Social advertising rond Black en Green Friday done right

Succesverhaal
Social advertising rond Black en Green Friday done right

Created First, per 1 januari ’23 werkend onder de naam ZIGT, is een performance marketingbureau uit Utrecht volledig gericht op social media advertising. Door advertenties te maken, campagnes in te richten op de verschillende platformen en vervolgens te optimaliseren, behalen ze keiharde resultaten voor hun klanten. Dit doen ze zo succesvol dat ze in no-time platinum partner van Facebook werden, iets wat niet voor veel Nederlandse bureaus is weggelegd. Sinds maart 2021 is Created First part of ZIGT. De overname heeft niets veranderd in de werkwijze. Created First blijft gewoon doen waar het goed in is: campagnes knallen voor een diverse groep opdrachtgevers, veelal start-ups. En afgelopen november was zoals altijd de drukste tijd van het jaar. Want november is social advertisement de maand van Black Friday.

Black Friday is de hoogmis van het consumentisme. Overgewaaid vanuit de VS waar het, de vrijdag na Thanksgiving, de traditionele aftrap is voor het kerstinkopenseizoen. Wie in Nederland op wil vallen op TV en radio moet een flinke portemonnee meebrengen, want naast Kerst wordt bij ons van oudsher ook geshopt voor 5 december. De klanten van Created First weten dat hun doelgroep te vinden is op de verschillende sociale media. 72% van alle Black Friday aankopen werden gedaan door Millennials (48%) of GenZ-ers (24%). En hoewel de CPM (kosten per 1000 weergaven van een advertentie) daar ook flink stijgen rondom Black Friday, kan daar nog flink geadverteerd worden.

Leadcampagnes als slimme besparing

Om voor 25 klanten en opdrachtgevers campagnes goed in te richten is geen sinecure. Gelukkig kan het Utrechtse bureau ondanks de relatief korte bestaansgeschiedenis ,2 jaar, wel al buigen op een een flinke dosis ervaring. “Twee maanden voor Black Friday hebben we een playbook gemaakt zodat al onze klanten zich maximaal konden voorbereiden op de belangrijkste e-commerce dagen van het jaar”, vertelt Humphry van Asdonck, Business Development Manager bij Created First. “Daarna hebben we met een twintigtal klanten één op één gezeten om ze te helpen bij de voorbereidingen, van tips te voorzien en leadcampagnes op te zetten.” Die leadcampagnes worden gebruikt potentiële klanten zich alvast in te laten schrijven voor de eerste aanbiedingen. Op die manier wordt in de periode voor Black Friday al leads gegenereerd bij een doelgroep die een duidelijke koopintentie heeft. Op die manier hoeft er tijdens Black Friday zelf, als de CPM verder en verder stijgt, minder geadverteerd te worden en worden omzet KPI’s wel gehaald.

Ondanks zulke slimme oplossingen worden de prijzen sommige klanten toch iets te gortig eind november. “Die adviseren we vaak om toch niet helemaal af te haken. Tijdelijk wat afschalen kan zeker, maar als je stillegt verlies je ook je learnings. Daarnaast adviseren we klanten die wel meedoen over hun propositie. Kom je met een actie met 10% korting, dan val je echt niet meer op tussen al het geweld”, vertelt van Asdonck.

Feestje

Linksom of rechtsom, het is en blijft een hectische periode. “De week voor Black Friday gingen al veel klanten live met hun campagnes en vanaf dat moment was het alle hens aan dek en heeft ons team veel extra uren gemaakt om campagnes te monitoren, optimaliseren en op te schalen wanneer de resultaten goed waren.” Om alles in goede banen te leiden werden alle middelen ingezet. “Op de dag voor Black Friday hebben we met het hele team, althans de mensen die negatief getest hadden, op kantoor gewerkt. Daarna hebben we uitgebreid samen geluncht, een quiz gedaan, gezellig geborreld en uitgebreid gedineerd. Vier collega’s van het team bleven overnachten in twee luxe appartementen die op het dak van Creative Valley zijn gevestigd. Om middernacht werden vervolgens een aantal campagnes handmatig live gezet. Vrijdag was het weer een gezellig teamdag die begon met een ontbijt en verder vol zat met heel veel campagnes optimaliseren en opschalen!”

Green Friday

Steeds vaker doen partijen bewust niet mee Black Friday of komen met een duurzaam alternatief. Het bekendst is wellicht IKEA dat Bring Back Friday introduceerde, waarbij klanten hun oude meubels kunnen inleveren ter recycling om zo korting te verdienen op nieuwe meubels. Van Asdonck: “Bij ons hebben zo’n 25 klanten actief meegedaan met Black Friday en een aantal daarvan hebben zich gefocust op Green Friday. Vaak hebben die al lopende campagnes en passen we die aan tijdens de november-drukte. Duurzaamheid als trend zien we steeds meer. Mensen shoppen bewuster in plaats plaats van dat ze impulsaankopen doen. Dus meer van hetzelfde product vooruit kopen zodat je op verpakking en vervoer bespaart. Maar we hebben ook klanten waarbij je bijvoorbeeld per 5 uitgegeven euro’s een boom planten mag planten.

Resultaten

Uiteindelijk wordt het spel gespeeld om de knikkers. Hoeveel euro gooi je ergens in en wat krijg je ervoor terug? Van Asdonck: “De 25 klanten waar we Black Fridaycampagnes voor hebben gedraaid, hebben samen ongeveer vier miljoen euro omgezet in gedurende deze week. Daarbij zien we een gemiddelde Return On Advertising Spend (ROAS) van 4-5 maar bij sommige opdrachtgevers ook flinke uitschieters omhoog!”

“Om vooral al deze klanten terug te kijken wat ze vorig jaar hebben gedaan is een lastig verhaal, maar als ik even een grove schatting mag doen, denk ik dat er wel een groei van 25% is ten opzichte van vorig jaar”, aldus Van Asdonck