Open Universiteit, ZIGT en Exterion spijkeren de kennis bij van wachtende mensen

Case
Open Universiteit, ZIGT en Exterion spijkeren de kennis bij van wachtende mensen

“Leren terwijl je wacht” is het credo van het Perroncollege. Samen met Open Universiteit en Exterion Media heeft ZIGT wachtende mensen op de perrons van stations door het hele land geïnspireerd met kennis en informatie over hedendaagse onderwerpen. Zeven weken lang kwam per week iedere faculteit van de Open Universiteit aan bod met een college via de digitale out of home schermen op de perrons. Men staat gemiddeld zes minuten op een trein te wachten op het perron, een prima moment om wat nieuws bij te leren. Open Universiteit wil zich profileren als kennis-autoriteit en wil door middel van kwalitatieve content mensen interesseren voor een opleiding of cursus bij Open Universiteit.

Inventieve onderzoeksmethode

Om het effect te meten van de perroncolleges, voerde onze onderzoeksafdeling ZIGT Research & Intelligence een onderzoek uit onder treinreizigers die – in de weken dat het perroncollege zichtbaar is geweest – op één of meerdere van de geselecteerde stations zijn in-, uit- of overgestapt. Via strenge selectievragen werden de juiste respondenten doorgelinkt naar de vragenlijst en beantwoordden ze vragen over het perroncollege dat de week ervoor zichtbaar is geweest. Dit liep voor zeven weken lang waarbij elke week N=100 respondenten (N=700 in totaal) hebben meegedaan aan het onderzoek. Zo kunnen er betrouwbare uitspraken gedaan worden over het totale effect van de perroncolleges.

Succesverhaal

Het resultaat:
Succesverhaal

De resultaten liegen er niet om: de perroncolleges worden positief ontvangen en gewaardeerd en leveren een positieve bijdrage aan het imago van Open Universiteit. Bijna de helft van de respondenten zag één van de perroncolleges in de campagneperiode, waarvan bijna een vijfde ze ook helemaal uitkeken. Men heeft een positiever beeld van Open Universiteit na het zien van de perroncolleges en geven gemiddeld een 6,9 als waardering. Ook de manier waarop het medium gebruikt wordt om kennis over te brengen levert een hoge waardering op: men vindt de perroncolleges informatief en een vernieuwende manier van reclame maken. Het perroncollege is een succes gebleken: het sleepte een internationale prijs (FEPE awards) in de wacht voor het meest creatieve gebruik van een digital out of home uitvoering.