Van single channel player naar full performance in 12 maanden

Case
Van single channel player naar full performance in 12 maanden

CEWE zocht een meer betrokken bureau, dat durft uit te dagen, en bijdraagt aan de omzetgroei. Buiten de gebaande paden durven te denken en dat ook doen. Het ultieme doel was daarbij om in een jaar tijd over te gaan van één enkel kanaal naar full performance.

Wat doet CEWE

CEWE is producent van volledig gepersonaliseerde fotoboeken, wanddecoraties en al het andere waar je foto’s op kunt afdrukken. Van bekers tot muismatten en van kleding tot speelgoed. Het van van origine Duits bedrijf is ondertussen actief in 27 landen. Een grote speler dus, die het niet alleen opneemt tegen Albelli maar ook tegen concurrerende online fotoservices. Je mag gerust spreken van een zeer competitieve markt. De USP van CEWE? Kwaliteit. Ze concurreren niet op prijs.

Onze relatie met ZIGT als performance agency is direct en transparant. We werken elke week als één team aan hetzelfde doel, de omzet van CEWE vergroten in de Benelux.

Igwe Aneke, Online Manager CEWE

Competitive Edge

Wat was de competitive edge van ZIGT? Kijk verder dan de lower funnel, SEA is de hoeksteen voor je e-commerce performance maar er is nog veel meer mogelijk. Ten tijde van de pitch hebben we ons met name gefocust op de toegevoegde waarde van paid social, display media en owned disciplines als SEO en CRO.

Hoe brengen wij dit in harmonie met overige (massa)media-inzet, hoe spelen we in op stijging en verval van de naamsbekendheid of awareness vanuit performancemarketing. Dit vraagt om een bottom-up benadering en dus niet top-down. Kortom, hoe kunnen wij groei voor jullie gaan realiseren, als jullie met ZIGT gaan werken?

Anno nu

Op 1 september 2020 begonnen en nu zijn we ruim een jaar verder. CEWE draait nu full funnelcampagnes in Nederland, België en Luxemburg in alle 4 de taalgebieden binnen de social- en displaykanalen (pure data driven) en cross channel retargeting. Dit levert het ook op, niet alleen direct maar ook via een aanmerkelijk verhoogd branded search aandeel. De prestatie van SEA was deze zomer nog nooit zo goed en de sales vanuit andere kanalen niet eerder zo hoog.

De KPI/Metrics structuur is onder handen genomen. De Click Trough Rate (CTR) is niet langer bepalend. In plaats daarvan kijken we naar de AVR (Average Return Value per channel). We hebben de inrichting van de dashboarding aangepakt, waardoor Adobe Analytics nu één zuiver beeld geeft over de operatie in de Benelux. De SEO en CRO disciplines draaien volop en beginnen hun vruchten af te werpen. Ons creation & development team heeft specifieke assets ontwikkeld voor verschillende thema’s als travel en ‘baby en kind’ om het marktaandeel te vergroten door het inzetten van sec performance middelen.

En verder

De strategie en tactiek voor 2022 staat al in de steigers. Die ontwikkelen we niet alleen bij ZIGT in opdracht van CEWE maar doen we samen vanuit de gedachte van één team met één taak. Wekelijks hebben we stand-ups voor paid, owned en creatie, zo blijft iedereen binnen ZIGT en CEWE op één lijn en werken we als collega’s.

De volgende belangrijke stap wordt de vraag hoe we met MarTech als bijvoorbeeld CDP/DMP de e-commerce operatie nog verder kunnen verfijnen en opschalen. Om straks met recht te kunnen zeggen ‘we hebben bijgedragen aan de felbegeerde nummer 1 positie van CEWE binnen de Benelux’.