Zin in Maandag®!

Succesverhaal
Zin in Maandag®!

De maandag… Voor de meerderheid van werkend Nederland niet echt een dag waar reikhalzend naar wordt uitgekeken. Het staat voor veel Nederlanders synoniem aan het inleveren van de fun & vrijheid van het weekend en terug naar de sleur & stramien van de werkweek.

Niet voor de medewerkers van Maandag®, zij barsten iedere dag van de frisse energie om voor opdrachtgevers uit verschillende sectoren aan de slag te gaan. De ontwikkelde, vernieuwde merkstrategie heeft dit perfect samengevat met als overkoepelend thema ‘Zin in Maandag®’.

Om het werkplezier dat je als professional bij Maandag® hebt over te brengen, is het erg verleidelijk om met de campagne te focussen op de maandag en de start van de werkweek. Met leuke inhakers bouw je echter geen sterk en aantrekkelijk merk. En dat moet wel gebeuren bij heel werkend Nederland (werknemers en werkgevers). Om het merk op de juiste manier bij de doelgroep te positioneren, is het zaak om hen op consistente en consequente wijze met de boodschap te confronteren. En van daaruit het merk en haar dienstverlening verder in te vullen.

Van korte- naar langetermijnstrategie

De groei van Maandag® komt door meer waarde toe te voegen voor steeds meer professionals en opdrachtgevers. Om dit te bereiken is een sterk merk nodig dat zich op alle fronten positief ontwikkelt. Waar in voorgaande jaren de nadruk lag op kortere termijn marketing, is het nu tijd om verder te bouwen aan een onderscheidend en inspirerend merk, zowel in- als extern. Zodat Maandag® op lange termijn gemotiveerde professionals weet te binden en behouden.

Wat het merk Maandag® als eerste nodig heeft is de merkbekendheid weer op pijl krijgen. Deze is te ver teruggezakt vanwege de korte termijn focus. Daarom is de campagne gestart met volle focus op ‘touch’. Maar professionals binden en houden vraagt om langere termijn doelstellingen, daarom wordt in een tweede fase gericht op merkoverweging en voorkeur (tell).

Merkcampagne Zin in Maandag®

Maandag® introduceert een vernieuwde merkstrategie met als centrale gedachte ‘Zin in Maandag®’. Deze evolutie in verhaal, geluid en de visuele wereld, geeft frisse energie aan het merk. Er vindt een verschuiving plaats van functionele naar meer emotionele communicatie, door de gedeelde mentaliteit van Maandag® professionals centraal te zetten: de onverzettelijke passie voor hun werk.

The Family (reclamebureau) heeft deze positieve energie perfect weten te vangen in aansprekende uitingen om werkend Nederland te vangen. Belangrijk hierbij is het bewaken van fragmentatie van budget en boodschap: doel is het bouwen van een sterk, herkenbaar merk bij alle relevante partijen in de markt. De groene visual identity van Maandag® speelt hier een belangrijke rol in, visuele media is daarom key in de mix. Een brede middelenmix is gehanteerd: OOH, social, display, radio, TV en online video.

Het verder invullen van het merk en de dienstverlening krijgt een rol in de tell-laag. Nog steeds onder de vlag van ‘Zin in Maandag®’ maar in de vorm van activerende campagnes zoals de Comeback Crew. Deze meer inhoudelijke campagne vraagt om een doorvertaling in media-kanalen waarmee het achterliggende verhaal goed neergezet wordt. En op die manier de overweging en voorkeur voor Maandag® te vergroten. Om dit te realiseren, wordt gebruik gemaakt van branded content en social ads.

Significante merkgroei

Het resultaat:
Significante merkgroei

Het kantelpunt is in de lente van 2023 bereikt. De 2-meting van het merkeffectonderzoek laat zien dat de geholpen bekendheid een groei van 12% (significant) heeft behaald. Ook de campagneherkenning laat een significante groei zien naar 75%.

Onderzoek in de tweede helft van het jaar toont aan dat ook de tell-campagne bijdraagt aan het bouwen van een sterk merk in de markt. De boodschapoverdracht laat op alle aspecten positieve resultaten zien, die vaak ver boven de benchmark liggen. De waardering van de campagne scoort bij de 4-meting significant hoger waarmee geconcludeerd kan worden dat een positieve activatie als de Comeback Crew ook daadwerkelijk bijdraagt aan het versterken van het merk. Het heeft onder andere als effect dat er significant hoger gescoord is op gedragsintenties als ‘naar de website gaan’, ‘baan zoeken via Maandag®’, ‘meer interesse in Maandag®’ en zelfs ‘solliciteren via Maandag®’ scoort significant hoger bij de 4-meting.