Plastic fantastic: bekendheid statiegeld op kleine plastic flesjes in no time naar 90%

Case
Plastic fantastic: bekendheid statiegeld op kleine plastic flesjes in no time naar 90%

Wie afgelopen zomer in het bos of aan het strand was, heeft het met eigen ogen kunnen zien. Er ligt een enorme hoeveelheid plastic flesjes in de natuur. Als je je beseft dat de afbraak van een Petflesje maar liefst 500 jaar duurt en sommige andere plasticsoorten helemaal niet afbreekbaar zijn, begrijp je dat dit zo snel mogelijk moet veranderen. Gelukkig zag de sector, aangemoedigd door de overheid, dit zelf ook in en kwamen ze met een gezamenlijk initiatief om statiegeld op kleine plastic flesjes te gaan heffen. Aan ZIGT de uitdaging om te zorgen dat iedereen Nederland van 13 jaar en ouder hier zo snel mogelijk van op de hoogte is.

No time to waste

Uit eerdere vergelijkbare bewustwordingscampagnes hadden we geleerd dat we deze brede doelgroep niet in een vroeg stadium moesten overvoeren met verschillende sub-boodschappen. In plaats daarvan was het zaak zoveel mogelijk mensen vanaf 13 jaar op de hoogte te brengen van onze kernboodschap: er zit nu statiegeld op kleine plastic flesjes. Streven was om zo snel mogelijk, de zomer stond immers voor de deur, een kritische massa te laten ontstaan die zijn/haar omgeving inspireerde tot het navolging van gewenste gedrag. Belangrijk onderdeel in het proces van bewustwording naar gedrag was de introductie van het speciale statiegeld logo. Dit logo was niet alleen prominent aanwezig in alle campagne uitingen maar ook op alle relevante touchpoints in de customer journey, zoals bij supermarkten, inleverpunten, openbare parken enzovoorts. Op deze manier zorgden we ervoor dat de consument ook daadwerkelijk de daad bij het woord voegde.

De juiste boodschap op het juiste moment

In de zomer trekt iedereen, als de weer- en virusgoden het toelaten, er het liefst massaal op uit om te genieten van al het moois dat ons land te bieden heeft. Omdat er juist dan vaak gebruik gemaakt wordt van kleine plastic flesjes, kozen we er voor buitenreclame een centrale rol te laten spelen in de campagne. Op deze manier konden we mensen op een relevant moment bereiken met onze boodschap en ze motiveren hun plastic flesje niet achter te laten in de natuur maar, in te leveren op een van de vele inleverpunten.

Media & middelen:

  • (digital) Out-of -home
  • Busreclame
  • Green graffiti
  • Tramvertising
  • Social (geo targetting)
  • In-app advertising (oa weer, OV 9292)

En door…

Aan het eind van de zomer was het aantal mensen dat wist dat er statiegeld zit op kleine plastic flesjes gestegen van 51 naar maar liefst 89 procent. Een prachtig resultaat in een sport- en post coronazomer waarin heel veel andere partijen en instanties de aandacht van de consument vroegen. Het is nu zaak om door te pakken. In de volgende fase gaan we verder bouwen aan bekendheid, maar ook meer differentiëren in boodschappen (waar kan ik flesje inleveren?) en doelgroepen / momenten (bijv. jongeren tijdens de lunch en forenzen tijdens de spits). To be continued dus…