Kies toch je folder via Kiesjefolders.nl
De folder is voor veel retailers de manier om op wekelijkse basis het winkelaanbod met een veelvoud aan huishoudens in Nederland te communiceren. Wat ligt er in de winkel, welke aanbiedingen zijn er en – voor de ervaren consument – wat zijn de producten waarmee juist nu een goede maaltijd op tafel kan zetten? De folder is en blijft voor veel consumenten een handig hulpmiddel voor de oriëntatie voorafgaand aan een bezoek aan de winkel.
In de perceptie van communicatieprofessionals verliest de fysieke folder echter snel positie t.o.v. de diverse online mogelijkheden zoals email, website, apps en social media. Een ontwikkeling die wordt gesterkt door de belasting voor het milieu die onder andere in Amsterdam heeft geleid tot het introduceren en massaal plakken van de Ja Ja stikker op de brievenbus. Feit blijft echter dat er nog ontzettend veel fans zijn van de papieren variant. In het artikel “De nieuwe kleren van Spotta de folderkeizer” schreven wij al over het achterwege blijven van de broodnodige innovatie en vernieuwing bij de grootste media-exploitant en verspreider Spotta. Gelukkig pakt kiesjefolders.nl de handschoen op die marktleider laat liggen en komt zij met een initiatief waarvan zowel folder, retailer, consument als het milieu profiteren.
Via Kiesjefolders.nl kun je aangeven welke folders je wilt ontvangen op je thuisadres. De folders worden dan in dezelfde week en voorafgaand aan het moment dat de aanbiedingen gelden, thuisbezorgd. Geadresseerd! Dus geen goedkope folder maar een gratis abonnement op je favoriete winkel. Natuurlijk zijn er wat verplichtingen, zo moet je als consument tenminste 6 winkels aanvinken en je gegevens achterlaten. Wat betekent dat kiesjefolders.nl van de meeste deelnemers ook het email adres heeft. Een aanwinst voor zowel de consument als de ondernemer met wat kleiner marketing apparaat. De meeste grote retailers hebben immers diverse mogelijkheden de wekelijkse boodschappen te communiceren en kennen vaak ook wel hun klanten. Voor de wat kleinere ketens en zelfstandige winkels is dit vaak minder het geval en zo kan er vooral een extra kwalitatieve segmentatie worden toegevoegd aan de anders minder gerichte verspreiding. Natuurlijk zijn er voor adverteerders meerkosten verbonden aan de distributie via kiesjefolders.nl maar hiertegenover staat een kwalitatieve verspreiding en een consument die een duidelijk “ja” heeft gezegd tegen communicatie vanuit zijn of haar favoriete winkels.
Waarom maken toch zo weinig Nederlanders gebruik van kiesjefolders.nl? Kiesjefolders is een zelfstandige onderneming die geen funding kent. Haar initiatief wordt uitsluitend gedragen door een groep enthousiastelingen die zien dat het beter kan. En moet. Kiesjefolders is ontstaan uit een potentiele bedreiging voor de branche, namelijk de Ja Ja sticker. Het bedrijf is erin geslaagd deze bedreiging om te buigen in een concrete kans maar heeft met zijn innovatieve werkwijze niet alleen vrienden in de markt gemaakt. Gevestigde partijen doen er alles aan om Kiesjefolders te laten confirmeren aan de lang bestaande structuren en schuren daarbij de juridische strijd niet. Toch lijkt niets de opmars van de David in folderland te kunnen tegenhouden. Mits onze ambitieuze nieuwkomer tenminste enkele jeugdzonden weet te overwinnen. Een daarvan is focus. In de beperking toont zich de meester. Door steeds meer “innovaties” toe te voegen aan het product verdwijnt het hoofddoel steeds meer naar de achtergrond. Een jeugdige zoektocht in een verder conservatief landschap is echter zelden zonder zonden. Het is nu wachten op retailers die het initiatief echt omarmen en ook bereid zijn bij te dragen aan de zichtbaarheid van Kiesjefolders op hun folders. Zo wordt het merk meer zichtbaar en – daar schort het natuurlijk aan richting de consument- bekender! De distributie is op dit moment laag maar dat kan “toch” veranderen?
Voor verdere achtergronden zie hier de presentatie van kiesjefolders.nl