Ontmoet Social Campaign Manager Nadine
Stel jezelf even voor
Hi! Ik ben Nadine, 23 jaar oud en woon in Nootdorp, een dorp naast Den Haag. In die stad heb ik International Business gestudeerd. Tijdens mijn opleiding had ik de keuze uit vier specialisaties: finance, HR, supply chain en marketing. Ik wist meteen dat ik voor marketing zou gaan, omdat ik hierin de hoogste cijfers behaalde en de lessen het meest interessant vond. Eigenlijk had ik tijdens mijn studie een uitwisseling naar het buitenland moeten doen, maar vanwege covid-19 ging dat helaas niet door. Daarom heb ik na mijn afstuderen mijn rugzak ingepakt en ben ik vijf maanden door Zuidoost-Azië gaan reizen. Na mijn reis ben ik bij ZIGT gaan werken.
Wat doe je bij ZIGT?
Ik werk nu ongeveer vijf maanden bij ZIGT als Social Campaign Manager in het social team. Mijn taak is om, wanneer een klant met een nieuwe briefing voor een campagne komt, het mediaplan en de toelichting te schrijven. Hierin leg ik uit welk kanaal ik heb gekozen en waarom. Ook stel ik een doelgroep samen die het beste past bij de campagne en de campagnedoelstelling. Daarnaast bereken ik het benodigde budget voor de campagne en maak ik een aantal prognoses voor de doelstellingen.
Zodra het mediaplan is goedgekeurd, ben ik verantwoordelijk voor de uitvoering van de socialadvertising-campagnes. Dit houdt in dat ik de campagnes in het desbetreffende kanaal opzet, monitor en indien nodig optimaliseer. Na afloop van de campagne schrijf ik een evaluatie met de geleerde lessen en vervolgstappen. Deze inzichten kunnen worden toegepast en getest in een vervolgcampagne.
Ook werk ik mee aan influencer campagnes. Een van mijn klanten bevindt zich in de fashion industrie en voor hen stellen we de influencer-strategie op. In deze strategie selecteren we de juiste influencers en de content die ingezet gaat worden. Daarnaast onderhouden we het contact met de influencers en influencer agencies over de campagnes.
Met welke ambitie heb je gesolliciteerd bij een mediabureau?
Ik heb gesolliciteerd bij ZIGT vanwege de diversiteit die het biedt. Als mediabureau werk je voor veel verschillende klanten met allemaal verschillende soorten campagnes. Geen enkele dag is hetzelfde. Ik wil mezelf namelijk ontwikkelen op het gebied van social media, advertising en project management. Daarom zocht ik een functie met veel verschillende taken bij een bureau, en dat heb ik gevonden! Het ene moment ben ik bezig met het opzetten van een campagne in Meta voor de Open Universiteit en het andere moment werk ik aan een eindevaluatie voor Statiegeld Nederland. Deze diversiteit aan taken en klanten zorgt er ook voor dat je goed moet kunnen plannen en schakelen, iets wat ik heel leuk vind om te doen.
Wat heeft je verrast in de functie van Social Campaign Manager?
Iets wat me heeft verrast in deze functie, is hoe leuk ik het werken met influencers en influencer agencies vind. Ik had hier nog geen ervaring mee, dus ik had geen idee wat ik kon verwachten. Tijdens mijn opleiding heb ik wel les gehad over influencermarketing, maar hoe het in de praktijk eraan toegaat, leer je niet in de schoolbanken. Het takenpakket, zoals het afstemmen van plannen, het contact met de bureaus en het controleren van de content, spreekt me enorm aan. Dit had ik van tevoren niet verwacht, maar nu wil ik me er juist in verdiepen en ontwikkelen. En ZIGT geeft me daarvoor de ruimte!
Hoe heb jij Freedom to Grow ervaren?
Om mezelf verder te ontwikkelen, heb ik een aantal doelen gesteld binnen het Freedom to Grow-traject. Een van mijn doelen was om beter te leren presenteren. Door de corona-pandemie was het grootste deel van mijn 4-jarige opleiding online, waardoor al mijn presentaties digitaal waren, veilig achter een scherm. Zelfs de verdediging van mijn scriptie vond online plaats. Hierdoor voelde ik me niet zelfverzekerd genoeg om voor een grote groep mensen te staan tijdens een presentatie, iets wat wel essentieel is als je plannen en eindevaluaties voor je klanten moet presenteren.
Om mijn zelfvertrouwen tijdens presentaties te vergroten, heb ik verschillende stappen ondernomen. Allereerst heb ik een training gevolgd waarin ik in drie lessen leerde hoe ik mijn presentaties kan structureren, maken en presenteren. De tips die ik hier kreeg, hebben me geholpen om meer rust te vinden in mijn houding en spreekstijl, en hebben me geholpen mijn zenuwen onder controle te houden.
Daarnaast heb ik presentaties gegeven voor mijn team en later voor de hele locatie, om te wennen aan het spreken voor grotere groepen. Dit ging verrassend goed, waardoor ik merkte dat de genomen stappen echt helpen. Nu voel ik me zelfverzekerder om voor een publiek te staan en mijn ideeën en plannen effectief te presenteren.