Conversiepercentage piekt met online-only
De campagne is groots gestart met inzet op radio en snelwegmasten, aangevuld met online video, display, social en search. Binnen de eerste werkweek is een groot deel van de doelgroep bereikt, en een aanwas van bijna 25% van het totaal aantal bezoekers naar de website binnen de campagneperiode gerealiseerd. Initieel zijn er na de eerste radio en OOH flight nog twee flights gepland, in aanvulling op de doorlopende inzet via digitale kanalen. In de tweede flight bleek een sterk verminderd effect op het websiteverkeer gerealiseerd te worden, waardoor de derde flight is geannuleerd en de online inzet verlengd. Hoewel bekendheid van Monteurmakelaar een belangrijke voorwaarde voor het succes van de campagne was, is het conversiepercentage op het terugbelformulier gedurende de online-only inzet bijna verdriedubbeld. Gedurende de campagneperiode zijn er 32.479 unieke bezoekers op de campagnewebsite gerealiseerd en was er een 35% stijging in het bezoek aan de corporate ‘werken bij’ website. En het allerbelangrijkste: in een tijd van enorme schaarste loopt de werving van nieuwe monteurs op schema.