De jonge(re) doelgroep aan je voeten met TikTok
07-09-2022

De jonge(re) doelgroep aan je voeten met TikTok

Wist je dat de engagement rate van TikTok advertenties gemiddeld 2,5 keer hoger is dan de engagement rate bij Meta? Dat maakt TikTok een in potentie waardevolle toevoeging aan je marketing mix. Maar wat maakt TikTok nou zo populair? En past adverteren op TikTok bij jouw merk?

TikTok is al een tijdje het snelst groeiende social media netwerk ter wereld en het meest bezochte domein in 2021. Daarmee heeft TikTok na 15 jaar Google van de eerste plaats gestoten. Het zal je misschien verbazen, maar TikTok was in 2021 ook de meest gebruikte zoekmachine in de doelgroep Gen Z. Om deze reden is TikTok ontzettend goed te gebruiken als advertentiekanaal om de jonge doelgroep tussen de 18-24 jaar te bereiken. Van de TikTok gebruikers is 66% onder de dertig jaar. Daar komt langzaamaan wel verandering in; het aantal gebruikers boven de 30 jaar neemt momenteel het snelst toe.

Main Stream social media

TikTok begint steeds meer main stream te worden en daar haken contentaanbieders ook steeds meer op in, ondanks dat er nog steeds een hoop haken en ogen zitten aan de privacy rondom het platform. Zo is UEFA een samenwerking gestart met TikTok voor Women’s Euro 2022 waarbij gebruikers specials effects en geluiden kunnen gebruiken en mee kunnen doen met lives en een hashtag challenge. De eerste live voetbalwedstrijd op TikTok -tussen Ajax en PSV voor de Johan Cruijff schaal- was onlangs ook een feit. Er keken ruim 270 duizend mensen, terwijl diezelfde wedstrijd op YouTube maar door 135 duizend mensen is bekeken. Er is speciaal voor TikTok een extra cameraploeg ingehuurd om het beeldmateriaal in een verticaal formaat te filmen zodat kijkers de wedstrijd goed op hun telefoon konden volgen.

Uniek Algoritme

Daarnaast is het algoritme van TikTok een sterk component wat ervoor zorgt dat je als gebruiker maar niet uitgekeken raakt op het platform. Het algoritme creëert een ‘For You’ pagina op basis van jouw interacties waardoor je bijna alleen maar content te zien krijgt die bij jouw interesses passen hierdoor spenderen gebruikers onbewust steeds meer tijd op het platform.

TikTok binnen je marketing mix

Maar wat kun je met TikTok vanuit een advertising perspectief? TikTok wordt meestal gebruikt als upper funnel kanaal om awareness te creëren en staat bekend om de luchtige, positieve, formele en humorvolle advertenties. De kracht van advertenties op TikTok is dat de content niet te commercieel is ingestoken en vooral user generated content werkt erg goed. Het is mogelijk om samen te werken met content creators die een product op een creatieve manier kunnen overbrengen en door de lage kosten is het mogelijk om een groot publiek te bereiken.

Wij zouden adverteren op TikTok aanraden als je:

  • je brand awareness (merkbekendheid) wilt vergroten tegen lage kosten
  • producten en/of goederen op een luchtige en grappige manier onder de aandacht kan en wilt brengen
  • met verschillende platformen wilt experimenteren
  • voornamelijk een jonge doelgroep wilt bereiken (Gen Z en millennials)
  • engagement zoekt met je doelgroep (voorbeelden hiervan zijn door middel van hashtag challenges en geluiden en/of muziek delen).