Dé media-innovatie die niet mag ontbreken in de wereld van buitenreclame

Succesverhaal
Dé media-innovatie die niet mag ontbreken in de wereld van buitenreclame

Er zijn diverse tools om buitenreclame mee te in te plannen of in te kopen (trading). Tot een paar jaar geleden was er nog geen tool die dit allebei kon realiseren, laat staan voor alle buitenreclamekanalen. Tot Wahooh werd geïntroduceerd: een platform waarmee eenvoudig buitenreclamecampagnes kunnen worden gepland én ingekocht. Met het platform is het mogelijk om voor zowel digitale als statische formaten campagnes op te zetten.

Waar het allemaal begon

De ontwikkeling van Wahooh is begin 2021 gestart en begin 2022 gelanceerd. Het platform geeft bureaus, adverteerders én exploitanten ongekende mogelijkheden om campagnes te plannen met geavanceerde geografische, doelgroep en point-of-interest data bij alle (D)OOH-exploitanten over alle traditionele- én digitale objecten in Nederland.

Echter misten twee cruciale stappen om de all-in oplossing te worden voor de Nederlandse buitenreclame markt, namelijk ‘trading’ en ‘programmatic’.

Trading

De functionaliteit ‘trading’ is eind 2023 toegevoegd aan het platform. Deze is nieuw en uniek in Europa, dus ook bij ons in Nederland. Door de toevoeging van de aanvraagmodule is er nu één geïntegreerde oplossing voor beide fases in het inkoopproces. Het totale campagneproces wordt hierdoor gemoderniseerd, vergelijkbaar met oplossingen zoals we kennen van bijvoorbeeld Media Buying Systems voor de AV-markt, Google Ads voor search en Facebook Ads Manager for social advertising.

Programmatic

Waar DOOH DSP’s zich enkel focussen op het programmatic inkopen van digitale schermen, innoveert Wahooh juist door de complete OOH inventory via IO of de rechtstreekse route aan te bieden. Dus alle digitale campagnes inclusief verschillende manieren van inkopen worden nu mogelijk binnen dit platform.

Een toegevoegde waarde voor de mediabranche

Het resultaat:
Een toegevoegde waarde voor de mediabranche

Bureaus kunnen door deze tool veel efficiënter werken. Campagnes kunnen namelijk al gepland worden in de strategiefase. Daarnaast kunnen bureaus hun plannen veel sneller toegankelijk en transparant maken voor hun adverteerders. Het planningsproces kost dus veel minder tijd waardoor er meer tijd over blijft voor kwaliteit.

Ook het boekingsproces wordt hierdoor efficiënter. Omdat Wahooh alle objecten van alle exploitanten heeft geïntegreerd, (A0, traditioneel, digitaal etc.) kan de communicatie en het inkoopproces worden gestandaardiseerd en geregeld vanuit één plek. Daarnaast krijgen bureaus toegang tot statistieken en inzichten van de geboekte campagnes. Vanaf 2024 is het ook mogelijk om overzichtelijke rapportages in te zien via een dashboard.

Voor exploitanten biedt het platform van Wahooh kansen om de omzet te verhogen. Waar voorheen bureaus geneigd waren om slechts bij de ‘usual suspects’ een offerte op te vragen (via de mail of telefonisch), is het nu mogelijk om met één druk op de knop ook bij andere partijen een offerte op te vragen.

Bovendien worden buitenreclamecampagnes laagdrempeliger gemaakt voor kleinere partijen, wat markt verruimend werkt. Het platform is ook beschikbaar voor onder andere adverteerders en reclamebureaus die de media-inkoop ‘in- house’ willen doen. De user interface is dusdanig intuïtief dat je geen buitenreclame specialist hoeft te zijn om de tool te kunnen gebruiken.