Succesverhaal
Samenwerken als recept om wereldwijde marktleider te worden
Teleperformance is de afgelopen 42 jaar uitgegroeid tot een wereldwijde marktleider op het gebied van klantenservice activiteiten. Zo verzorgen zij voor grote organisaties zoals Bol.com en Tele2 het klantcontact via verschillende kanalen. Zo’n 300.000 medewerkers wereldwijd werken mee aan hetzelfde doel: Door middel van menselijk contact een buitengewone klantervaring leveren.
Uitdaging
Bij een bedrijf als Teleperformance is het ontzettend belangrijk dat er constant voldoende medewerkers beschikbaar zijn, om elke klant zo snel mogelijk te kunnen helpen. Voor de doorlopende stroom van nieuwe projecten blijven er namelijk telkens mensen nodig. Het was aan ons om door middel van Performance Marketing eigen recruitment voor Teleperformance.nl op te zetten.
De targets waren duidelijk; tegen een zo laag mogelijke Cost Per Applicant zo veel mogelijk relevante sollicitanten binnenhalen. Ook was het belangrijk om de juiste mensen te vinden voor de diversiteit aan banen binnen Teleperformance. Zo zijn er niet alleen vacatures voor de klantenservice, maar ook voor de technische helpdesk en de salesafdeling. De doelgroepen kunnen ontzettend verschillend zijn, waardoor het belangrijk is om een juiste combinatie van de juiste kanalen in te zetten.
Oplossing
Ten eerste werden belangrijke metingen op orde gebracht, zodat we belangrijke drop offs in het sollicitatieformulier konden detecteren en optimaliseren. Met behulp van een Google Data Studio dashboard werd dit inzichtelijk gemaakt. Gebaseerd op deze informatie konden kanalen in worden gezet als Google Ads, Bing Ads, Facebook, Instagram en Snapchat om zo goedkoop mogelijk zoveel mogelijk sollicitaties binnen te halen.
SAMENWERKING
Wekelijks sluit een van onze strategen aan bij een interne meeting van Teleperformance. Op deze manier krijgen wij de juiste informatie mee van de recruiters. Waar zitten de problemen en waar zijn de extra mensen nodig?
Samenwerkingen met andere partners zijn erg belangrijk in dit verhaal. Jobboost.io hielp ons met adverteren op online banenmarkten, zoals bijvoorbeeld Indeed.nl. Daarnaast is de website ontwikkeling opgepakt door 2Manydots, waardoor ieder met een eigen specialisme meewerkt aan deze samenwerking.
“Echt onderdeel zijn van het team waar we voor werken”– Sjors, Performance Marketeer bij ZIGT
Resultaat
Onze oplossing wierp zijn vruchten af. Er werd een steeds scherpere Cost Per Applicant gerealiseerd. Door middel van de zes verschillende Performance Marketingkanalen werden er per jaar ongeveer 20.000 sollicitaties gerealiseerd in de Benelux en Suriname.
Dankzij de fijne samenwerking tussen de verschillende partijen en het vertrouwen van Teleperformance.nl mogen we al drie jaar succesvolle service bieden aan dit bedrijf!
“Wij werven het grootste gedeelte van de aanvragen met eigen recruiters en via eigen websites. ZIGT is verantwoordelijk voor onze Google Ads en Social media campagnes. Er draait een sterk fundament aan performance kanalen die elkaar onderling versterken en we hebben wekelijks contact om de prioriteiten te bepalen. We generen bijna 1500 sollicitaties per kwartaal met een vaste bovengrens van ‘maximale kosten per lead’.”
Julien Hellebrekers – Head of Talent Acquisition Benelux & Suriname bij Teleperformance