Personeelstekort opgelost dankzij slimme wervingscampagne

Succesverhaal
Personeelstekort opgelost dankzij slimme wervingscampagne

Royal FloraHolland is een internationale coöperatie van kwekers dat al meer dan 100 jaar kwekers en kopers bij elkaar brengt. Via hun digitale marktplaats en fysieke hubs maken ze het grootste sierteelt assortiment ter wereld toegankelijk voor kopers uit alle landen en markten. Om ervoor te zorgen dat de bloemen en planten van kwekers op een slimme, efficiënte en duurzame manier bij de kopers terechtkomen, zijn de juiste mensen essentieel.

Om het tekort aan personeel het hoofd te bieden, hebben PROOF en ZIGT de opdracht gekregen om een wervingscampagne voor logistiek personeel te ontwikkelen. Hiervoor is een concept en een effectieve mediastrategie uitgewerkt om deze tekorten aan te vullen. Het resultaat is een nieuwe arbeidsmarktcampagne gericht op logistiek medewerkers, waarin Royal FloraHolland de focus legt op haar eigen mensen. Maak kennis met ‘Bloei op met de leukste ochtendbaan van Nederland!’

Iedereen is welkom

Gezien de krapte op de arbeidsmarkt voor logistiek medewerkers en de beperkte beschikbaarheid van ongeveer 20 werkuren per week bij Royal FloraHolland, zijn verschillende doelgroepen geïdentificeerd om een breed publiek te bereiken. Studenten, part-timers en senioren ontvangen een op maat gemaakte boodschap via een op de doelgroep afgestemde mediamix om hen te overtuigen van de voordelen van werken bij Royal FloraHolland en bij te dragen aan de wereldwijde levering van bloemen en planten.

Lokale verschillen

Er is actief gezocht naar nieuwe kandidaten op drie locaties in de Randstad, waarbij rekening is gehouden met de maximale reisafstand die potentiële werknemers bereid zijn af te leggen. Daarnaast is er rekening gehouden met regionale verschillen en concurrentie van andere werkgevers in gebieden zoals Aalsmeer. Door gebruik te maken van inzichten op postcodeniveau kon bepaald worden of een specifiek postcodegebied interessant was om te adverteren, of dat het juist beter kon worden uitgesloten.

Samenwerking als basis voor succes

De sleutel tot het succes van deze uitdagende opdracht ligt in de samenwerking tussen alle betrokken partijen. Na de lancering van de campagne worden alle resultaten verzameld in het CTRL-dashboard van ZIGT, waardoor iedereen toegang heeft tot de juiste informatie. Het dashboard biedt realtime resultaten op basis van belangrijke bedrijfs-KPI’s voor de belanghebbenden, evenals gedetailleerde resultaten per kanaal en locatie voor de specialisten. Op regelmatige basis wordt het dashboard gebruikt om de actuele stand van zaken met betrekking tot het wervingsvraagstuk te bespreken, variërend van de kwaliteit van sollicitanten tot de prestaties per mediakanaal en locatie. Dit stelt ons in staat om de campagne zo effectief mogelijk bij te sturen. Zo werken we intensief samen om het beste resultaat te behalen.

Bewezen effectief

Het resultaat:
Bewezen effectief

En we hebben bewezen dat dit effectief is. Dankzij de overweldigende resultaten hebben we het doel voor nieuwe instroom al na enkele maanden naar boven bijgesteld en dit doel vervolgens elke maand behaald. De campagne heeft het hele jaar door alle verwachtingen overtroffen.

Hoewel we al veel bereikt hebben, betekent dit niet dat ons werk klaar is. Het wervingsvraagstuk blijft een grote uitdaging, en in 2023 staan we opnieuw voor deze opgave. PROOF en ZIGT zijn gevraagd om de creaties een update te geven en de mediastrategie naar een hoger niveau te tillen. En met succes! Ondanks vergelijkbare budgetten streven we ernaar om 30% meer nieuwe kandidaten aan te trekken. Op dit moment, in juni 2023, wijzen alle signalen erop dat we dit doel zullen bereiken.