Een primeurtje: de Pinterest Spotlight tijdens Kerst bij Lidl

Succesverhaal
Een primeurtje: de Pinterest Spotlight tijdens Kerst bij Lidl

Voor de afgelopen feestdagen stroomden er weer heerlijke recepten en deluxe producten binnen bij Lidl. Om dit assortiment en de receptinspiratie onder de aandacht te brengen bij de boodschappers, hebben we onder andere gebruik gemaakt van een innovatieve advertentiesoort op Pinterest: de Spotlight Première.

Zichtbaarheid met de Première Spotlight

De exclusieve Spotlight is een premium advertentieformaat dat een hoge zichtbaarheid biedt op de homepage of de zoekpagina van Pinterest. Het stelt adverteerders in staat om opvallend te adverteren. Wanneer de app of website wordt geopend, wordt de advertentie als de ‘first ad impression’ direct getoond, of wanneer je op de zoekpagina belandt. Op deze manier wordt een grote en betrokken doelgroep bereikt. De Première Spotlight is beschikbaar als afbeelding of video (1:1 of 16:9) en kan gedurende enkele dagen worden ingezet.

Waarom zou je deze advertentiesoort willen inzetten?

  • Voor het maximaliseren van impact binnen een korte tijd
  • Het biedt tijdelijk exclusiviteit voor het merk binnen de best bekeken pagina’s in het platform
  • Je genereert 100% van het bereik onder de dagelijkse gebruikers
  • Je bereikt de doelgroep met hoge relevantie

Lidl Kerst recepten en producten in Spotlight

De kerstcampagne van Lidl stond afgelopen december in het teken van ‘Magische feestdagen’ om het Deluxe assortiment en bijbehorende kerstrecepten onder de aandacht te brengen. In een periode waarin alle concurrenten zich maximaal inzetten, was een strategie met maximale impact van belang.

Om dit te bewerkstelligen is naast Reddit en Meta ook gekozen voor Pinterest, met onder andere de Première Spotlight. Lidl heeft ervoor gekozen om gedurende vier dagen impactvolle advertenties te tonen op de zoekpagina van het platform, voorafgaand aan Kerst. Hiervoor zijn videoadvertenties ingezet om ruimte te bieden voor het promoten van producten en recepten.

Interessante learnings

Het resultaat:
Interessante learnings

In vergelijking met een bereikcampagne (auction-based) heeft de advertentie meer dan 250% meer impressies opgeleverd. Ook lag de CTR drie keer hoger dan die van een gemiddelde bereikcampagne. Daarnaast zorgde de Spotlight voor een hoge interactieratio: ruim vier keer hoger dan die van een gemiddelde bereikcampagne.

Een nieuwe advertentie-inzet en -inkoop brengen de nodige leermomenten met zich mee. Hier zijn een aantal tips en trucs die we graag met jullie delen:

  • Houd rekening met de safe zones en de ‘notch’ bovenaan het scherm bij Apple-apparaten.
  • Werk twee diverse advertenties uit om te rouleren onder de doelgroep.
  • Met de Spotlight-advertentie kan niet worden getarget op een specifieke doelgroep, maar wel op land, leeftijd en geslacht. De advertentie is namelijk niet gekoppeld aan het zoekgedrag van een gebruiker of bepaalde interesses, maar realiseert het eerste contact met de doelgroep via de homepage of zoekpagina.

Wat een manier voor Lidl om haar bavettes, gevulde portobello’s en ijstaarten op een innovatieve en creatieve manier aan de man te brengen!

Wil je meer weten over de inzet van Pinterest of innovatieve advertentieformaten? Lees dan ook ons andere succesverhaal over de Showcase Pin voor Lidl. Voor meer informatie kun je mailen naar het social team van ZIGT via social@zigt.nl.