Succesverhaal
Online platform tijdschrift Onze Taal
Een grondige herziening van de look & feel en verbetering van de user journeys. En een nominatie voor een Website van het Jaar Award.
Van spaghetti naar vitrine
Het Genootschap Onze Taal bestaat sinds 1931. Tegenwoordig is Onze Taal een populair tijdschrift voor een brede kring taalliefhebbers. Onze Taal is bovendien een vraagbaak voor taalkwesties. Er is een taaladviesdienst die vragen over taal beantwoordt. En als je googelt op ‘hen/hun’ of ‘d of dt’ kom je steevast uit op landingpages van Onze Taal. Per maand ontvangt de website bijna een miljoen bezoekers.
Toen wij tien jaar geleden aan boord kwamen, bestond de website van Onze Taal al heel lang en werd hij ook toen al intensief gebruikt. De redacteuren die hem onderhielden hadden hem ooit gebouwd. En bouwden hem nog steeds uit. Het was spaghetti geworden. Respectabele spaghetti, maar toch: spaghetti.
De schat aan informatie en ook de verschillende functionaliteiten moesten opnieuw vorm krijgen om ook in de toekomst voor gebruikers beschikbaar te blijven. Samen met de redactie ontwikkelden we een mooie en overzichtelijke vitrine waar heel veel content aantrekkelijk en vindbaar in uitgestald kon worden.
Voorjaarsschoonmaak
De website bleef groeien. Jaar na jaar: taaladviezen, taalnieuws, online nummers van het tijdschrift en themadossiers. Steeds kwam er iets bij en soms ging er iets af. Zo’n groot platform vraagt doorlopend aandacht, onderhoud en doorontwikkeling.
Maar eens in de paar jaar is het tijd voor grondiger werk. Dan is het tijd voor strategische bezinning op doelen. Meestal volgt daar een nieuwe informatieordening uit. Meestal wordt ook de look & feel wordt aangepakt. En de aangegroeide content wordt tegen het licht gehouden. De stoffer erdoor!
Blinkend fris
Dit jaar kreeg het Onze Taal–platform zo’n voorjaarsschoonmaak. De eerste stap was het schetsen van een user journeys voor de verschillende doelgroepen. Zo wordt de website bijvoorbeeld gebruikt door leden van het blad, maar ook door mensen die willen weten of het nou ‘hen of ‘hun’ is. Vervolgens moest de nieuwe huisstijl van het tijdschrift doorgevoerd worden op de website. Verder kwam er meer aandacht voor landingpages en de homepage werd minder vol. Content werd sexyer uitgestald en er kwam een heuse taalschatkamer. Het Onze Taal-platform staat weer helemaal fris te blinken op het wereldwijde web.
Het resultaat:
Website van het Jaar
Het resultaat is beloond met een nominatie voor een Website van het Jaar Award 2023 in de categorie Educatie & Opleiding.