Theater Oostpool ziet kaartverkoop stijgen bij divers publiek

Succesverhaal
Theater Oostpool ziet kaartverkoop stijgen bij divers publiek

Alle fotografie is verzorgd door Joris van Bennekom

Hoe maak je een specifieke theatervoorstelling bekend bij een divers publiek, van jong tot oud? Hoe zorg je ervoor dat ze nieuwsgierig worden en uiteindelijk een ticket willen kopen voor deze unieke voorstelling? Dit was het vraagstuk waarmee Theater Oostpool eerder dit jaar bij ZIGT aanklopte.

Theater Oostpool schudt je wakker! 

Kom kijken, we hebben geen tijd te verliezen. Dat is het motto dat Theater Oostpool uitdraagt. Ze nemen je mee in de hedendaagse wereld met actuele en gepassioneerde verhalen, altijd met een persoonlijke en humoristische twist. Ze belichten de wereld vanuit diverse achtergronden en culturen, want theater is, zoals zij het zelf zeggen, voor iedereen. In 1953 werd het toenmalige Toneelgroep Theater in Arnhem opgericht als hét toneelgezelschap van Oost-Nederland. In de afgelopen 70 jaar zijn ze uitgegroeid tot een zeer bekend gezelschap in heel Nederland. Vanaf oktober 2022 zijn ze verdergegaan onder de naam Theater Oostpool, omdat ze niet alleen toneel, maar ook een breder scala aan podiumkunsten aanbieden.

Herneming van ‘Midzomernachtsdroom’

Een voorstelling waarin dit alles samenkomt, is ‘Midzomernachtsdroom’. Een Shakespeare-spektakel dat na een succesvolle eerste run hernomen werd. Dit vormde het middelpunt van onze campagne: het enthousiasmeren van de potentiële doelgroep in heel Nederland met interesse in muziek en dans, om de voorstelling te ervaren in het theater van een specifieke speelstad.

De uitdagingen

We stonden voor diverse uitdagingen. Het begon met de verschillende speelsteden in de tournee en de totale doelen die waren gesteld op basis van de beoogde ticketverkoop per stad. Daarnaast was er de kwestie van de doelgroep. Hoe konden we zowel jongeren met interesse in muziek en theater aanspreken en enthousiasmeren, en tegelijkertijd de oudere doelgroep behouden, die al bekend was met Theater Oostpool? Tot slot bracht ook de coronapandemie inzichten met zich mee. Het was positief om te zien dat het Nederlandse theaterpubliek nog steeds graag naar het theater ging, maar er was een verandering in het aankoopgedrag van tickets. Lange-termijn aankopen waren tijdens de pandemie praktisch uitgesloten, en het publiek bleek nog steeds geneigd tot last-minute aankopen. Dit moesten we in gedachten houden bij onze strategische aanpak.

De oplossing: impactvolle regionale boost

Om voldoende zichtbaarheid te creëren in elke speelstad tijdens de campagne, hebben we een regionale impulsstrategie toegepast. Dit betekende dat de campagne per stad werd aangepast aan de speeldata in die stad, met specifieke targeting om de doelgroep effectief aan te spreken. Ook is er slim gebruik gemaakt van de samenwerkende gezelschappen achter deze voorstelling (Oostpool, Introdans en PHION). Het was belangrijk om media te selecteren op basis van de mogelijkheid tot regionale targeting, terwijl er tegelijkertijd een culturele link gezocht werd.

Een vereiste was ook dat we meerdere contactmomenten konden creëren om herkenning en herinnering te versterken. Social Advertising vormde de basis om op een visuele manier impact te maken bij het brede publiek. Flexibele targeting maakte het mogelijk om het budget per stad aan te passen op basis van de prestaties van de kaartverkoop. Met DOOH hebben we gezorgd voor extra impactvolle contacten in de geselecteerde steden, waarbij het budget effectief werd ingezet rond de schouwburg en nabij parkeergelegenheden en openbaar vervoer. We hebben ook tijdgerichte targeting toegepast, met aandacht voor  populaire bezoektijden van cultuurliefhebbers in de stad. Om het budget optimaal te benutten zonder verspilling.

Een succesvolle regionale aanpak

Het resultaat:
Een succesvolle regionale aanpak

De regionale aanpak bleek succesvol. We hebben de doelgroep efficiënt in elke stad weten te bereiken, waarbij de kosten bijna de helft lager waren dan ingeschat. Door de lagere kosten konden we meer mediadruk uitoefenen, wat resulteerde in een groter bereik in elke speelstad. En niet alleen op basis van de campagneresultaten was deze campagne een succes. De doelstellingen voor de ticketverkoop zijn ruimschoots overtroffen, met een overtreffing van maar liefst 127%.