Herfst bij Lidl: recepten in de nieuwe Pinterest Showcase Pin

Succesverhaal
Herfst bij Lidl: recepten in de nieuwe Pinterest Showcase Pin

Ook dit jaar is het Lidl weer gelukt om nieuwe, smaakvolle recepten te creëren voor het herfstseizoen. Om deze soepen, stamppotten en ovenschotels onder de aandacht te brengen bij de foodies onder ons, zijn diverse media ingezet waaronder de nieuwe (Bèta versie) Showcase pin op Pinterest. 

Afgelopen oktober pakte Lidl groots uit voor Herfst met een mega assortiment aan herfstproducten, zoals stoofvlees, soepen, ragouts, herfstkaasjes en vers wild. Op de website van Lidl werden weer heel veel nieuwe recepten toegevoegd, ter inspiratie voor in de keuken. Aan de hand van een briefing, ging ZIGT aan de slag met een mediastrategie.

Strategie

De briefing vanuit Lidl was ZIGT niet onbekend, aangezien de herfstcampagne jaarlijks terugkomt. Herfst is een belangrijk seizoen voor Lidl en haar producten. ZIGT werd gevraagd om een mediastrategie uit te werken om het Herfst thema en assortiment groots te introduceren. De strategie is breed ingezet: TV, Radio, DOOH, Branded Content, Online Video en Social. Binnen de social advertising strategie is de inzet van Meta en Pinterest geadviseerd.

Herfst (p)inspiratie

Waarom Pinterest? Het platform Pinterest leent zich perfect voor seasonality campagnes. Gebruikers zijn op het platform te vinden opzoek naar inspiratie voor specifieke momenten zoals Herfst. Ook rondom het herfstseizoen is een stijgend zoekgedrag te zien op het platform. Uit onderzoek van Pinterest blijkt dat pinners graag shoppen voor elk nieuw seizoen. 92% van de wekelijkse gebruikers is op zoek naar specifieke items, bij alle categorieën. Voor de categorie Herfst blijkt dat ruim 60% ‘seasonal foods’ aanschaffen.* Over de trends rondom Herfst hebben we eerder een artikel geschreven.

Pinterest is het platform om de Lidl recept inspiratie voor het herfstseizoen te delen. Hiervoor zijn video’s voorgesteld: de Video Pin en de Max Width Video Pin, deze laatste advertentie is een video met maximale breedte die de hele tijdlijn op mobiele apparaten beslaan en enkel beschikbaar is als betaalde plaatsing. Daarnaast is ook de nieuwe Showcase Pin voorgesteld.

De Showcase Pin: hoe en wat?

De Showcase Pin biedt de mogelijkheid om meer content in één advertentie te tonen via verschillende kaarten, uitgelichte content en URL’s. De nieuwe advertentievorm bestaat uit drie onderdelen:

  • Titelpin: deze titelpin (video of afbeelding) verschijnt als eerste kaart in de advertentie en verschijnt in de feed op Pinterest. Wanneer in de feed op de Pin wordt geklikt, verschijnt deze in close up.
  • Kaarten: naast de titelpin kunnen nog vier kaarten worden toegevoegd (afbeelding). Onderaan de pin verschijnt een voorbeeld van elke kaart waar gebruikers doorheen kunnen swipen om naar de volgende kaart te gaan.
  • Uitgelichte content: op elke kaart zien gebruikers uitgelichte zaken waarop geklikt kan worden om rechtstreeks naar de website te gaan (max. 3 per kaart).

De Showcase Pin voor Lidl toont in de titelpin een video met hoofdtitel, diverse recepten en een call-to-action om verder te klikken voor meer recepten. De diverse kaarten onderaan de pin zijn gevuld met de categorieën voorgerechten, hoofdgerechten en desserts. Deze kaarten worden vervolgens uitgelicht naar specifieke recepten. Zo wordt de kaart ‘voorgerechten’ uitgelicht door de recepten ‘Herfst plaattaart’ en ‘Thaise pompoensoep’. Deze recepten linken direct door naar de receptpagina.

Inspiratie in een nieuw jasje

Het resultaat:
Inspiratie in een nieuw jasje

De nieuwe Showcase Pin bleek even efficiënt in het bereiken van de beoogde doelgroep te zijn als de reguliere videoadvertentie. Ondanks dat de Showcase Pin een vernieuwde advertentiesoort is, blijken de kosten niet hoger te zijn dan de andere Video Pins die zijn ingezet. Daarnaast ligt de interactie met een Showcase Pin ook gelijk aan de reguliere Video Pins. De Showcase Pin biedt de optie om diverse recepten in één advertentie te verwerken. Dit is gunstig voor Lidl om zoveel mogelijk Herfst inspiratie te delen. Reden voor ZIGT en Lidl om de Showcase Pin in toekomstige campagnes vaker in te zetten in de strategie.

Jouw merk op Pinterest?

Momenteel is de Showcase Pin nog in Bèta en nog niet beschikbaar voor alle adverteerders. Maar vraag naar de mogelijkheden bij het social team door een mailtje te sturen!

*Bron: Global Web Index, US, Fall Moments Study, May 2023, commissioned by Pinterest. Weekly Pinterest users compared to weekly users on other social platforms.